HİS753 - IŞIK MİKROSKOBU LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
IŞIK MİKROSKOBU LABORATUVAR TEKNİKLERİ | HİS753 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 1 | 2 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof Dr Sevda Müftüoğlu, Prof Dr Petek Korkusuz, Prof. Dr. Dilara Zeybek | |||||
Dersin amacı | Işık mikroskobu ile incelenecek doku ya da hücrelerin hazırlanması ve histokimyasal yöntemlere yönelik bilgi ve becerinin elde edilmesi ile çeşitli hücre ve dokuların özgün yapılarını tanımlayabilme becerisini kazanma | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1)Yumuşak veya sert dokulara yönelik çeşitli fiksasyon yöntemlerinin seçimi ve solusyonlarının hazırlanma prensipleri 2)Işık mikroskobunda incelenecek dokuların laboratuvarda kimyasal ajanlarla takip prensipleri ve uygulaması 3) Hazırlanan parafin blok ya da dondurulmuş dokulardan kesit alınmasına yönelik cihazlar hakkında bilgilenme ve pratik uygulamalar 4) Alınan doku kesit örneklerinin incelenecek doku ya da hücre özelliğine yönelik olarak boya yönteminin seçilme prensipleri ve uygulaması 5) Boyama işlemi bitmiş preparatların ışık mikroskobunda incelenmeye hazır hale getirilmesi incelenen dokuların mikroskop başında yapısal özellikleri yönünden tanımlanma kriterlerinin değerlendirilmesi ve tartışılması | |||||
Kaynaklar | 1) Theory and Practice of Histological Techniques. Edited by J.D. Bancroft, Marilyn Gamble . |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Işık mikroskobu laboratuvarında kullanılan cihaz ve kimyasallar; laboratuvar güvenliği |
2. Hafta | Fiksasyon ve fiksatifler |
3. Hafta | Doku takip yöntemleri |
4. Hafta | Parafin kesitlerin elde edilmesi-Mikrotomi |
5. Hafta | Dokularda boyanmanın temeli. Hematoksilen-Eozin boyama |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Bağ dokularına yönelik özel boyama yöntemleri |
8. Hafta | Lipidler için özel yöntemler |
9. Hafta | Karbonhidratlar için özel yöntemler |
10. Hafta | Protein ve nükleik asitlere yönelik özel yöntemler |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Sert dokulara (kemik, diş vs) yönelik özel yöntemler |
13. Hafta | Preparatların kapatılıp ışık mikroskobunda incelenmeye hazırlanması |
14. Hafta | Dondurulmuş dokulardan kesitlerin elde edilmesi (kriyotomi) ve boyanması, Histolojide mikrodalga fırın teknolojisinn kullanılması |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 5 |
Laboratuar | 28 | 5 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 45 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 6 | 6 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 6 | 6 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 46 | 59 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hücre, doku ve organların organizasyonunun ışık, elektron mikroskobik yapılarını, moleküler ve genetik bileşenleri ile kavrayarak, yapı-işlev ilişkisini kurabilir olmalı | X | ||||
3. Temel laboratuvar beceri ve tutumlarına sahip histokimya, immunohistokimya, elektron mikroskobu, hücre kültürü gibi yöntemlerin prensiplerini kavramış olmalı | X | ||||
4. Mikroskop ve görüntüleme tekniklerini, güncel yardımcı inceleme yöntemleri ile uygulamalı olarak öğrenmiş, görüntü analizi ve diğer kantitatif yöntemleri (stereoloji) uygulayıp, değerlendirebilme yetisine sahip olmalı | X | ||||
6. Eğitime katkı sağlayacak bilgi, beceri ve tutuma sahip olmalı | X | ||||
7. Kendini geliştirmek için bilgiye ulaşma yöntemlerini bilmeli ve sürekli öğrenmenin önemini benimsemiş olmalı | X | ||||
10. Ulusal ve uluslar arası düzeyde bilimsel ortamlara katılıp tartışabilen ve sunum yapabilme yetisinde olmalı | X | ||||
11. Çeşitli kuruluşlarca desteklenen proje ve uluslararası/ulusal dergilerde yayınlanan makalelerin değerlendirme kriterlerini analiz edip, bağımsız olarak bir proje önerisini değerlendirebilir olmalı | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek