FME720 - FİZİK EĞİTİMİNDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
FİZİK EĞİTİMİNDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ FME720 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 12
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm sorumlusu 
Dersin amacıFizik eğitiminde nitel araştırma, araştırma desenleri, araştırma problemi ve hipotez yazma, örneklem, veri toplama araçları, geçerlik- güvenirlik, kullanılan istatistiksel yöntemler konusunda detaylı bilgi vermek ve fizik eğitiminde araştırma yapabilme yeteneği kazandırmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Eğitim araştırması terimini açıklar ve eğitim araştırmacıları tarafından araştırılan konulara örnekler verir.
  2. Nitel araştırma ve nicel araştırma terimlerini açıklar.
  3. Nitel araştırma yöntemlerinin amaçlarını tanımlar.
  4. Araştırma planını tanımlar.
  5. Araştırma problemi ve hipotezleri ifade edebilir.
  6. Nitel araştırmalarda örnekleme teknikleri, veri toplama araçları, geçerlik ve güvenirlik, veri analizi, etik konularında bilgi sahibi olur.
  7. Bir araştırma raporunun hazırlanma ve yazım kurallarını listeler.
  8. Fizik eğitimi alanında yapılan nitel çalışmaları açıklar, kavramları tanımlar ve fizik eğitimi alanında uygulamalar yapar.
Dersin içeriği1.Eğitim araştırmalarına giriş
2.Nicel ve nitel araştırma desenleri (nitel ve nicel araştırmaların karşılaştırılması)
3.Felsefi varsayımlar, paradigmalar
4.Nitel çalışma tasarımı
5.Nitel araştırma yaklaşımları (olgubilim, kuram oluşturma, kültür analizi, urum çalışması, eylem araştırması)
6.Araştırma problemi (araştırma soruları)
7.Araştırma planı
8.Örnekleme (evren, örneklem, örnekleme yöntemleri)
9.Nitel araştırmalarda veri toplama araçları ( veri toplama araçlarının özellikleri ve türleri, geçerlik, güvenirlik)
10.Verilerin analizi
11.Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik
12.Etik
13.Nitel çalışmaların yazılması (araştırma raporunun hazırlanması)
14.Fizik eğitimi ile ilgili nitel araştırmaların ve makalelerin okunması ve incelenmesi.
 
Kaynaklar1.Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E.(2009). How to design and evaluate research in education. (Sixth edition). New York: McGraw-Hill Higher Edition.
2.Gay, L.R., & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application, NewJersey: Prentice-Hall.
3.Best, J.W. & Kahn, J.V. (2006). Research in education (10th Edt.). Boston: Pearson Education, Inc.
4.Büyüköztürk,Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Genişletilmiş ikinci baskı, Ankara: Pegem Akademi.
5.Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education (4th Edt.). London: Routledge.
6.Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, mixed methods approaches (2nd Edt.). London: Sage Publications.
7.Denzin,N.K., & Lincoln,Y.S. (eds) (2005). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publications.
8.Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEğitimde araştırma nedir?, Niçin önemlidir?, Bilimsel araştırma nasıl yapılır?, araştırma türleri (nitel ve nicel araştırma yöntemleri) felsefi yaklaşımlar, paradigmalar (post pozitivizm, sosyal yapılandırma, pragmatizm), post modern görüşler
2. HaftaNitel araştırma tasarımı: nitel araştırmanın özellikleri, ne zaman kullanılacağı, nitel araştırma tasarımı veya süreci, nitel araştırma planı veya önerisinin genel yapısı
3. HaftaNitel araştırma yaklaşımları olgubilim (tanımlar, olgubilim araştırmasının özellikleri, zorluklar), kuram oluşturma (tanımlar, kuram oluşturma araştırmasının özellikleri, zorluklar), kültür analizi (tanımlar, kültür analizi araştırmasının özellikleri
4. HaftaDurum çalışması (tanımlar, durum çalışması araştırmasının özellikleri, zorluklar), eylem araştırması (tanımlar, eylem araştırmasının özellikleri, zorluklar)
5. HaftaI. Ara sınav
6. HaftaAraştırma problemi, amaç cümlesi, araştırma soruları: ana sorular, alt sorular, örnekleme ( örneklem ve evren, örnekleme yöntemleri)
7. HaftaVerilerin toplanması: veri toplama döngüsü, görüşme, odak grup görüşmesi, gözlem, doküman inceleme, mecazlar
8. HaftaVerilerin analizi ve betimlenmesi: betimsel analiz, içerik analizi, doküman analizi, nitel veri analizinde bilgisayar kullanılması, avantaj ve dezavantajları, bilgisayar yazılım programlarının kullanılması
9. HaftaNitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik, geçerlik stratejileri, etik
10. HaftaII. Ara sınav
11. HaftaMakale inceleme, nitel araştırma çalışmasının yazılması
12. HaftaMakale okuma (Fizik eğitimi)
13. HaftaMakale okuma (Fizik eğitimi)
14. HaftaFizik eğitimi ile ilgili araştırma projesi sunumu
15. Hafta--
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler315
Sunum15
Projeler120
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav120
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı780
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı120
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama22856
Proje15252
Ödevler5210
Ara sınavlara hazırlanma süresi23570
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü25160270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine bağlı kalarak alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini geliştirir.   X 
2. İleri düzeydeki güncel bilgiler ile kendi bakış açısını birleştirir ve yeni tanımlara ulaşır.   X 
3. Alanının ilişkili olduğu farklı disiplinler ve alt alanları arasında, uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak karmaşık ilişkiler kurar ve yeni araştırma konuları tasarlar.    X
4. Uzmanlık bilgilerine yenilerini ekleyerek, araştırmalarında analiz, sentez ve değerlendirmelerde bulunarak yeni, özgün sonuçlara ulaşır.   X 
5. Fen ve matematik alanlar eğitimi ile ilgili yeni bilgileri araştırır ve o bilgileri sınıflandırarak daha ileri düzeyde yeni bir araştırma yapar. X   
6. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kullanarak alanında ya da diğer disiplinlerde özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. X   
7. Farklı fikirler karşısında eleştirel analiz, sentez ve değerlendirme yapar.    X
8. Geliştirdiği ya da bilinen bir yöntemle alan eğitimi ile ilgili; ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayınlanabilir nitelikte; bir makale yapar ve bilimsel araştırmalara katkıda bulunur. X   
9. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak disiplinler arası çalışmalarda yer alır ve özgün çalışmalar gerçekleştirir. X   
10. Sorun çözme ve karar verme sürecinde yaratıcı ve eleştirel düşünen bir birey olarak, alanı ile ilgili yeni araştırma konuları tasarlar ve bunların çözümü için yeni yöntemler geliştirir.  X  
11. Alanında öğrenme-öğretme sürecini kolaylaştırıcı, bilgi ve becerileri ile öğrencilerine katkı sağlayacak farklı öğretim stratejileri geliştirir ve bu stratejileri uygular.  X  
12. Bir yabancı dili etkin şekilde kullanarak; alanı ya da diğer disiplinlerin söz konusu olduğu ortamlarda meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.    X
13. Alanı ile ilgili araştırmaları ile diğer tüm çalışmalarında toplumsal ve kültürel farklılıkları dikkate alır, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır ve bu değerlerin ulusal ve uluslararası zeminde her zaman olması gerektiğini savunarak önerilerde bulunur.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek