EAT615 - İNORGANİK BİLEŞİKLERİN TOKSİSİTESİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İNORGANİK BİLEŞİKLERİN TOKSİSİTESİ | EAT615 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Ülkü Ündeğer Bucurgat, Prof.Dr. Nurşen Başaran, Prof.Dr. Terken Baydar, Prof.Dr. Aylin Gürbay, Doç.Dr. Pınar Erkekoğlu, Doç.Dr. Gözde Girgin, Doç.Dr. Sevtap Aydın Dilsiz, Doç.Dr. Suna Sabuncuoğlu | |||||
Dersin amacı | Sıklıkla maruz kalınan inorganik bileşiklerin çevre ve insan sağlığı üzerindeki etkileri, bu etkilerin mekanizmaları, koruyucu önlemler ve tedavi yaklaşımları konusunda bilgi aktarılması | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Sıklıkla temas edilen inorganik bileşiklerin absorpsiyon, dağılım, hedef organ ve toksik etki mekanizmaları, antidotları ve koruyucu önlemleri konularının incelenmesi | |||||
Kaynaklar | 1. Klaassen, C.D., Watkins J.W., "Casarett & Doull?s Essential of Toxicology, The McGraw Hill Companies, 2010. 2. Ellenhorn, M.J., "Medical Toxicology", Williams & Wilkins, Maryland, 1997. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, Doz-etki ilişkisi |
2. Hafta | Biyolojik sistemlerde metal toksisitesini etkileyen faktörler, metal bağlayıcı proteinler |
3. Hafta | Arseniğin toksik etkileri |
4. Hafta | Kadmiyumun toksik etkileri |
5. Hafta | Kurşunun toksik etkileri |
6. Hafta | Civanın toksik etkileri |
7. Hafta | Krom ve nikelin toksik etkileri |
8. Hafta | Toksisite potansiyeline sahip esansiyel metaller: Kobalt, bakır ve demirin toksik etkileri |
9. Hafta | Magnezyum, manganez ve molibdenumun toksik etkileri |
10. Hafta | Çinko ve selenyumun toksik etkileri |
11. Hafta | Tedavide kullanılan metaller: Aluminyum ve bizmutun toksik etkileri |
12. Hafta | Platin, altın, lityum ve galyumun toksik etkileri |
13. Hafta | Düşük düzeyde toksik etki meydana getiren metaller: Antimon, baryum, germanyum, gümüş |
14. Hafta | Düşük düzeyde toksik etki meydana getiren metaller: Tellüryum, talyum, kalay, uranyum ve vanadyum |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 50 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 50 | 100 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 31 | 95 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kimyasal, fiziksel ve biyolojik ajanların olası toksik etkileri hakkında ileri ve güncel bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Toksikolojinin farklı alanları hakkında güçlü bilgiye sahip olur ve farklı bilim disiplinleriyle sistematik yaklaşımla bütünleşebilir. | X | ||||
3. Etik ilkelere uygun çalışmalar yapabilir, toksikoloji alanında bağımsız olarak proje planlayıp yürütebilir, birçok farklı analitik teknikle ileri toksikolojik analizler yapabilir ve sonuçlarını uygun istatistiksel analizlerle değerlendirebilir. | X | ||||
4. Profesyonel toksikologlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilir; ulusal ve uluslararası bilim insanlarıyla ekip çalışması yapar, iş birliği yapar. | X | ||||
5. Farklı bilgi teknolojilerini bilir ve toksikoinformatik çalışmalar yapabilir. | X | ||||
6. Bu analizlerden elde edilen bilgileri değerlendirip yorumlayabilir, farklı moleküler yolları aydınlatabilir, sonuçları tartışabilir ve ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunabilir, ayrıca verilerini yüksek etkili dergilerde yayınlayabilir. | X | ||||
7. Toksik ajanların ve farmasötiklerin duyarlı popülasyonlarda ve farklı patolojik durumlardaki etkileri, intoksikasyonların tanı ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. Çevreyi kirleten ve toksik maddeler, besin ve bitkisel takviyeler ile gıdaların halk sağlığına etkilerini değerlendirme ve bu konuda kamuoyunu ve düzenleyici otoriteleri bilgilendirme konusunda bilgi sahibidir. | X | ||||
9. Risk değerlendirme ve stratejik karar alma süreçlerine katkıda bulunabilir, günlük yaşamda karşılaşılan toksikolojik sorunlara çözüm bulabilir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek