HDK637 - PERİNATOLOJİ HEMŞİRELİĞİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PERİNATOLOJİ HEMŞİRELİĞİ I HDK637 1. Yarıyıl 2 0 2 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç.Dr. Gülten Koç, Dr.Öğr. Üyesi Çiğdem Yücel, Dr. Öğr. Üyesi Fatma Uslu Şahan 
Dersin amacıBu derste öğrenciye, perinatal dönemde kadın, fetüs ve yenidoğan sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlığının normalden saptığı durumlarda erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon aşamalarında uygun hemşirelik bakımını planlayabilmesine yönelik bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmıştır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Perinatal dönemin kadın, fetüs ve yenidoğan sağlığındaki önemini ulusal ve uluslararası göstergeleri karşılaştırarak yorumlar
  2. 2. Dünyada ve Türkiye'de perinatal dönemde anne ve yenidoğan sağlığını etkileyen durumları açıklar
  3. 3. Perinatal dönemde anne, fetüs ve yenidoğan sağlığının korunması ve geliştirilmesinde hemşireliği ilgilendiren temel kuramsal bilgiyi açıklar
  4. 4. Perinatal dönemde kültüre duyarlı hemşirelik anlayışına sahiptir
  5. 5. Perinatal dönemde hasta güvenliğine ilişkin hemşirelik girişimlerini planlar ve uygular
Dersin içeriği1. Dünyada ve Türkiye'de perinatal sağlık göstergeleri ve hasta güvenliği
2. Gebeliğin oluşumu ve fetusun fizyolojisi
3. Gebelikte annenin fizyolojisi ve bakımı
4. Yüksek riskli gebelikler ve hemşirelik bakımı
5. Gebelik öncesi ve gebelik döneminde teratojenler ve sosyal sorunlar
7. Doğum eylemi ve anne ve yenidoğan bakımı
8. Fetal sağlığın değerlendirilmesi
9. Doğum eyleminin komplikasyonları ve hemşirelik bakımı 
Kaynaklar1. Taşkın L., (2009). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği (IX. Baskı). Ankara: Sistem Ofset.
2. Gilbert H., Harmon J. (2002). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı (Taşkın L. Çeviri Editörü). Ankara: Palme Yayıncılık.
3. Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F., Vural G., Kutlu Ö. (2011) Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi, Palme Yayıncılık, Ankara.
4. Johnson J. (2012), Anne-Yenidoğan Hemşireliği (Çev. Ed.: Taşkın L., Çiçek N.), Palme Yayıncılık, Ankara.
5. McKinney, E. S., James, S. R., Murray, S. S., & Ashwill, J. W. (2009). Maternal-Child Nursing (3rd ed). St. Louis: Saunders/Elsevier.
6. Simpson, K.R., & Creehan, P.A. (2008). Perinatal Nursing (3rd ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
7. Perry, S. E., Hockenberry, M. J., Lowdermilk, D. L., & Wilson, D. (2010). Maternal-Child Nursing Care (4th ed.). St. Louis: Mosby/Elsevier.
8. Ladewig P.W., London M.L., & Davidson, M. (2010). Contemporary Maternal-Newborn Nursing Care (7th ed.). Newyork: Pearson. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDünyada ve Türkiye'de perinatal sağlık göstergeleri ve hasta güvenliği
2. HaftaGebeliğin oluşumu ve fetusun fizyolojisi
3. HaftaGebeliğin oluşumu ve fetusun fizyolojisi
4. HaftaGebelikte annenin fizyolojisi ve bakımı
5. HaftaYüksek riskli gebelikler ve hemşirelik bakımı
6. HaftaYüksek riskli gebelikler ve hemşirelik bakımı
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaGebelik öncesi ve gebelik döneminde teratojenler ve sosyal sorunlar
9. HaftaGebelik öncesi ve gebelik döneminde teratojenler ve sosyal sorunlar
10. HaftaDoğum eylemi ve anne ve yenidoğan bakımı
11. HaftaDoğum eylemi ve anne ve yenidoğan bakımı
12. HaftaFetal sağlığın değerlendirilmesi
13. HaftaDoğum eyleminin komplikasyonları ve hemşirelik bakıımı
14. HaftaDersin Değerlendirmesi
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. Haftafinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler315
Sunum315
Projeler00
Seminer330
Ara Sınavlar140
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı160
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama6530
Proje000
Ödevler31648
Ara sınavlara hazırlanma süresi122
Genel sınava hazırlanma süresi122
Toplam İş Yükü3932180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kadının üreme sağlığı alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahiptir, bilgiyi geliştirir ve derinleştirir.     X
2. Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder.    X
3. Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapar.     X
4. Kadının üreme/cinsel sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik eğitim ve danışmanlık hizmetlerinde etkin rol alır.    X
5. Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi ve ekip anlayışını kavrar ve kullanır.     X
6. Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey merkezli hemşirelik bakımını kapsamlı olarak planlar ve uygular.     X
7. Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konuları eleştirel bakış açısı ile değerlendirerek, sorun alanlarını belirler ve çözüm önerileri geliştirir.     X
8. Kadının üreme/cinsel sağlığına yönelik bakımının kalitesini geliştirmek için liderlik eder.     X
9. Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili mevzuata ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.    X
10. Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek