TAE620 - ORTA ASYA TARİHİ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ORTA ASYA TARİHİ II TAE620 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Değerlendirme  
Dersin sorumlusu(ları)Doç.Dr. Erkin Ekrem 
Dersin amacı- Moğol istilası sonrasında Orta Asya?nın içinde bulunduğu durumu kavratmak, -Moğol İmparatorluğu döneminde Orta Asya?nın değişen siyasi ve kültürel yapısını kavratmak, -Hanlıklar dönemi Orta Asyası?nda kent, kırsal yapı ilişkilerini bütüncül olarak değerlendirmek, -Dağınık siyasi yapıya rağmen toplumsal sistemi ayakta tutan unsurlardan din, kültür ve sosyal müesseselerin önemini kavratmak, -Sömürgecilik döneminde Orta Asya?daki değişimi kavratmak.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Asya İmparatorluklarının genel yapısı hakkında bilgi sahibi olur,
  2. Asya Türk Devletlerinin yönetim ve toplumsal yapısı hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Moğol İmparatorluğunun yarattığı tahribat hakkına bilgi sahibi olur,
  4. Hanlıklar dönemi sosyal yapısını kavrar,
  5. Sömürgecilik öncesi Orta Asya?nın kültürel ve siyasal yapısı hakkında bilgi sahibi olur,
  6. Sömürgeciliğin Orta Asya?da yayılma şeklini analiz eder.
Dersin içeriği-Moğol İmparatorluğu?nun parçalanması sonrasında Orta Asya?nın genel durumu,
-Altınorda Devleti ve Orta Asya?daki hanlıklar,
-Delhi Türk Devletleri ve Babürlüler,
-Maveraünnehir ve Horasan?daki kentler ve sosyal yapı,
-Dini ve kültürel hayat,
-Moğol İmparatorluğu?ndan sonra Orta Asya?da din ve toplum,
-Sömürgecilik öncesinde Orta Asya?da toplum ve siyaset,
-Orta Asya?da sömürgeciliğin öncü kolları ve devletlerarası siyaset,
-Orta Asya üzerinde Avrupa Devletlerinin egemenlik mücadelesi,
 
KaynaklarGrousset, R. (2000). Bozkır İmparatorluğu. İstanbul: Ötüken Yayınları.
Tükler. (2003). Cilt 8. (H. Celal Güzel, K. Çiçek. Ed.).
Barthold, V. V. (1990). Moğol İstilasına Kadar Türkistan. Ankara: TTK Yayınları.
Togan, Z. V. (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş. İstanbul: Enderun.
Togan, Z. V. (1947). Bugünkü Türkili (Türkistan) ve Yakın Tarihi. İstanbul: Enderun.
Golden, P. (2012). Türk Halkları Tarihine Giriş. İstanbul: Ötüken Yayınları.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaMoğol istilası sonrası Orta Asya beşeri coğrafyası
2. HaftaAltınorda Devleti ve sınırları
3. HaftaMaveraünnehirdeki kentsel hayat
4. HaftaOrta Asyada Hanlıklar döneminin başlangıcı
5. HaftaHanlıklar arası mücadeleler ve siyasi yapı
6. HaftaDelhi Türk Devletleri ve Hindistanda İslamiyet?in yayılışı
7. HaftaBabürlüler
8. HaftaAra sınav
9. HaftaOrta Asya?da Hocalar Devri
10. HaftaRusyanın Orta Asya politikası
11. HaftaÇin ve Doğu Türkistan üzerindeki hâkimiyet mücadelesi
12. Haftaİşgale karşı tepkiler
13. Haftaİngiliz-Rus ve Orta Asya mücadelesi
14. HaftaOsmanlı İmparatorluğu ve Orta Asya Hanlıkları
15. HaftaOrta AsyadaTürk hakimiyetinin sona ermesi
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.  X  
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.   X 
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. X   
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.    X
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.   X 
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.X    
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır.X    
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.X    
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.X    
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. X   
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. X   
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek