TAE620 - ORTA ASYA TARİHİ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ORTA ASYA TARİHİ II | TAE620 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Değerlendirme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç.Dr. Erkin Ekrem | |||||
Dersin amacı | - Moğol istilası sonrasında Orta Asya?nın içinde bulunduğu durumu kavratmak, -Moğol İmparatorluğu döneminde Orta Asya?nın değişen siyasi ve kültürel yapısını kavratmak, -Hanlıklar dönemi Orta Asyası?nda kent, kırsal yapı ilişkilerini bütüncül olarak değerlendirmek, -Dağınık siyasi yapıya rağmen toplumsal sistemi ayakta tutan unsurlardan din, kültür ve sosyal müesseselerin önemini kavratmak, -Sömürgecilik döneminde Orta Asya?daki değişimi kavratmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | -Moğol İmparatorluğu?nun parçalanması sonrasında Orta Asya?nın genel durumu, -Altınorda Devleti ve Orta Asya?daki hanlıklar, -Delhi Türk Devletleri ve Babürlüler, -Maveraünnehir ve Horasan?daki kentler ve sosyal yapı, -Dini ve kültürel hayat, -Moğol İmparatorluğu?ndan sonra Orta Asya?da din ve toplum, -Sömürgecilik öncesinde Orta Asya?da toplum ve siyaset, -Orta Asya?da sömürgeciliğin öncü kolları ve devletlerarası siyaset, -Orta Asya üzerinde Avrupa Devletlerinin egemenlik mücadelesi, | |||||
Kaynaklar | Grousset, R. (2000). Bozkır İmparatorluğu. İstanbul: Ötüken Yayınları. Tükler. (2003). Cilt 8. (H. Celal Güzel, K. Çiçek. Ed.). Barthold, V. V. (1990). Moğol İstilasına Kadar Türkistan. Ankara: TTK Yayınları. Togan, Z. V. (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş. İstanbul: Enderun. Togan, Z. V. (1947). Bugünkü Türkili (Türkistan) ve Yakın Tarihi. İstanbul: Enderun. Golden, P. (2012). Türk Halkları Tarihine Giriş. İstanbul: Ötüken Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Moğol istilası sonrası Orta Asya beşeri coğrafyası |
2. Hafta | Altınorda Devleti ve sınırları |
3. Hafta | Maveraünnehirdeki kentsel hayat |
4. Hafta | Orta Asyada Hanlıklar döneminin başlangıcı |
5. Hafta | Hanlıklar arası mücadeleler ve siyasi yapı |
6. Hafta | Delhi Türk Devletleri ve Hindistanda İslamiyet?in yayılışı |
7. Hafta | Babürlüler |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Orta Asya?da Hocalar Devri |
10. Hafta | Rusyanın Orta Asya politikası |
11. Hafta | Çin ve Doğu Türkistan üzerindeki hâkimiyet mücadelesi |
12. Hafta | İşgale karşı tepkiler |
13. Hafta | İngiliz-Rus ve Orta Asya mücadelesi |
14. Hafta | Osmanlı İmparatorluğu ve Orta Asya Hanlıkları |
15. Hafta | Orta AsyadaTürk hakimiyetinin sona ermesi |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek