TAE608 - ÇAĞDAŞ TÜRKİYE TARİHİ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE TARİHİ II | TAE608 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr.Öğr.Üyesi Tevfik Orçun ÖZGÜN | |||||
Dersin amacı | -Kültür devrimlerinde geleneksel yapıdan modern yapıya geçiş evrelerinin tasnifi ve analizini yaptırmak, -Türk modernleşmesi ile 20. Yüzyılda görülen diğer Rus, Çin ve Balkan modernleşmelerinin karşılaştırmalarını yaptırmak, -Tek partili dönemden demokrasiye geçiş süreçleri konusunda mukayeseli analizler yaptırmak, -Değişmekte olan ülkelerin demokrasi deneyimleri konusunda analizler yaptırmak, -Gelişmekte olan ülkelerdeki demokrasi deneyimlerine yönelik tepki ve tehlikelerin karşılaştırmasını yapmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | -Bilim, kültür, eşitlik ve demokrasi temellerinde Türkiye Cumhuriyeti?nin kültür politikaları, -Değişen Türkiye toplumunda yaşanan katmanlaşma ve hareketlilik, -Atatürkçü Düşünce Sisteminin Türk toplum ve kültüründe tarihi süreç içerisinde meydana getirdiği değişikliklerin ortaya konulması, -Tek parti yönetiminden demokrasiye geçiş süreçleri ve dünya konjoktürü, -Demokrasilerde örgütlü muhalefet ve Türkiye, -Çok partili hayatın getirdiği sosyal ve ekonomik dönüşüm, -Çok partili hayata yönelik siyasi ve militarist tepkiler, -Sermaye ve çok partili hayat, -Göç, kentleşme, sosyal değişme ve demokrasi -Türkiye?de yaşanan etnik ve kültürel problemler | |||||
Kaynaklar | Kafesoğlu, İ. (1986). Türk Milli Kültürü (4.bs.). İstanbul. Safa, P. (1996). Türk İnkılabına Bakışlar. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları. M. Şükrü Hanioğlu , Atatürk: An Intellectual Biography , Princeton University Press, New Jersey 2011. Hanioğlu, M. Ş. (2006). Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Zihniyet Siyaset ve Tarih, İstanbul: Bağlam Yayınevi. Ülken, H. Z. (1979). Türkiye?de Çağdaş Düşünce Tarihi (2.bs.). İstanbul: Ülken yayınları. Arığ, A. S. (2007). Atatürk Türkiyesinde Kılık Kıyafette Çağdaşlaşma (2.bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi. Akyüz, Y. (2001). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul. Berkes, N. (2004). Türkiye?de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin amacı, içeriği ve kaynakları konusunda genel bilgilendirme |
2. Hafta | İkinci Dünya Savaşı öncesi dünyadaki genel konjonktür |
3. Hafta | Savaş sonrası yeni dünya düzeni ve Türkiye |
4. Hafta | Dünyadaki liberal politikaların genişlemesi ve Türkiye?nin çok partili hayata geçiş denemesi |
5. Hafta | Çok partili hayatın getirdiği sosyo-ekonomik ortam |
6. Hafta | 1950 sonrası Türkiyenin dış politikası |
7. Hafta | Demokrasi tecrübeleri ve toplumsal tepkiler |
8. Hafta | Kadın hakları |
9. Hafta | Türkiyede demokrasinin işleyişinde yapısal sorunlar |
10. Hafta | 1960 İhtilali ve 1961 Anayasası |
11. Hafta | Kalkınma politikaları ve toplumsal dönüşüm |
12. Hafta | 1974 Kıbrıs müdahalesi ve sosyo-politik tezahürleri |
13. Hafta | Türkiyenin 1970li yıllarda yaşadığı toplumsal sorunlar ve 12 Eylül |
14. Hafta | 12 Eylül Askeri rejimi ve anayasası |
15. Hafta | Türkiyede neo-liberal ve İslamcı politikalar |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 1 | 25 |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek