TAE608 - ÇAĞDAŞ TÜRKİYE TARİHİ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE TARİHİ II TAE608 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr.Öğr.Üyesi Tevfik Orçun ÖZGÜN 
Dersin amacı-Kültür devrimlerinde geleneksel yapıdan modern yapıya geçiş evrelerinin tasnifi ve analizini yaptırmak, -Türk modernleşmesi ile 20. Yüzyılda görülen diğer Rus, Çin ve Balkan modernleşmelerinin karşılaştırmalarını yaptırmak, -Tek partili dönemden demokrasiye geçiş süreçleri konusunda mukayeseli analizler yaptırmak, -Değişmekte olan ülkelerin demokrasi deneyimleri konusunda analizler yaptırmak, -Gelişmekte olan ülkelerdeki demokrasi deneyimlerine yönelik tepki ve tehlikelerin karşılaştırmasını yapmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Eğitim alanında modern dünya algısı ve yer edinme gayretiyle yapılan niteliksel ve niceliksel uygulamaları öğrenir,
  2. Kültür devrimi ve modern hukukun Türk toplumuna girişi, bu hukuk normlarının ortaya çıktığı modern toplum ve uygulandığı dönemde Türk toplumu ve kültüründe meydana getirdiği değişimi analiz eder,
  3. Modern dünya ile kurulması amaçlanan köprünün ana öğesi olan Dil Devrimi ve buna ilişkin olarak toplumun reaksiyonu üzerinde incelemeler yapar,
  4. Türkiye'deki tek parti yönetimini dünyadaki benzerleriyle karşılaştırır,
  5. Türkiye'deki demokrasi deneyimini dünyadaki benzerleriyle karşılaştırır,
  6. Demokrasiye yönelik müdahaleleri ve yaşanan tepkileri dünyadaki benzerleriyle karşılaştırır.
Dersin içeriği-Bilim, kültür, eşitlik ve demokrasi temellerinde Türkiye Cumhuriyeti?nin kültür politikaları,
-Değişen Türkiye toplumunda yaşanan katmanlaşma ve hareketlilik,
-Atatürkçü Düşünce Sisteminin Türk toplum ve kültüründe tarihi süreç içerisinde meydana getirdiği değişikliklerin ortaya konulması,
-Tek parti yönetiminden demokrasiye geçiş süreçleri ve dünya konjoktürü,
-Demokrasilerde örgütlü muhalefet ve Türkiye,
-Çok partili hayatın getirdiği sosyal ve ekonomik dönüşüm,
-Çok partili hayata yönelik siyasi ve militarist tepkiler,
-Sermaye ve çok partili hayat,
-Göç, kentleşme, sosyal değişme ve demokrasi
-Türkiye?de yaşanan etnik ve kültürel problemler 
KaynaklarKafesoğlu, İ. (1986). Türk Milli Kültürü (4.bs.). İstanbul.
Safa, P. (1996). Türk İnkılabına Bakışlar. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları.
M. Şükrü Hanioğlu , Atatürk: An Intellectual Biography , Princeton University Press, New Jersey 2011.
Hanioğlu, M. Ş. (2006). Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Zihniyet Siyaset ve Tarih, İstanbul: Bağlam Yayınevi.
Ülken, H. Z. (1979). Türkiye?de Çağdaş Düşünce Tarihi (2.bs.). İstanbul: Ülken yayınları.
Arığ, A. S. (2007). Atatürk Türkiyesinde Kılık Kıyafette Çağdaşlaşma (2.bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
Akyüz, Y. (2001). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul.
Berkes, N. (2004). Türkiye?de Çağdaşlaşma, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin amacı, içeriği ve kaynakları konusunda genel bilgilendirme
2. Haftaİkinci Dünya Savaşı öncesi dünyadaki genel konjonktür
3. HaftaSavaş sonrası yeni dünya düzeni ve Türkiye
4. HaftaDünyadaki liberal politikaların genişlemesi ve Türkiye?nin çok partili hayata geçiş denemesi
5. HaftaÇok partili hayatın getirdiği sosyo-ekonomik ortam
6. Hafta1950 sonrası Türkiyenin dış politikası
7. HaftaDemokrasi tecrübeleri ve toplumsal tepkiler
8. HaftaKadın hakları
9. HaftaTürkiyede demokrasinin işleyişinde yapısal sorunlar
10. Hafta1960 İhtilali ve 1961 Anayasası
11. HaftaKalkınma politikaları ve toplumsal dönüşüm
12. Hafta1974 Kıbrıs müdahalesi ve sosyo-politik tezahürleri
13. HaftaTürkiyenin 1970li yıllarda yaşadığı toplumsal sorunlar ve 12 Eylül
14. Hafta12 Eylül Askeri rejimi ve anayasası
15. HaftaTürkiyede neo-liberal ve İslamcı politikalar
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 125
Ödevler125
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.   X 
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. X   
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. X   
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.  X  
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.X    
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.   X 
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır.   X 
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. X   
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.X    
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.   X 
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.  X  
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek