TAE602 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINA GİRİŞ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINA GİRİŞ II TAE602 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Bilgisayar Uygulama  
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Evgenia KERMELİ ÜNAL 
Dersin amacıTürkiyat araştırmalarının niteliği, içeriğini ve dünyadaki durumunu tanıtmak; Türkiyat araştırmalarında kullanılan kaynakları tanıtmak, bu kaynaklara dayalı bilgi üretme yöntemlerini denemek; dünyada ve Türkiyede üretilmiş mevcut bilgi ile Türkiyat kaynaklarını karşılaştırmak. Türkiyat araştırmalarının kronolojik ve analitik tasnifini yaptırmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türkiyat araştırmalarında disiplinler arası çalışmaların önemini kavrar,
  2. Türk sanatı ile ilgili ana kaynakları tanır,
  3. Türk kültürü ile ilgili ana kaynakları tanır,
  4. Bilimsel çalışma yapmanın yollarını ve kurallarını bilir,
  5. Bilimsel araştırmaları kaynaklarla karşılaştırma yollarını öğrenir,
  6. Türk tarihi ile ilgili ana kaynakları tanır ve değerlendirir,
  7. Türk dili ile ilgili ana kaynakları tanır,
  8. Türkiyat ile ilgili elektronik ortamdaki kaynakları değerlendirmesini öğrenir.
Dersin içeriğiTürkiyat araştırmalarının temel problemleri: dil, tarih, coğrafya, kültür, sanat ve arkeoloji.
Türkiyat alanının temel zorlukları: yöntem ve yaklaşımdaki farklılıklar ile benzerlikler.
Türkiyat ile ilgili elektronik veri tabanları.
Elektronik ortamdaki verilerin tasnif ve analizi.
Alandaki son çalışmalara eleştirel yaklaşım. 
KaynaklarBüyüköztürk, Ş. vd. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara.
Togan, A.Z.V. (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş (3. bs.). İstanbul: Enderun Kitabevi.
Şeşen, R. (1985). İslâm Coğrafyacılarına Göre Türkler ve Türk Ülkeleri. Ankara: TKAE.
Taşağıl, A. (2004). Çin Kaynaklarına Göre Eski Türk Boyları. Ankara: TTK Yayınları.
Orkun, H. N. (1987). Eski Türk Yazıtları. Ankara: TDK Yay.
Ögel, B. (1991). İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi (4. bs.). Ankara: TTK Yay.
Ögel, B. (1962). Türk Kültür Tarihi. Ankara: TTK Yay.
Şerif Mardin, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri 1895-1908, 31-76; 255-279.
Yusuf Akçura, Üç Tarz-ı Siyaset,1976.
David Schimmelpenninck van der Oye, Russian Orientalism: Asia in the Russian Mind, 2010, chpt: 6,7,8,9.
Ahmet Temir, Türkoloji Tarihinde Wilheim Radloff Devri, 1991, 1-72.
Edward Said, Orientalism, ikinci bölüm, Orientalist Structures and Restructures.
Susan Marchand, German Orientalism in the Age of Empire, Orientaism in the Age of İmperialism, 2009, 333-387.
Özgur Oral, Bernard Lewis ve Oryantalist Gelenek, TALİD 2003, 601-619.
Zachary Lockman, Contending Visions of the Middle East: The History and Politics of Orientalism, 2006, 99-182.
Christina Klein, Cold War Orientalism: Asia in the Middlebrow İmagination 1945-1961, 2003, 1-19.
Cahit Gelekçi, Küreselleşme sürecinde Türkiyat Araştırmalarının Yeri ve Önemi, I. Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, 31-45. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTerimler üzerinde tartışma: Türkiyat araştırmaları nedir, Türkoloji, Oryantalizm
2. HaftaTürkiyat Araştırmalarının Doğuşu: Oryantalizm
3. Hafta19. asırda Avrupa?da Türkoloji Araştırmaları ve Siyaset
4. Hafta19. asırda Rusya?da sömürgecilik ve Türkoloji Araştırmaları
5. HaftaTürklük ve Osmanlı Aydınları
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaCumhuriyet Dönemi ve Türkiyat Araştırmaları
8. HaftaTürkiyat Araştırmaları ve Soğuk Savaş Dönemi
9. Hafta1989dan itibaren Türkiyat Araştırmaları
10. HaftaKüreselleşme ve Türkiyat Araştırmaları
11. HaftaMakale, Tez, Rapor gibi bilimsel araştırmalarda izlenecek yolların incelenmesi.
12. HaftaTürkiyat araştırmalarında bilimsel kaynaklara ulaşma yollarının incelenmesi.
13. HaftaTürkiyat araştırmaları ile ilgili elektronik veritabanlarının incelenmesi.
14. HaftaTürkiyat araştırmaları ile ilgili elektronik veritabanlarının incelenmesi.
15. HaftaTürkiyat araştırmaları ile ilgili elektronik veritabanlarının incelenmesi.
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.    X
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.    X
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.    X
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.    X
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.  X  
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.  X  
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. X   
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.  X  
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.    X
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. X   
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. X   
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek