TAE602 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINA GİRİŞ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINA GİRİŞ II | TAE602 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Bilgisayar Uygulama | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Evgenia KERMELİ ÜNAL | |||||
Dersin amacı | Türkiyat araştırmalarının niteliği, içeriğini ve dünyadaki durumunu tanıtmak; Türkiyat araştırmalarında kullanılan kaynakları tanıtmak, bu kaynaklara dayalı bilgi üretme yöntemlerini denemek; dünyada ve Türkiyede üretilmiş mevcut bilgi ile Türkiyat kaynaklarını karşılaştırmak. Türkiyat araştırmalarının kronolojik ve analitik tasnifini yaptırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Türkiyat araştırmalarının temel problemleri: dil, tarih, coğrafya, kültür, sanat ve arkeoloji. Türkiyat alanının temel zorlukları: yöntem ve yaklaşımdaki farklılıklar ile benzerlikler. Türkiyat ile ilgili elektronik veri tabanları. Elektronik ortamdaki verilerin tasnif ve analizi. Alandaki son çalışmalara eleştirel yaklaşım. | |||||
Kaynaklar | Büyüköztürk, Ş. vd. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara. Togan, A.Z.V. (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş (3. bs.). İstanbul: Enderun Kitabevi. Şeşen, R. (1985). İslâm Coğrafyacılarına Göre Türkler ve Türk Ülkeleri. Ankara: TKAE. Taşağıl, A. (2004). Çin Kaynaklarına Göre Eski Türk Boyları. Ankara: TTK Yayınları. Orkun, H. N. (1987). Eski Türk Yazıtları. Ankara: TDK Yay. Ögel, B. (1991). İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi (4. bs.). Ankara: TTK Yay. Ögel, B. (1962). Türk Kültür Tarihi. Ankara: TTK Yay. Şerif Mardin, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri 1895-1908, 31-76; 255-279. Yusuf Akçura, Üç Tarz-ı Siyaset,1976. David Schimmelpenninck van der Oye, Russian Orientalism: Asia in the Russian Mind, 2010, chpt: 6,7,8,9. Ahmet Temir, Türkoloji Tarihinde Wilheim Radloff Devri, 1991, 1-72. Edward Said, Orientalism, ikinci bölüm, Orientalist Structures and Restructures. Susan Marchand, German Orientalism in the Age of Empire, Orientaism in the Age of İmperialism, 2009, 333-387. Özgur Oral, Bernard Lewis ve Oryantalist Gelenek, TALİD 2003, 601-619. Zachary Lockman, Contending Visions of the Middle East: The History and Politics of Orientalism, 2006, 99-182. Christina Klein, Cold War Orientalism: Asia in the Middlebrow İmagination 1945-1961, 2003, 1-19. Cahit Gelekçi, Küreselleşme sürecinde Türkiyat Araştırmalarının Yeri ve Önemi, I. Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, 31-45. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Terimler üzerinde tartışma: Türkiyat araştırmaları nedir, Türkoloji, Oryantalizm |
2. Hafta | Türkiyat Araştırmalarının Doğuşu: Oryantalizm |
3. Hafta | 19. asırda Avrupa?da Türkoloji Araştırmaları ve Siyaset |
4. Hafta | 19. asırda Rusya?da sömürgecilik ve Türkoloji Araştırmaları |
5. Hafta | Türklük ve Osmanlı Aydınları |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Cumhuriyet Dönemi ve Türkiyat Araştırmaları |
8. Hafta | Türkiyat Araştırmaları ve Soğuk Savaş Dönemi |
9. Hafta | 1989dan itibaren Türkiyat Araştırmaları |
10. Hafta | Küreselleşme ve Türkiyat Araştırmaları |
11. Hafta | Makale, Tez, Rapor gibi bilimsel araştırmalarda izlenecek yolların incelenmesi. |
12. Hafta | Türkiyat araştırmalarında bilimsel kaynaklara ulaşma yollarının incelenmesi. |
13. Hafta | Türkiyat araştırmaları ile ilgili elektronik veritabanlarının incelenmesi. |
14. Hafta | Türkiyat araştırmaları ile ilgili elektronik veritabanlarının incelenmesi. |
15. Hafta | Türkiyat araştırmaları ile ilgili elektronik veritabanlarının incelenmesi. |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 30 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek