TAE609 - TÜRK KÜLTÜRÜNÜN SÖZEL ve TİNSEL KAYNAKLARI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK KÜLTÜRÜNÜN SÖZEL ve TİNSEL KAYNAKLARI I TAE609 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Bireysel Araştırma ve Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Özkul Çobanoğlu 
Dersin amacıTürk kültürünün düşünsel, inançsal, davranışsal ve etik değerlerinin dışavurum biçimlerini göstermek, Kültür tarihi araştırmalarında bilgi kaynaklarından biri olan inanç göstergeleri ve ritüeller konusunda temel kavramları öğretmek, bu konuyla ilgili değerlendirme yöntemleri ile analitik perspektif kazandırmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Tinsel alan ve tinsel kaynaklar ile ilgili temel kavram ve yaklaşım hakkında bilgi sahibi olur;
  2. Türk kültür sahalarının karakteristik özelliklerini, ortaklık ve farklılıklarını nedenleriyle birlikte açıklar;
  3. Türk toplumlarının inanç pratikleri konusunda fikir sahibi olur;
  4. Düşünme davranış ile inançta ve kültürde somut-soyut arasındaki geçişkenliği açıklar;
  5. Din ve inanca yönelik ayin ve ritüelleri yorumlar.
Dersin içeriğiTinsel alan ve tinsel kaynaklar ile ilgili temel kavram ve yaklaşımların belirlenmesi;
Türk kültür sahalarında inançlar ve ritüeller, ahlâk anlayışı, değer-kabul ve yargılar
Töre-örf-hukuk sisteminin devlet-millet anlayışındaki yeri,
Sosyal kurumların sürekliliğini sağlayan değerlerin tespit ve analitik tahlili,
Kültürel değişimde algı-kavrama-düşünme ve yorumlama dizgesinin işleyiş biçimleri,
Hayata bakış açıları, iletişim isteği vb. tinsel alan ile ilgili bilgi, tutum ve davranışların bölgelere göre incelenmesi. 
KaynaklarCandan, E. (2002). Türklerin Kültür Kökenleri. İstanbul: Sınır Ötesi Yayınları.
Eliade, M. (2003). Dinsel İnanışlar ve Düşünceler Tarihi (Ali Berktay, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Ülken, H. Z. (1982). Türk Tefekkür Tarihi. İstanbul: YKY.
Hassan, Ü. (2004). Osmanlı: Örgüt-İnanç-Davranış?tan Hukuk-İdeolojiye. İstanbul: İletişim Yayınları.
Burke, P. (1996). Yeni Çağ Başlarında Avrupa?da Halk Kültürü. Ankara: İmge Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürk kültürünün tinsel kaynakları ile ilgili temel kavramlar
2. HaftaTürk kültüründe devlet ve millet anlayışı
3. HaftaTürk töre-örf-hukuk sistemi ve kültür alanına yansıması
4. HaftaTürk kültüründe inanç ve ritüeller
5. HaftaTürk kültüründe atalar kültü
6. HaftaTürk kültüründe türbe ve evliya kültü
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaTasavvuf ve Türk kültürü
9. HaftaHalk inançları ve gündelik hayat
10. HaftaDoğum, evlilik ve ölüm ile ilgili ritüeller
11. HaftaTüketim alışkanlıkları ve değişim
12. HaftaHalk hikayeleri, destan, masal ve ninniler
13. HaftaAğıt ve maniler
14. HaftaTürk kültüründe bayramlar ve bayram algısı
15. HaftaSunum
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı340
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.  X  
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.   X 
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.   X 
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.   X 
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.  X  
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.  X  
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. X   
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.X    
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.X    
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.   X 
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.   X 
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek