TAE609 - TÜRK KÜLTÜRÜNÜN SÖZEL ve TİNSEL KAYNAKLARI I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK KÜLTÜRÜNÜN SÖZEL ve TİNSEL KAYNAKLARI I | TAE609 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Bireysel Araştırma ve Sunum | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Özkul Çobanoğlu | |||||
Dersin amacı | Türk kültürünün düşünsel, inançsal, davranışsal ve etik değerlerinin dışavurum biçimlerini göstermek, Kültür tarihi araştırmalarında bilgi kaynaklarından biri olan inanç göstergeleri ve ritüeller konusunda temel kavramları öğretmek, bu konuyla ilgili değerlendirme yöntemleri ile analitik perspektif kazandırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Tinsel alan ve tinsel kaynaklar ile ilgili temel kavram ve yaklaşımların belirlenmesi; Türk kültür sahalarında inançlar ve ritüeller, ahlâk anlayışı, değer-kabul ve yargılar Töre-örf-hukuk sisteminin devlet-millet anlayışındaki yeri, Sosyal kurumların sürekliliğini sağlayan değerlerin tespit ve analitik tahlili, Kültürel değişimde algı-kavrama-düşünme ve yorumlama dizgesinin işleyiş biçimleri, Hayata bakış açıları, iletişim isteği vb. tinsel alan ile ilgili bilgi, tutum ve davranışların bölgelere göre incelenmesi. | |||||
Kaynaklar | Candan, E. (2002). Türklerin Kültür Kökenleri. İstanbul: Sınır Ötesi Yayınları. Eliade, M. (2003). Dinsel İnanışlar ve Düşünceler Tarihi (Ali Berktay, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Ülken, H. Z. (1982). Türk Tefekkür Tarihi. İstanbul: YKY. Hassan, Ü. (2004). Osmanlı: Örgüt-İnanç-Davranış?tan Hukuk-İdeolojiye. İstanbul: İletişim Yayınları. Burke, P. (1996). Yeni Çağ Başlarında Avrupa?da Halk Kültürü. Ankara: İmge Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Türk kültürünün tinsel kaynakları ile ilgili temel kavramlar |
2. Hafta | Türk kültüründe devlet ve millet anlayışı |
3. Hafta | Türk töre-örf-hukuk sistemi ve kültür alanına yansıması |
4. Hafta | Türk kültüründe inanç ve ritüeller |
5. Hafta | Türk kültüründe atalar kültü |
6. Hafta | Türk kültüründe türbe ve evliya kültü |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Tasavvuf ve Türk kültürü |
9. Hafta | Halk inançları ve gündelik hayat |
10. Hafta | Doğum, evlilik ve ölüm ile ilgili ritüeller |
11. Hafta | Tüketim alışkanlıkları ve değişim |
12. Hafta | Halk hikayeleri, destan, masal ve ninniler |
13. Hafta | Ağıt ve maniler |
14. Hafta | Türk kültüründe bayramlar ve bayram algısı |
15. Hafta | Sunum |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek