SOS643 - KADIN ve TOPLUM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KADIN ve TOPLUM SOS643 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Öğretim Üyesi 
Dersin amacıBu dersin amacı toplumsal cinsiyet farklılıklarını açıklayan önemli çağdaş kuramların bilimsel ve ideolojik temellerini öğrenmektir. Birçok ülkede olduğu gibi, toplumumuzda da kadın olmak, hayatın birçok alanında engellerle karşılaşmak demektir, bu bağlamda kadının toplumdaki yeri konusunda eleştirel değerlendirme becerisi kazanırlar. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Toplumsal cinsiyet farklılıklarını açıklayan önemli çağdaş kuramları öğrenir (1, 4). Çağdaş kuramların bilimsel ve ideolojik temellerini tartışabilir (7, 9, 10). Türkiye'de kadının toplumdaki yeri konusunda eleştirel değerlendirme becerisi kazanır (9, 15, 16). Kadınların sosyal konumunun nasıl iyileştirilebileceğine ilişkin düşünceler üretir (14, 16, 17).
Dersin içeriğiGlobal açıdan toplumsal cinsiyet,
Toplumsal cinsiyet ve sosyalizasyon,
Toplumsal cinsiyet kimliği,
Toplumsal cinsiyetin kuramsal analizi,
Türkiye?de kadın araştırmaları. 
KaynaklarDuelli-Klein, G. and Duelli-Klein R. (1983) Theories of Women?s Studies Routledg and Kegan Paul: Boston.
Jenkins, R. (1996) Social Identites, Routledge: London.
Kağıtçıbaşı, Çiğdem. (1989) `? Women?s Intra-Family Status, Education and Employment in Turkey `?, in International Conference on `?Improving Employment Prospects for Women in a Changing Society `?, Now. 7-8 , 1989. Ankara.
Karabıyık, İlyas (2012) ''Türkiye'de çalışma haytında kadın istihdamı'', Marmara Üni. İktisadi ve İdari Bilim. Fakültesi Dergisi, 31(1): 23-260
Lawson, Sennifer (1012)''Sociological Theories of Intimate Partner Violence' ,Journal of Human Behavior in the Social Environment. June, Vol.222. issue 5, p.572-590.
Tan, Mine. (1979) Kadın: Ekonomik Yaşamı ve Eğitimi, Ankara, Tisa Matbaacılık. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKadın neden `?Öteki???
2. HaftaToplumsal cinsiyetin Kültürel Değerlendirmeleri
3. HaftaCinsiyet -rollerinin Öğrenilmesi ve Sosyal Bağlam
4. HaftaYetişkin toplumsal cinsiyet kişiliği ve cinsiyet rolü
5. HaftaKuram Tekrarı
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaKadın astlığının evrenselliği
8. HaftaTürkiye?deki Kadın çalışmaları
9. HaftaKadın ve Eğitim
10. HaftaKırsal ve Kentsel Alanlarda Doğurganlık
11. HaftaKadın İşgücü
12. HaftaSiyasette Kadın
13. HaftaGücün elde edilmesi
14. HaftaHukuk ve Sosyal Değişme
15. HaftaHazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı360
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12784
Sunum / Seminer Hazırlama12525
Proje000
Ödevler12525
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi11515
Toplam İş Yükü3095211

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir.    X
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir.     
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir.     
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, yorumlar ve değerlendirir    X
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder     
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır     
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.    X
8. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.     
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X
10. . Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir.     
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir.    X
14. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır    X
15. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek