SBT667 - ERGOSPİROMETRİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ERGOSPİROMETRİ SBT667 2. Yarıyıl 2 2 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Tahir hazır 
Dersin amacıBu ders öğrencilerin, indirekt kalorimetrik yöntemle dinlenik, değişik ergometrelerde ve egzersiz modlarında enerji harcamasını ölçme, hesaplama ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve uygulama becerileri kazanmalarını amaçlamaktadır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Kalibrasyon işlemi hakkında bilgi sahibidir.
  2. İndirekt kalorimetrik yöntem hakkında bilgi sahibidir.
  3. Manuel ve otomatik gaz analiz sistemlerini kullanabilir.
  4. Dinlenik enerji harcamasını hesaplayabilir.
  5. Değişik ergometrelerde yapılan submaksimal ve maksimal egzersizlerde oksijen tüketimini ölçebilir ve enerji harcamasını hesapllayabilir.
  6. Oksijen Açığı ve Toparlanma Oksijenini hesaplayabilir
  7. Spirometrik ölçümlerle aerobik kapasiteyi değerlendirebilir.
Dersin içeriğiManuel ve otomatik gaz analiz sistemleri, spirometrik ölçümler yardımıyla dinlenik ve egzersizde enerji harcamasının hesaplanması, aerobik kapasitenin değerlendirilmesi. 
KaynaklarAdams G.M. (1998). Exercise Physiology Laboratory Manual. Third Edition, WCB Mcgraw-Hill Boston.
Physiological Tests for Elite Athletes. Australian Sports Commission.(2000). Gore C.J. (Ed.) Human Kinetics, Champaign, IL.
Kinanthropometry and execise physiology laboratory manual: Tests, Procedures and Data. Second Edition, Volume 1: Exercise Physiology. (2001). Eston R., Reilly T. (Ed.). Routledge, London and Newyork.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTermodinamik, Ergospirometride Temel Kavramlar
2. HaftaKalibrasyon : Ergometre Kalibrasyonu ?Koşu Bandının Hız ve Eğim Kalibrasyonu
3. HaftaKalibrasyon: Gaz Analiz Sistemlerinin Kalibrasyonu O2 Ve Co2 Gaz Analizörü ve Akımmetrenin Kalibrasyonu
4. HaftaDirekt / İndirekt Kalorimetri: Manuel Yöntemde (Douglas Bag Yöntemi) İndirekt Kalorimetrik Hesaplar
5. Haftaİndirekt Kalorimetri: Dinlenik Metabolik Hızın Ölçülmesi-Douglas Bag Yöntemi / DMH için Kestirim Formülleri
6. HaftaMaksimal Oksijen Tüketiminin Ölçülmesi / Bisiklet Ergometresi/ Douglas Bag Yöntemi
7. HaftaOtomatik Gaz Analiz Sistemleri / Breath By Breath Analiz Sistemi ? Kalibrasyon
8. HaftaOtomatik Gaz Analiz Sistemi ile Maksimal Oksijen Tüketiminin Ölçülmesi / Koşu Bandı
9. HaftaOksijen Açığı ve Egzersiz Sonrası Toparlanma Oksijeninin Ölçülmesi
10. HaftaMekanik Verim: Koşu Bandında Brüt, Net ve Delta Verimin Hesaplanması
11. HaftaKoşu Ekonomisinin Belirlenmesi: Oksijen Tüketimi ve Kalorik Değerlendirme
12. HaftaAnaerobik Eşik Kavramı - Solunumsal Eşiğin Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemler- Koşu Bandı
13. HaftaDeğişik Egzersiz Modlarına Fizyolojik Cevaplar:Pozitif Ve Negatif Eğimde Oksijen Tüketimi
14. HaftaProje Sunumu
15. HaftaFinal Sınavına Hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler820
Sunum130
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı5050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı5050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje14040
Ödevler8864
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü5288300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.   X 
2. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik bilgiye sahiptir.    X
3. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. X   
4. Hareket ve spor alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır   X 
5. Hareket ve spor alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.  X  
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar.  X  
7. Hareket ve spor alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer.   X 
8. Hareket ve spor alanıyla ilgili ulusal / uluslar arası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.X    
9. Hareket ve spor alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. X   
10. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. X   
11. Hareket ve spor alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular.X    
12. Bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. X   
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir.X    
14. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.X    
15. Hareket ve spor alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek