SBT667 - ERGOSPİROMETRİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ERGOSPİROMETRİ | SBT667 | 2. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Tahir hazır | |||||
Dersin amacı | Bu ders öğrencilerin, indirekt kalorimetrik yöntemle dinlenik, değişik ergometrelerde ve egzersiz modlarında enerji harcamasını ölçme, hesaplama ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve uygulama becerileri kazanmalarını amaçlamaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Manuel ve otomatik gaz analiz sistemleri, spirometrik ölçümler yardımıyla dinlenik ve egzersizde enerji harcamasının hesaplanması, aerobik kapasitenin değerlendirilmesi. | |||||
Kaynaklar | Adams G.M. (1998). Exercise Physiology Laboratory Manual. Third Edition, WCB Mcgraw-Hill Boston. Physiological Tests for Elite Athletes. Australian Sports Commission.(2000). Gore C.J. (Ed.) Human Kinetics, Champaign, IL. Kinanthropometry and execise physiology laboratory manual: Tests, Procedures and Data. Second Edition, Volume 1: Exercise Physiology. (2001). Eston R., Reilly T. (Ed.). Routledge, London and Newyork. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Termodinamik, Ergospirometride Temel Kavramlar |
2. Hafta | Kalibrasyon : Ergometre Kalibrasyonu ?Koşu Bandının Hız ve Eğim Kalibrasyonu |
3. Hafta | Kalibrasyon: Gaz Analiz Sistemlerinin Kalibrasyonu O2 Ve Co2 Gaz Analizörü ve Akımmetrenin Kalibrasyonu |
4. Hafta | Direkt / İndirekt Kalorimetri: Manuel Yöntemde (Douglas Bag Yöntemi) İndirekt Kalorimetrik Hesaplar |
5. Hafta | İndirekt Kalorimetri: Dinlenik Metabolik Hızın Ölçülmesi-Douglas Bag Yöntemi / DMH için Kestirim Formülleri |
6. Hafta | Maksimal Oksijen Tüketiminin Ölçülmesi / Bisiklet Ergometresi/ Douglas Bag Yöntemi |
7. Hafta | Otomatik Gaz Analiz Sistemleri / Breath By Breath Analiz Sistemi ? Kalibrasyon |
8. Hafta | Otomatik Gaz Analiz Sistemi ile Maksimal Oksijen Tüketiminin Ölçülmesi / Koşu Bandı |
9. Hafta | Oksijen Açığı ve Egzersiz Sonrası Toparlanma Oksijeninin Ölçülmesi |
10. Hafta | Mekanik Verim: Koşu Bandında Brüt, Net ve Delta Verimin Hesaplanması |
11. Hafta | Koşu Ekonomisinin Belirlenmesi: Oksijen Tüketimi ve Kalorik Değerlendirme |
12. Hafta | Anaerobik Eşik Kavramı - Solunumsal Eşiğin Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemler- Koşu Bandı |
13. Hafta | Değişik Egzersiz Modlarına Fizyolojik Cevaplar:Pozitif Ve Negatif Eğimde Oksijen Tüketimi |
14. Hafta | Proje Sunumu |
15. Hafta | Final Sınavına Hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 20 |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 50 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 8 | 8 | 64 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 52 | 88 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik bilgiye sahiptir. | X | ||||
3. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
4. Hareket ve spor alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır | X | ||||
5. Hareket ve spor alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X | ||||
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | ||||
7. Hareket ve spor alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer. | X | ||||
8. Hareket ve spor alanıyla ilgili ulusal / uluslar arası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
9. Hareket ve spor alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | X | ||||
10. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | ||||
11. Hareket ve spor alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular. | X | ||||
12. Bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | ||||
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir. | X | ||||
14. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
15. Hareket ve spor alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek