SBT667 - ERGOSPİROMETRİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ERGOSPİROMETRİ | SBT667 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 2 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Tahir hazır | |||||
Dersin amacı | Bu ders öğrencilerin, indirekt kalorimetrik yöntemle dinlenik, değişik ergometrelerde ve egzersiz modlarında enerji harcamasını ölçme, hesaplama ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve uygulama becerileri kazanmalarını amaçlamaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Manuel ve otomatik gaz analiz sistemleri, spirometrik ölçümler yardımıyla dinlenik ve egzersizde enerji harcamasının hesaplanması, aerobik kapasitenin değerlendirilmesi. | |||||
Kaynaklar | Adams G.M. (1998). Exercise Physiology Laboratory Manual. Third Edition, WCB Mcgraw-Hill Boston. Physiological Tests for Elite Athletes. Australian Sports Commission.(2000). Gore C.J. (Ed.) Human Kinetics, Champaign, IL. Kinanthropometry and execise physiology laboratory manual: Tests, Procedures and Data. Second Edition, Volume 1: Exercise Physiology. (2001). Eston R., Reilly T. (Ed.). Routledge, London and Newyork. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Termodinamik, Ergospirometride Temel Kavramlar |
2. Hafta | Kalibrasyon : Ergometre Kalibrasyonu ?Koşu Bandının Hız ve Eğim Kalibrasyonu |
3. Hafta | Kalibrasyon: Gaz Analiz Sistemlerinin Kalibrasyonu O2 Ve Co2 Gaz Analizörü ve Akımmetrenin Kalibrasyonu |
4. Hafta | Direkt / İndirekt Kalorimetri: Manuel Yöntemde (Douglas Bag Yöntemi) İndirekt Kalorimetrik Hesaplar |
5. Hafta | İndirekt Kalorimetri: Dinlenik Metabolik Hızın Ölçülmesi-Douglas Bag Yöntemi / DMH için Kestirim Formülleri |
6. Hafta | Maksimal Oksijen Tüketiminin Ölçülmesi / Bisiklet Ergometresi/ Douglas Bag Yöntemi |
7. Hafta | Otomatik Gaz Analiz Sistemleri / Breath By Breath Analiz Sistemi ? Kalibrasyon |
8. Hafta | Otomatik Gaz Analiz Sistemi ile Maksimal Oksijen Tüketiminin Ölçülmesi / Koşu Bandı |
9. Hafta | Oksijen Açığı ve Egzersiz Sonrası Toparlanma Oksijeninin Ölçülmesi |
10. Hafta | Mekanik Verim: Koşu Bandında Brüt, Net ve Delta Verimin Hesaplanması |
11. Hafta | Koşu Ekonomisinin Belirlenmesi: Oksijen Tüketimi ve Kalorik Değerlendirme |
12. Hafta | Anaerobik Eşik Kavramı - Solunumsal Eşiğin Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemler- Koşu Bandı |
13. Hafta | Değişik Egzersiz Modlarına Fizyolojik Cevaplar:Pozitif Ve Negatif Eğimde Oksijen Tüketimi |
14. Hafta | Proje Sunumu |
15. Hafta | Final Sınavına Hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 20 |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 50 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 8 | 8 | 64 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 52 | 88 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi bilimine özgü temel ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik kavramsal ve bilimsel gelişmeleri izleyebilir, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanına özgü eriştiği derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | ||||
2. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında laboratuvar çalışmalarının gerektirdiği laboratuvar güvenliği, teknik bilgi ve beceriye sahiptir ve bu alandaki araç ve gereçleri kullanarak araştırma sorularına yanıt arar. | X | ||||
3. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirme, bütünleştirme, yeni bilgiler oluşturma, karar verme ve problem çözme becerisine sahiptir. | X | ||||
4. Araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlama yetkinliğine sahiptir. | X | ||||
5. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili ulusal/uluslararası strateji, politika ve uygulamaları ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | X | ||||
6. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili bilgi üretiminde mevzuata, mesleki değerlere ve araştırma etiği ilkelerine uygun davranır, mesleki bilgi, beceri ve sorumluluklarını ekip çalışmasına aktarır. | X | ||||
7. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilgili bilimsel bir makaleyi okur, analiz eder, ilgili mesleki alanda kanıta dayalı araştırma planlar ve yürütür. | X | ||||
8. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilişkili diğer bilimlerle iletişimin önemini bilir, bilgilerini ve sorun çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | X | ||||
9. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, öğrenim gereksinimlerini ve hedeflerini tanımlar, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir. | X | ||||
10. Ulusal ve uluslararası bilim insanları ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar, alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek