SBT667 - ERGOSPİROMETRİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ERGOSPİROMETRİ SBT667 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 2 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Tahir hazır 
Dersin amacıBu ders öğrencilerin, indirekt kalorimetrik yöntemle dinlenik, değişik ergometrelerde ve egzersiz modlarında enerji harcamasını ölçme, hesaplama ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve uygulama becerileri kazanmalarını amaçlamaktadır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Kalibrasyon işlemi hakkında bilgi sahibidir.
  2. İndirekt kalorimetrik yöntem hakkında bilgi sahibidir.
  3. Manuel ve otomatik gaz analiz sistemlerini kullanabilir.
  4. Dinlenik enerji harcamasını hesaplayabilir.
  5. Değişik ergometrelerde yapılan submaksimal ve maksimal egzersizlerde oksijen tüketimini ölçebilir ve enerji harcamasını hesapllayabilir.
  6. Oksijen Açığı ve Toparlanma Oksijenini hesaplayabilir
  7. Spirometrik ölçümlerle aerobik kapasiteyi değerlendirebilir.
Dersin içeriğiManuel ve otomatik gaz analiz sistemleri, spirometrik ölçümler yardımıyla dinlenik ve egzersizde enerji harcamasının hesaplanması, aerobik kapasitenin değerlendirilmesi. 
KaynaklarAdams G.M. (1998). Exercise Physiology Laboratory Manual. Third Edition, WCB Mcgraw-Hill Boston.
Physiological Tests for Elite Athletes. Australian Sports Commission.(2000). Gore C.J. (Ed.) Human Kinetics, Champaign, IL.
Kinanthropometry and execise physiology laboratory manual: Tests, Procedures and Data. Second Edition, Volume 1: Exercise Physiology. (2001). Eston R., Reilly T. (Ed.). Routledge, London and Newyork.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTermodinamik, Ergospirometride Temel Kavramlar
2. HaftaKalibrasyon : Ergometre Kalibrasyonu ?Koşu Bandının Hız ve Eğim Kalibrasyonu
3. HaftaKalibrasyon: Gaz Analiz Sistemlerinin Kalibrasyonu O2 Ve Co2 Gaz Analizörü ve Akımmetrenin Kalibrasyonu
4. HaftaDirekt / İndirekt Kalorimetri: Manuel Yöntemde (Douglas Bag Yöntemi) İndirekt Kalorimetrik Hesaplar
5. Haftaİndirekt Kalorimetri: Dinlenik Metabolik Hızın Ölçülmesi-Douglas Bag Yöntemi / DMH için Kestirim Formülleri
6. HaftaMaksimal Oksijen Tüketiminin Ölçülmesi / Bisiklet Ergometresi/ Douglas Bag Yöntemi
7. HaftaOtomatik Gaz Analiz Sistemleri / Breath By Breath Analiz Sistemi ? Kalibrasyon
8. HaftaOtomatik Gaz Analiz Sistemi ile Maksimal Oksijen Tüketiminin Ölçülmesi / Koşu Bandı
9. HaftaOksijen Açığı ve Egzersiz Sonrası Toparlanma Oksijeninin Ölçülmesi
10. HaftaMekanik Verim: Koşu Bandında Brüt, Net ve Delta Verimin Hesaplanması
11. HaftaKoşu Ekonomisinin Belirlenmesi: Oksijen Tüketimi ve Kalorik Değerlendirme
12. HaftaAnaerobik Eşik Kavramı - Solunumsal Eşiğin Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemler- Koşu Bandı
13. HaftaDeğişik Egzersiz Modlarına Fizyolojik Cevaplar:Pozitif Ve Negatif Eğimde Oksijen Tüketimi
14. HaftaProje Sunumu
15. HaftaFinal Sınavına Hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler820
Sunum130
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı5050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı5050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje14040
Ödevler8864
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü5288300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi bilimine özgü temel ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik kavramsal ve bilimsel gelişmeleri izleyebilir, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanına özgü eriştiği derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.   X 
2. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında laboratuvar çalışmalarının gerektirdiği laboratuvar güvenliği, teknik bilgi ve beceriye sahiptir ve bu alandaki araç ve gereçleri kullanarak araştırma sorularına yanıt arar.    X
3. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirme, bütünleştirme, yeni bilgiler oluşturma, karar verme ve problem çözme becerisine sahiptir.  X  
4. Araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlama yetkinliğine sahiptir.   X 
5. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili ulusal/uluslararası strateji, politika ve uygulamaları ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X   
6. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili bilgi üretiminde mevzuata, mesleki değerlere ve araştırma etiği ilkelerine uygun davranır, mesleki bilgi, beceri ve sorumluluklarını ekip çalışmasına aktarır.    X
7. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilgili bilimsel bir makaleyi okur, analiz eder, ilgili mesleki alanda kanıta dayalı araştırma planlar ve yürütür. X   
8. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilişkili diğer bilimlerle iletişimin önemini bilir, bilgilerini ve sorun çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.   X 
9. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, öğrenim gereksinimlerini ve hedeflerini tanımlar, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir. X   
10. Ulusal ve uluslararası bilim insanları ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar, alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek