DDR730 - DİŞ HEKİMLİĞİNDE RADYASYON GÜVENLİĞİ ve KORUNMA
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DİŞ HEKİMLİĞİNDE RADYASYON GÜVENLİĞİ ve KORUNMA | DDR730 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 2 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç.Dr. Nursel Akkaya | |||||
Dersin amacı | Radyasyonun biyolojik etkileri ve radyasyondan korunma yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi vermek | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | İyonize radyasyon fiziği, radyasyonun biyolojik etkileri, radyasyondan korunma yöntemleri, dental radyolojide doz azaltılması ve doz limitleri | |||||
Kaynaklar | 1. White SC, Pharoah MJ. Oral Radiology Principles and Interpretation, Mosby 2009 2. Langlais RP, Langland OE. Diagnostic imaging of the jaws. Williams & Wilkins. A Waventy Company, 1995 3. European guidelines on radiation protection in dental radiology. The safe use of radiographs in dental practice. Radiation Protection 136. 2004. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | İyonize radyasyon fiziği |
2. Hafta | Radyasyonun biyolojik etkileri; Direkt ve indirekt etkiler, Suyun radyolizisi, DNA?daki değişiklikler, Deterministik ve stokastik etkiler |
3. Hafta | Hücrelerdeki deterministik etkiler, Doku ve organlardaki deterministik etkiler |
4. Hafta | Radyasyonun vücuda etkisinin şiddetini etkileyen faktörler |
5. Hafta | Oral kavite ve radyoterapi |
6. Hafta | Tüm vücudun radyasyona maruz kalmasına bağlı ortaya çıkan deterministik etkiler |
7. Hafta | Stokastik etkiler |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Radyasyon güvenliği ve korunma, Radyasyon tipleri, radyasyon kaynakları, iyonizasyon |
10. Hafta | Radyografide doz ve risk, Dental radyolojide dozun azaltılması |
11. Hafta | Radyograf seçim kriterleri |
12. Hafta | Radyasyondan korunmada temel prensipler |
13. Hafta | Radyasyon birimleri, Radyasyonun ölçülmesi |
14. Hafta | TAEK Radyasyon Güvenliği Yönetmeliği, Radyasyondan korunma standartları ve doz sınırları |
15. Hafta | Radyasyonun güvenliği konusundaki yasal sorumluluklar |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 1 | 14 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 6 | 6 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 3 | 3 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 32 | 21 | 60 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Oral diagnoz ve radyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri değerlendirir, özgün düşünce ve araştırmalarıyla alanında yenilik getirecek yeni kavramlar geliştirir. | X | ||||
2. Oral diagnoz ve radyolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ederek özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Oral diagnoz ve radyoloji alanında ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesinde etkili bir iletişim kurarak liderlik yapar. | X | ||||
4. Oral diagnoz ve radyoloji alanına özgü teknolojik cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir ve bu cihazları etkili bir şekilde kullanır. | X | ||||
5. Oral diagnoz ve radyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan etik sorunlara çözüm getirir ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | ||||
6. Sağlık alanına yönelik çalışmalarda kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir, yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel testleri uygular ve sonuçları yorumlar. | X | ||||
7. Oral diagnoz ve radyoloji alanında yeni bir kavram, yöntem veya tasarım geliştirir ya da mevcut bir kavram, yöntem ya da tasarımı yeni bir alanda uygular. | X | ||||
8. Yabancı bir dilde yazılı ve sözlü iletişim kurar. Özgün bir araştırma yapar ve bu çalışmanın sonuçlarını ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar ve/veya bilimsel toplantılarda sunar. | X | ||||
9. Oral diagnoz ve radyoloji alanında literatürde yer alan güncel bilgileri takip eder. | X | ||||
10. Oral diagnoz ve radyoloji alanındaki bilimsel, teknolojik ve sosyal ilerlemeleri tanıtarak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek