BYL731 - GELİŞİM GENETİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
GELİŞİM GENETİĞİ BYL731 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gösteri
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ergi Deniz Özsoy, Doç. Dr. Banu Şebnem Önder 
Dersin amacıBu dersle öğrenciye embriyonik gelişimden sorumlu genlerin görevlerini ve embriyoda hücre farklılaşmasını meydana getiren gen ifadesinin düzenlenmesini anlatarak son yayınların incelenmesiyle Gelişim Genetiği konusuna genel bir bakış amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersin sonunda öğrenci; * Embriyo gelişimini çalışmak için bir dizi embriyolojik, moleküler ve genetik tekniği anlatabilir,
  2. * Hücrelerin genomun sadece bir oranını ifade ettiğini ve ayırıcı gen ekspresyonlarının altında hücre farklılaşmasının yattığını anlar,
  3. * Ayırıcı gen ekspresyonu ve hücre kaderi bağlamında basit hücre haberleşme yolaklarını ve çıktılarını tanımlayabilir,
  4. * Bir genetik mutasyon çalışmasının gelişim süreçlerini anlamamızı nasıl sağladığını anlar.
Dersin içeriğiGelişim genetiğine giriş: Gelişim Genetiğinin temeli ve tarihçe; Gen ekspresyonunun gelişimsel kontrolü; Hücre haberleşmesi; Hücre kaderinin ve farklılaşmasının belirlenmesi; Model organizmalarda örneklerle hücre farklılaşmalarının anlatılması; Drosophila?da embriyonik gelişimin genetik analizi; Drosophila?da Anterior-Posterior vücut ekseninin oluşumu ve düzenleyici genler; Drosophila?da segmentasyon ve segmentasyon genleri; Drosophila?da Homeotik Genler ? Hox genleri; Örüntü: Genler, Çevre ve Esneklik; Uzvun oluşmasının organizasyonu; Sinir sisteminin organizasyonu; Eşeyin Saptanması; Moleküler evrim: Organizmalar arası korunmuş ve değişmiş gelişim basamakları. 
KaynaklarPrinciples of Developmental Genetics, Ed. S. Moody, Academic Press, 2007.
Developmental Biology, Gilbert SF, Sinauer Associates, 2000.
Gelişim Biyolojisi ve Gelişim Genetiği ile ilgili güncel yayınlar. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGelişim Genetiğine Giriş. Gelişim Genetiğinin temeli ve tarihçe.
2. HaftaGen ekspresyonunun gelişimsel kontrolü
3. HaftaHücre haberleşmesi
4. HaftaHücre kaderinin ve farklılaşmasının belirlenmesi, Model organizmalarda örneklerle hücre farklılaşmalarının anlatılması
5. HaftaDrosophila?da embriyonik gelişimin genetik analizi
6. HaftaI. Ara sınav
7. HaftaDrosophila?da Anterior-Posterior vücut ekseninin oluşumu ve düzenleyici genler
8. HaftaDrosophila?da segmentasyon ve segmentasyon genleri
9. HaftaDrosophila?da Homeotik Genler ? Hox genleri
10. HaftaÖrüntü: Genler, Çevre ve Esneklik
11. HaftaUzvun oluşmasının organizasyonu
12. HaftaII. Ara sınav
13. HaftaSinir sisteminin organizasyonu.
14. HaftaEşeyin Saptanması
15. HaftaMoleküler evrim: Organizmalar arası korunmuş ve değişmiş gelişim basamakları
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi21530
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3063227

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir.    X
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirlerin analizini, sentezini yapar ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.    X
3. Alanındaki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar ve aktarır.   X 
4. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.   X 
5. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur.   X 
6. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar.   X 
7. Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda çalışabilir.   X 
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.   X 
9. Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapabilir.   X 
10. Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.   X 
11. Alanındaki bilimsel ve teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek