BYL731 - GELİŞİM GENETİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GELİŞİM GENETİĞİ | BYL731 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ergi Deniz Özsoy, Doç. Dr. Banu Şebnem Önder | |||||
Dersin amacı | Bu dersle öğrenciye embriyonik gelişimden sorumlu genlerin görevlerini ve embriyoda hücre farklılaşmasını meydana getiren gen ifadesinin düzenlenmesini anlatarak son yayınların incelenmesiyle Gelişim Genetiği konusuna genel bir bakış amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Gelişim genetiğine giriş: Gelişim Genetiğinin temeli ve tarihçe; Gen ekspresyonunun gelişimsel kontrolü; Hücre haberleşmesi; Hücre kaderinin ve farklılaşmasının belirlenmesi; Model organizmalarda örneklerle hücre farklılaşmalarının anlatılması; Drosophila?da embriyonik gelişimin genetik analizi; Drosophila?da Anterior-Posterior vücut ekseninin oluşumu ve düzenleyici genler; Drosophila?da segmentasyon ve segmentasyon genleri; Drosophila?da Homeotik Genler ? Hox genleri; Örüntü: Genler, Çevre ve Esneklik; Uzvun oluşmasının organizasyonu; Sinir sisteminin organizasyonu; Eşeyin Saptanması; Moleküler evrim: Organizmalar arası korunmuş ve değişmiş gelişim basamakları. | |||||
Kaynaklar | Principles of Developmental Genetics, Ed. S. Moody, Academic Press, 2007. Developmental Biology, Gilbert SF, Sinauer Associates, 2000. Gelişim Biyolojisi ve Gelişim Genetiği ile ilgili güncel yayınlar. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Gelişim Genetiğine Giriş. Gelişim Genetiğinin temeli ve tarihçe. |
2. Hafta | Gen ekspresyonunun gelişimsel kontrolü |
3. Hafta | Hücre haberleşmesi |
4. Hafta | Hücre kaderinin ve farklılaşmasının belirlenmesi, Model organizmalarda örneklerle hücre farklılaşmalarının anlatılması |
5. Hafta | Drosophila?da embriyonik gelişimin genetik analizi |
6. Hafta | I. Ara sınav |
7. Hafta | Drosophila?da Anterior-Posterior vücut ekseninin oluşumu ve düzenleyici genler |
8. Hafta | Drosophila?da segmentasyon ve segmentasyon genleri |
9. Hafta | Drosophila?da Homeotik Genler ? Hox genleri |
10. Hafta | Örüntü: Genler, Çevre ve Esneklik |
11. Hafta | Uzvun oluşmasının organizasyonu |
12. Hafta | II. Ara sınav |
13. Hafta | Sinir sisteminin organizasyonu. |
14. Hafta | Eşeyin Saptanması |
15. Hafta | Moleküler evrim: Organizmalar arası korunmuş ve değişmiş gelişim basamakları |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 15 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 30 | 63 | 227 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. | X | ||||
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirlerin analizini, sentezini yapar ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Alanındaki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar ve aktarır. | X | ||||
4. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | ||||
5. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | X | ||||
6. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | X | ||||
7. Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda çalışabilir. | X | ||||
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir. | X | ||||
9. Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapabilir. | X | ||||
10. Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | ||||
11. Alanındaki bilimsel ve teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek