SOS629 - TÜKETİMİN DEĞİŞEN ANLAMLARI ve TÜKETİM KÜLTÜRÜ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜKETİMİN DEĞİŞEN ANLAMLARI ve TÜKETİM KÜLTÜRÜ SOS629 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Öğretim Üyesi 
Dersin amacıKendi kendine yeten bir toplumdan uzmanlaşmaya dayalı bir topluma geçiş sürecinde, tüketim kavramının kazandığı yeni anlamları açıklamak ve Marx, Weber, Simmel, Veblen gibi klasik düşünürler ile Marcus, Bourdieu, Baudrillard gibi modern/postmodern düşünürlerin tüketim konusuyla ilgili görüşlerini karşılaştırmalı olarak vermektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. ?Tüketim sosyolojisine ilişkin temel kavram ve kuramlara hakimdir. (1) ?Alana ilişkin bilgisini etkin biçimde aktarır. (7) ?Disiplinler arası düşünür, yorumlar ve değerlendirir. (8) ?Bilgiye kolay ulaşma yollarını öğrenir. (11) ?Alan bilgisini gündelik yaşamda kullanır. (16)
Dersin içeriği?Tüketim sürecinin sosyal ve kültürel nitelikleri.
?Tüketim toplumu ve tüketim kültürü.
?Yeni bir tür sosyalleşme sürecinin gerçekleştiği alanlar olarak AVM?ler.
?Tüketim ve yabancılaşma.
?Moda, marka bağımlılığı.
?Medya ve propaganda.
?Reklamcılık ve pazarlama. 
Kaynaklar?Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
?Bocock, R. (1999). Tüketim, Ankara: Dost Kitabevi.
?Chaney, D. (1999). Yaşam Tarzları, Ankara. Dost Kitabevi.
?Odabaşı, Y. (1999). Tüketim Kültürü, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
?Ritzer, G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırılması, (Çev. Şen Süer Kaya), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
?Zorlu, A. (2006). Tüketim Sosyolojisi, Ankara: Glocal Yayınları.
?Zorlu, A. (2006). Üretim ve Tüketim Teorileri, Ankara: Glocal yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTüketim sürecinin sosyal ve kültürel nitelikleri.
2. HaftaTüketim toplumu ve tüketim kültürü.
3. HaftaTüketim teorileri; Tüketim teorilerinin öncüleri: Veblen ve Simmel.
4. HaftaPozitivist tüketim teorileri,
5. HaftaEleştirel tüketim teorileri,
6. HaftaAra sınav
7. HaftaÇatışmacı tüketim teorileri,
8. HaftaYorumlayıcı tüketim teorileri
9. HaftaPostmodern teori ve tüketim.
10. HaftaYaşam biçimi ve toplumsal yapı.
11. HaftaAra sınav
12. HaftaBir boş zaman etkinlik alanı olarak AVM?ler.
13. HaftaKitle iletişim araçları, reklam ve tüketim.
14. HaftaGiyim ve moda.
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum420
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)129108
Sunum / Seminer Hazırlama4832
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi2918
Genel sınava hazırlanma süresi11212
Toplam İş Yükü3341212

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir.   X 
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir.     
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir.     
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, yorumlar ve değerlendirir     
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder     
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır     
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.   X 
8. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.   X 
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     
10. . Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir.     
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.     
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir.     
14. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır   X 
15. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek