BİS737 - SAĞLIK BİLİMLERİNE ÖZEL İLERİ İST.YÖNTEMLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SAĞLIK BİLİMLERİNE ÖZEL İLERİ İST.YÖNTEMLER BİS737 2. Yarıyıl 2 2 3 6
Önkoşul(lar)-var iseBİS 605 veya BİS 735 Biyoistatistik derslerinden birini almış ve başarıyla tamamlamış olmak.
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)PROF. DR. ERDEM KARABULUTPROF. DR. PINAR ÖZDEMİR 
Dersin amacıNüfus ve nüfus hareketleri için farklı tahmin yöntemleri, yaşam tablosu, biyolojik deneylerde kullanılan istatistiksel yöntemler ve yersel (spatial) veri analizini öğretmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi alan öğrenciler, Nüfus tahmini yapabilir,
  2. Çoklu indirgenmiş yaşam tablosunu hesaplayabilir,
  3. Biyomedikal deneyler için uygun yöntemi seçebilir ve uygulayabilir,
  4. Hastalıkların yer-zamana göre kümelenip kümelenmediğini test edebilir,
  5. Yersel veri çözümlemesi yapabilir.
Dersin içeriğiNüfus ve nüfus hareketleri için farklı tahmin yöntemleri, çoklu indirgenmiş yaşam tablosu ve sağlık alanında kullanımı, biyolojik deneylerde kullanılan istatistiksel yöntemler, hastalıkların yer ve zaman göre kümelenmesinde kullanılan yöntemler, hastalık haritalarının çıkartılması ve bulaşıcı hastalıkların modellenmesi konuları işlenir. 
Kaynaklar1.Lilienfeld AM, Lilienfeld DE. Foundation of Epidemiology. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 1980.
2. Lawson AB. Statistical Methods in Spatial Epidemiology. John Wiley And Sons, Inc., 2001. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDemografik istatistikler ve nüfus tahmin yöntemleri
2. HaftaÇoklu indirgenmiş yaşam tablosu
3. HaftaSağlık düzeyi göstergeleri
4. HaftaNicel doz-cevap ilişkileri
5. HaftaParalel doğrular deneyinde simetrik düzenler
6. HaftaUygulama - Tartışma
7. HaftaEtkinlik, güvenirlik ve hassaslık
8. HaftaSlope-ratio deneyleri ve etkinlikleri
9. HaftaAra sınav
10. HaftaYersel (spatial) veri analizi
11. HaftaHastalıkların yer-zamana göre kümelenmesi
12. HaftaHastalık haritalarının çıkartılması
13. HaftaBulaşıcı hastalıkların modellenmesi
14. HaftaUygulama - Tartışma
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler310
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama12121
Proje000
Ödevler31133
Ara sınavlara hazırlanma süresi11414
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü4880180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; araştırmanın planlaması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması aşamalarında sorumluluk alabilmesi için yeterli kuramsal bilgiye sahiptir, literatürü ve güncel çalışmaları yakından izler.    X
2. Kendi alanında yeterli bilgiye sahip olan aday; literatürde eksik, araştırılmamış ya da yanlış olduğunu düşündüğü konuları teorik ve pratik anlamda irdeleyerek bu konularda kabul edilebilir, özgün yayınlar yapabilecek düzeydedir.  X  
3. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; yapılan sunumlara, seminerlere, katıldığı kongre veya sempozyumlarda karşılaştığı çalışmalara ve bilimsel makalelere ilişkin sorular sorar ve eleştirel bir bakış açısı kazanır.   X 
4. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip olan bir kişi, uygun istatistiksel çözümlemelere karar verebilmesi ve sonuçları derinlemesine irdeleyebilmesi için uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı istatistik bilgisine sahiptir.    X
5. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi, yeterli bilgisayar bilgisine ve istatistiksel yazılımları kullanma becerisine sahiptir. Aday; verilerin analiz öncesinde amaca uygunluğunu denetler, kullanılacak istatistiksel yazılımda veri girişi, düzenlemesi ve veri yönetimi konusunda yaşanacak sorunlara ve amaca uygun, doğru analiz yöntemini belirleme gibi problemlere uygun çözüm önerileri getirir.  X  
6. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip olan kişi, çalıştığı alana ilişkin bilgilerini; tartışmalara katılım-katkı, tez danışmanı ile bilgi alış verişi, makale tartışması ve seminer sunumu yolu ile başkalarına uygun şekilde aktarır.  X  
7. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; danışmanlık yapacağı çalışmalarda yöntem önerilerinde bulunur, araştırma planlaması yapar, yönlendirici olur, araştırma raporu hazırlar.   X 
8. Biyoistatistik doktora derecesine sahip bir kişi; bilimsel doğruluk ve istatistiksel etik değerlere uygun hareket eder. Bir araştırmanın sonucuna etki edebilecek, bilerek ya da bilmeyerek yapılmış yanlılık kaynaklarını öngörebilecek istatistiksel bilgi alt yapısına sahiptir. Araştırmaların her aşamasında yapılabilecek bilinçli ya da bilinçsiz yan tutmalara karşı dikkatli ve uyarıcıdır.   X 
9. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; tek başına ulusal ve uluslararası kongrelerde sözlü bildiri ya da poster sunumu yapar. X   
10. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; bağımsız olarak araştırma projesi önerisi yazabilir, bir projede yer alabilir, bilimsel çalışma raporu yazabilir.  X  
11. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; multi-disipliner bir çalışma içerisinde yer almaya hazırdır. Mesleki anlamda başkalarıyla ilişkiye geçer; ödev, seminer, proje ve danışmanlık hizmetlerinde bir grup içerisinde çalışır, aynı ekip içerisinde yer alan kişilere iş verebilme yeteneği kazanır.  X  
12. Biyoistatistik doktora diplomasına sahip bir kişi; biyoistatistik alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek