BİS604 - SAĞLIK BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | BİS604 | 2. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | BİS 605 veya BİS 735 Biyoistatistik derslerinden birini almış ve başarıyla tamamlamış olmak. | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | PROF.DR. ERDEM KARABULUT, DOÇ. DR. JALE KARAKAYA KARABULUT | |||||
Dersin amacı | Yüksek Lisans öğrencilerine araştırma planlaması, aşamaları ve araştırma etiği ile ilgili temel bilgiler verip araştırma yapmaya hazırlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Araştırma planlaması, 2. Araştırmalarda hata kaynakları, 3. Örnekleme kavramı ve örnekleme yöntemleri, 4. Araştırma türleri, 5. Araştırma kurgulama, 6. Veri analizi ve yorumu, 7. Rapor yazımı, 8. Araştırma etiği kavramı, 9. En sık görülen araştırma etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri. | |||||
Kaynaklar | 1. Health Research Methodology, A Guide for Training in Research Methods, World Health Organization, 2001 2. Sümbüloğlu Vildan, Sümbüloğlu Kadir. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Ankara 2013 3. Sümbüloğlu Vildan, Sümbüloğlu Kadir. Klinik ve Saha Araştırmalarında Örnekleme Yöntemleri ve Örneklem Büyüklüğü, Ankara 2005 4. Özdamar Kazım. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara 2013 5. The Ethics of Research Involving Human Subjects, Editor: Vanderpool HY, 1996, University publishing Group, Inc. USA. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Araştırmaya Giriş |
2. Hafta | Araştırma Planlamasına Giriş |
3. Hafta | Konu Seçimi, Literatür Tarama |
4. Hafta | Amaç ve Araştırma Hipotezlerinin belirlenmesi |
5. Hafta | Değişkenlerin ve Ölçüm tekniklerinin belirlenmesi, İstatistiksel Hipotezlere Geçiş |
6. Hafta | Örneklem Büyüklüğü Hesaplamaları |
7. Hafta | Genel Araştırma Tipleri |
8. Hafta | Veri Toplama Yöntemleri |
9. Hafta | Değerlendirme |
10. Hafta | Rapor Yazımı |
11. Hafta | Araştırma etiği kavramı, araştırmada bilimsel ve etik yöntem bilgisi ve araştırma etiğinin temel ilkeleri |
12. Hafta | Araştırmada etik konular; Lab. çalışmaları, hayvan deneyleri, saha araştırmaları/epidemiyolojik çalışmalar, klinik araştırmalarda (girişimsel olan ve olmayan) temel etik konular |
13. Hafta | Araştırma ve Makale Kritiği, Öğrenci Sunumları |
14. Hafta | Araştırma ve Makale Kritiği, Öğrenci Sunumları |
15. Hafta | Araştırma ve Makale Kritiği, Öğrenci Sunumları |
16. Hafta | Araştırma ve Makale Kritiği, Öğrenci Sunumları |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 50 |
Sunum | 1 | 50 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 100 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 28 | 28 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 14 | 56 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 47 | 51 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Canlılar dünyasında molekül, hücre/doku/organ/sistem düzeyinde gerçekleşen olayların biyofiziksel temelleri hakkında bilgi sahibidir | X | ||||
2. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme gibi üst düzey zihinsel süreçleri, eğitim süresinde kazandığı tecrübeyi Biyofizik alanında kullanabilir | X | ||||
3. Biyofizik alanındaki güncel araştırma konularının çözümüne katkı getirebilecek özgün bir araştırmada yer alabilir | X | ||||
4. Biyofizik alanının çok disiplinli bir alan olmasının farkındadır. Diğer tıp ve temel bilimleri kendi araştırma konusu kapsamında takip eder | X | ||||
5. Yazılım programlarını, deney araçlarını etkin şekilde kullanır, uygun uyaranı üretme, iligli biyolojik sinyalleri ideal şartlarda kaydedip, nicel analizler yapabilme kapasitesine sahiptir | X | ||||
6. İstatistiksel yöntemler hakkında uzman düzeyinde bilgi sahibidir. Çalışmaları için en uygun yöntemi seçip uygulayabilir | X | ||||
7. Etik ilkelerin, etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Araştırmalarında, ILU, Biyogüvenlik prensiplerine uygun davranır | X | ||||
8. Yer aldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve sunabilme kapasitesine sahiptir. Tez araştırmasına ait en az bir çalışmayı tam metin makale olarak yayınlar | X | ||||
9. Uzmanlık alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşların etkinliklerini takip eder ve bunlarda yer alır | X | ||||
10. Biyofizik alanında edindiği bilgileri toplumun her kesiminden paydaşlarıyla uygun iletişim araçlarını kullanarak paylaşır, bilgi toplumunun oluşumuna katkıda bulunur | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek