BİS637 - SAĞLIK ALANINA ÖZEL İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SAĞLIK ALANINA ÖZEL İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER BİS637 5. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)DR. ÖĞR. ÜYESİ SEVİLAY KARAHAN, PROF. DR. ERDEM KARABULUT 
Dersin amacıSağlık alanında kullanılan temel göstergelerin tanıtılması, öğretilmesi ve ulusal ve uluslararası düzeyde karşılaştırma yapılabilmesini hedefler ve aktif öğrenmeye dayanır. Hastane bilgilerinden ve değişik kaynaklardan yararlanarak hizmet bölgesinin tanınmasına yönelik istatistiklerin elde edilmesi, yorumu vb. konusu üzerinde çalışılır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler; Bir sağlık bölgesi ya da kurumunun yönlendirilmesinde yararlı olacak temel bilgiyi elde eder.
  2. Dünya ölçeğinde ülkelerin ya da bölgelerin sağlık düzeyleri hakkında gerekli istatistikleri hesaplar
  3. Sağlık alanındaki temel çalışmaları yapacak araştırma bilgisine de sahip olur.
Dersin içeriği1. Sağlık bölgesinin tanınması,
2. Demografik istatistikler (doğum-ölüm-göç),
3. nüfus piramitleri, nüfus tahmin yöntemleri,
4. yaşam tablosu yöntemleri,
5. morbidite istatistkleri,
6. hız ve oranların standartlaştırılması,
7. hastalıkların uluslararası sınıflandırılması,
8. sağlık düzeyini gösteren ölçüler,
9. sağlık kayıtları,
10. Sağlıkta temel araştırma yöntemleri,
11. risk ölçüleri. 
Kaynaklar1. Sümbüloğlu, Kadir. Sağlık alanına Özel İstatistiksel Yöntemler. Somgür Yayıncılık, Ankara, 2003.
2. Kahn HA, ve Semmpos CT. Statisticak Methods in Epidemiology. Oxford Uni. Press, New York, 1989.
3. Tezcan, S. Epidemiyoloji: Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi. Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, Yayın No: 92/1, Ankara, 1992. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSağlık hizmetleri ve biyoistatistik
2. HaftaHizmet bölgesinin tanınması
3. HaftaNüfus ile ilgili istatistiksel yöntemler
4. HaftaDoğumlarla ve hastalıklarla ilgili istatistiksel yöntemler, sağlıkta araştırma yöntemleri
5. HaftaHız ve oranları standartlaştırma yöntemleri
6. HaftaAra sınav
7. HaftaYaşam tabloları
8. HaftaKoruyucu hizmet çalışmaları ile ilgili istatistiksel yöntemler
9. HaftaHastane hizmetlerinin değerlendirilmesinde kullanılan istatistikler
10. HaftaDiş sağlığı ile ilgili istatistiksel yöntemler
11. HaftaHastalıkların ve ölümlerin uluslararası sınıflandırılması
12. HaftaAra sınav
13. HaftaSağlık düzeyini gösteren ölçüler ve sağlık kayıtları
14. HaftaÖdev sunumu
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler1010
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14798
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler10440
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü4134210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hemşirelik Esasları ve Yönetimi alanına özgü kuram, kavram, ilke ve yöntemleri çağdaş ve eleştirel bakış açısıyla irdeler.     
2. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimine ilişkin sistematik bir yaklaşım sergiler.     
3. Diğer disiplinler ile etkileşim içinde kendi alanına ilişkin özgün sonuçlar ortaya koyar.  X  
4. Hemşirelik hizmetleri alanındaki güncel gelişmeleri toplumun gereksinimleri, mesleki değerler ve ilkeler doğrultusunda değerlendirir     
5. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarında ortaya çıkabilecek sorunlara özgün çözümler üretir     
6. Hasta güvenliği ve kaliteli bakım için, yenilik ve değişimlere öncülük eder.      
7. Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik eğitimi, uygulaması ve yönetimi alanına uyarlar     
8. Hemşirelik bakımı ve yönetimine ilişkin etik ilkeler doğrultusunda bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yapar    X
9. Alanına özgün sonuçları ulusal ve uluslararası düzeyde kongre, sempozyum vb. bilimsel etkinlerde paylaşır ve yayınlar.     
10. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarına ilişkin faaliyetlerin yasal, bilimsel, etik ilke ve düzenlemelere uygun gerçekleştirilmesinde liderlik eder.      
11. Kurumsal, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık bakım politikaları, finansmanı ve düzenleyici mekanizmaları geliştirmede aktif rol alır.     
12. Hemşireliğin mesleki gelişim sürecini eleştirel bakış açısı ile değerlendirerek vizyon geliştirir     
13. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimi konusunda geliştirdiği felsefeyi mesleki etkinliklerine yansıtır.     
14. Hemşirelik mesleğinin geliştirilmesi ve meslek üyelerinin güçlendirilmesi çalışmalarına liderlik eder.      

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek