BİS637 - SAĞLIK ALANINA ÖZEL İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK ALANINA ÖZEL İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER | BİS637 | 5. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | DR. ÖĞR. ÜYESİ SEVİLAY KARAHAN, PROF. DR. ERDEM KARABULUT | |||||
Dersin amacı | Sağlık alanında kullanılan temel göstergelerin tanıtılması, öğretilmesi ve ulusal ve uluslararası düzeyde karşılaştırma yapılabilmesini hedefler ve aktif öğrenmeye dayanır. Hastane bilgilerinden ve değişik kaynaklardan yararlanarak hizmet bölgesinin tanınmasına yönelik istatistiklerin elde edilmesi, yorumu vb. konusu üzerinde çalışılır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Sağlık bölgesinin tanınması, 2. Demografik istatistikler (doğum-ölüm-göç), 3. nüfus piramitleri, nüfus tahmin yöntemleri, 4. yaşam tablosu yöntemleri, 5. morbidite istatistkleri, 6. hız ve oranların standartlaştırılması, 7. hastalıkların uluslararası sınıflandırılması, 8. sağlık düzeyini gösteren ölçüler, 9. sağlık kayıtları, 10. Sağlıkta temel araştırma yöntemleri, 11. risk ölçüleri. | |||||
Kaynaklar | 1. Sümbüloğlu, Kadir. Sağlık alanına Özel İstatistiksel Yöntemler. Somgür Yayıncılık, Ankara, 2003. 2. Kahn HA, ve Semmpos CT. Statisticak Methods in Epidemiology. Oxford Uni. Press, New York, 1989. 3. Tezcan, S. Epidemiyoloji: Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi. Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, Yayın No: 92/1, Ankara, 1992. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sağlık hizmetleri ve biyoistatistik |
2. Hafta | Hizmet bölgesinin tanınması |
3. Hafta | Nüfus ile ilgili istatistiksel yöntemler |
4. Hafta | Doğumlarla ve hastalıklarla ilgili istatistiksel yöntemler, sağlıkta araştırma yöntemleri |
5. Hafta | Hız ve oranları standartlaştırma yöntemleri |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Yaşam tabloları |
8. Hafta | Koruyucu hizmet çalışmaları ile ilgili istatistiksel yöntemler |
9. Hafta | Hastane hizmetlerinin değerlendirilmesinde kullanılan istatistikler |
10. Hafta | Diş sağlığı ile ilgili istatistiksel yöntemler |
11. Hafta | Hastalıkların ve ölümlerin uluslararası sınıflandırılması |
12. Hafta | Ara sınav |
13. Hafta | Sağlık düzeyini gösteren ölçüler ve sağlık kayıtları |
14. Hafta | Ödev sunumu |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 10 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 12 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 10 | 4 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 41 | 34 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hemşirelik Esasları ve Yönetimi alanına özgü kuram, kavram, ilke ve yöntemleri çağdaş ve eleştirel bakış açısıyla irdeler. | |||||
2. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimine ilişkin sistematik bir yaklaşım sergiler. | |||||
3. Diğer disiplinler ile etkileşim içinde kendi alanına ilişkin özgün sonuçlar ortaya koyar. | X | ||||
4. Hemşirelik hizmetleri alanındaki güncel gelişmeleri toplumun gereksinimleri, mesleki değerler ve ilkeler doğrultusunda değerlendirir | |||||
5. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarında ortaya çıkabilecek sorunlara özgün çözümler üretir | |||||
6. Hasta güvenliği ve kaliteli bakım için, yenilik ve değişimlere öncülük eder. | |||||
7. Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik eğitimi, uygulaması ve yönetimi alanına uyarlar | |||||
8. Hemşirelik bakımı ve yönetimine ilişkin etik ilkeler doğrultusunda bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yapar | X | ||||
9. Alanına özgün sonuçları ulusal ve uluslararası düzeyde kongre, sempozyum vb. bilimsel etkinlerde paylaşır ve yayınlar. | |||||
10. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarına ilişkin faaliyetlerin yasal, bilimsel, etik ilke ve düzenlemelere uygun gerçekleştirilmesinde liderlik eder. | |||||
11. Kurumsal, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık bakım politikaları, finansmanı ve düzenleyici mekanizmaları geliştirmede aktif rol alır. | |||||
12. Hemşireliğin mesleki gelişim sürecini eleştirel bakış açısı ile değerlendirerek vizyon geliştirir | |||||
13. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimi konusunda geliştirdiği felsefeyi mesleki etkinliklerine yansıtır. | |||||
14. Hemşirelik mesleğinin geliştirilmesi ve meslek üyelerinin güçlendirilmesi çalışmalarına liderlik eder. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek