BİS627 - HIZ ORAN ve ORANTILAR İÇİN İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HIZ ORAN ve ORANTILAR İÇİN İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER BİS627 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Takım/Grup Çalışması
 
Dersin sorumlusu(ları)DOÇ. DR. JALE KARAKAYA KARABULUT, PROF. DR. ERDEM KARABULUT 
Dersin amacıTıp ve sağlık bilimlerin de özel tanımlayıcı ölçüler ve bunlarla ilgili istatistiksel yöntemlerin tanıtılması 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler; Risk Ölçülerini (genel, göreli, atfedilen) tanır ve hesaplayabilir,
  2. Araştırma yöntemlerine göre uygun risk ölçülerini seçebilir,
  3. Risk ölçülerinin anlamlılık testlerini yapabilir,
  4. Risk ölçülerinin güven aralıklarını hesaplayabilir ve yorumlayabilir.
Dersin içeriğiRisk ölçüleri, tanımları değişik araştırma türlerinde hesaplanması, güven aralıkları, anlamlılık testleri, oranlar üzerine istatistiksel yöntemler. 
Kaynaklar1. Fleiss, J. Statistical Methods For Rates and Proportions, Jhn Willy & Sons. 1980.
2. Kleinbaum D., G. Lawrence L.,K., Morgenstern, H., Epidemiologic Research : Priciples and Quantitative Methods, Van Nostrans Reinhold, 1982 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaHız, Oran ve Orantı Kavramı, Risk Ölçüleri
2. HaftaRisk Ölçülerinin Güven aralıkları ve Anlamlılık Testleri
3. HaftaDeğişik Araştırma Düzenlerinde Risk Ölçüsü Kestirimi
4. HaftaUYGULAMA
5. HaftaARA SINAV
6. HaftaEşleştirilmiş Örneklemlerde Risk Ölçüleri Kestirimi
7. HaftaOranların Karşılaştırılması: "Gradient" ve Ridit Çözümlemesi
8. HaftaKi-Kare Çözümlemesine İlişkin Bazı Çıkarsamalar ve Uygulamaları
9. HaftaYanlış Sınıflama Hataları
10. HaftaUYGULAMA
11. HaftaARA SINAV
12. HaftaHızların Standartlaştırılması
13. HaftaGrup Tartışmaları
14. HaftaGrup Tartışmaları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGENEL SINAV

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama166
Proje000
Ödevler2918
Ara sınavlara hazırlanma süresi21530
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3469210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; araştırmanın planlaması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması aşamalarında sorumluluk alabilmesi için yeterli kuramsal bilgiye sahiptir, literatürü ve güncel çalışmaları yakından izler.  X  
2. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; biyoistatistik bilim alanı ve alan dışı konulara eleştirel bir gözle bakar. Gerek ders saatinde gerekse ders saati dışında ders konularına, yapılan sunumlara, seminerlere, katıldığı kongre veya sempozyumlarda karşılaştığı çalışmalara ve bilimsel makalelere ilişkin sorular sorar ve eleştirel bir bakış açısı kazanır.   X 
3. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip olan bir uzman; uygun istatistiksel çözümlemelere karar verebilmesi ve sonuçları doğru irdeleyebilmesi için yeterli kuramsal ve uygulamalı istatistik bilgisine sahiptir.  X  
4. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; yeterli bilgisayar bilgisine ve istatistiksel yazılımları kullanma becerisine sahiptir. Aday; verilerin analiz öncesinde amaca uygunluğunu denetler, kullanılacak istatistiksel yazılımda veri girişi, düzenlemesi ve veri yönetimi konusunda yaşanacak sorunlara ve amaca uygun, doğru analiz yöntemini belirleme gibi problemlere uygun çözüm önerileri getirir.  X  
5. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip olan uzman; çalıştığı alana ilişkin bilgilerini; tartışmalara katılım-katkı, tez danışmanı ile bilgi alış verişi, makale tartışması ve seminer sunumu yolu ile başkalarına uygun şekilde aktarır.   X 
6. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; danışmanlık yapacağı çalışmalarda yöntem önerilerinde bulunur, araştırma planlaması yapar, yönlendirici olur, araştırma raporu hazırlar.    X
7. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; bilimsel doğruluk ve istatistiksel etik değerlere uygun hareket eder. Bir araştırmanın sonucuna etki edebilecek, bilerek ya da bilmeyerek yapılmış yanlılık kaynaklarını öngörebilecek istatistiksel bilgi alt yapısına sahiptir. Araştırmaların her aşamasında yapılabilecek bilinçli ya da bilinçsiz yan tutmalara karşı dikkatli ve uyarıcıdır.  X  
8. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; bağımsız olarak çalışabilmesi için; bir öğretim üyesi gözetiminde bölüm içerisinde yapılan bir danışmanlık hizmetine katkıda bulunur, danışman öğretim üyesi ile birlikte kongrelere sözlü bildiri ya da poster ile katılır ve bir projede görevlendirilebilir.    X
9. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; multi-disipliner bir çalışma içerisinde yer almaya hazırdır. Mesleki anlamda başkalarıyla ilişkiye geçer; ödev, seminer, proje ve danışmanlık hizmetlerinde bir grup içerisinde çalışır, aynı ekip içerisinde yer alan kişilere iş verebilme yeteneği kazanır.   X 
10. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; biyoistatistik alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek