ADO701 - ADÖLESAN SAĞLIĞININ TEMEL KAVRAMLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ADÖLESAN SAĞLIĞININ TEMEL KAVRAMLARI ADO701 1. Yarıyıl 2 2 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Orhan Derman, Prof. Dr. Nuray Kanbur, Prof. Dr. Tezer Kutluk, Prof. Dr. Hilal Özcebe, Doç. Dr. Zeynep Tüzün, Doç. Dr. Sinem Akgül  
Dersin amacıAdolesan sağlığındaki temel kavramların ve bu yaş grubu ile iletişimde, izlemde izlenecek tutumların öğrenilmesi ve uygulanması 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Adolesanlarda zihinsel ve psikososyal gelişim özelliklerine uygun olarak adolesan görüşmelerinin yapılandırılması, bu yaş grubuyla iletişim ve terapötik ittifak sağlanması ve bu dönemdeki temel sağlık sorunlarına yaklaşımın öğrenilmesi ve uygulanması
Dersin içeriğiAdolesana yaklaşım, Adolesanlarda zihinsel gelişim, Adolesanlarda psikososyal gelişim, Adolesan görüşmesi,Terapötik İttifak, Adolesanla iletişim,Adolesanlarda koruyucu sağlık hizmetleri, Adolesan aşılaması,
Adolesanlarda riskli davranışlar, Adolesan sağlığında araştırmalar, Pubertenin tanımlanması ve başlatan mekanizmalar, Adolesanlarda morbidite ve mortalite nedenleri, Adolesan onkolojisi,Türkiye'de adolesanların temel sorunları
 
KaynaklarTextbook of Comprehensive Adolescent Health Care ed.Stanford B. Friedman
Adolescent Health Care ed Neinstein, Gordon, Katzman, Rosen, Woods.
Ergen Sağlığı Editörler Orhan Derman, Nuray Ö.,Kanbur, Sinem Akgül
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAdolesana yaklaşım
2. HaftaAdolesanlarda zihinsel gelişim
3. HaftaAdolesanlarda psikososyal gelişim
4. HaftaAdolesan görüşmesi
5. HaftaTerapötik İttifak
6. HaftaAdolesanla iletişim
7. HaftaAdolesanlarda koruyucu sağlık hizmetleri
8. HaftaAdolesan aşılaması
9. HaftaAdolesanlarda riskli davranışlar
10. HaftaAdolesan sağlığında araştırmalar
11. HaftaPubertenin tanımlanması ve başlatan mekanizmalar
12. HaftaAdolesanlarda morbidite ve mortalite nedenleri
13. HaftaAdolesan onkolojisi
14. HaftaTürkiye'de adolesanların temel sorunları
15. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)010
Laboratuar00
Uygulama020
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler010
Sunum00
Projeler00
Seminer010
Ara Sınavlar00
Genel sınav050
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama148112
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama14228
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü5622308

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Adolesan Sağlığında, güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Adolesan Sağlığına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.  X  
2. Adolesan Sağlığının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.     
3. Adolesan Sağlığındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.  X  
4. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.  X  
5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.  X  
6. Adolesan Sağlığı ile ilgili çalışmalarda klinik ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.   X 
7. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme.     
8. Adolesan Sağlığı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak bu alandaki bilginin sınırlarını genişletebilme.     
9. Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.     
10. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Adolesan Sağlığı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.  X  
11. Adolesanlar ile iletişim kurabilme ve adolesanların psiko-sosyal ilişkilerini ve bu ilişkileri yönlendiren normları inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleriyönetebilme.    X
12. Adolesanlar ve aileleri ile bu yaş dönemindeki sorunların tartışılmasında bilimsel yaklaşımlarla objektif görüşleri savunabilme ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.    X
13. Adolesan Sağlığındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumdaki adolesanların sağlığının geliştirilmesi sürecine katkıda bulunabilme.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek