KAY737 - TÜRKİYE'DE SİYASET ve EDEBİYAT

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYE'DE SİYASET ve EDEBİYAT KAY737 3. Yarıyıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Elemanları 
Dersin amacıBu ders, Tanzimat'tan günümüze Türkçe edebiyatın şiir, öykü ve roman türündeki başlıca örnekleri aracılığıyla Türk modernleşmesine dair tema ve tartışmalara ışık tutmayı amaçlamaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türkçe edebiyat eserlerini genel olarak toplumsal, siyasal ve tarihsel araştırmalarda, özel olarak ise Türk modernleşmesini anlamada faydalı ve önemli temel kaynaklar olarak nasıl kullanacağını öğrenir.
  2. Doğu-Batı meselesi ve Batılılaşma, aydınlar, İslam, gelenek, dil, milli kimlik, milliyetçilik, ulus-devlet ve toplumsal cinsiyet gibi konu ve tartışmaları edebi metinler aracılığıyla değerlendirir.
Dersin içeriğiBu derste ilk olarak Tanzimat'tan günümüze Türk edebiyatının gelişiminin bir panoraması sunulacak, tarihsel analizin ardından şu figürlerin çeşitli eserleri okunacaktır: Namık Kemal, Fatma Aliye, Ömer Seyfettin, Mehmet Akif Ersoy, Halide Edip Adıvar, Nazım Hikmet, Peyami Safa, Yaşar Kemal ve Oğuz Atay. 
KaynaklarAhmet Hamdi Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyat Tarihi. İstanbul: Çağlayan, 1985.

Berna Moran, Türk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış 1. İstanbul: İletişim, 1994.

Berna Moran, Türk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış 2. İstanbul: İletişim, 1994.

Berna Moran, Türk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış 3. İstanbul: İletişim, 1994.

Erol Köroğlu, Türk Edebiyatı ve Birinci Dünya Savaşı: 1914-1918. İstanbul: İletişim, 2004.

İnci Enginün, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergah Yayınları, 2002.

Jale Parla, Babalar ve Oğullar: Tanzimat Romanının Epistemolojik Temelleri. İstanbul: İletişim, 1993. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaTanzimat'tan Cumhuriyet'e Türk Edebiyatı
3. HaftaCumhuriyet Sonrası Türk Edebiyatı
4. HaftaNamık Kemal: İntibah
5. HaftaFatma Aliye: Enin
6. HaftaAra Sınav I
7. HaftaÖmer Seyfettin: Seçme Hikayeler
8. HaftaMehmet Akif Ersoy: Safahat
9. HaftaHalide Edip Adıvar: Zeyno?nun Oglu
10. HaftaNazım Hikmet: Seçme Şiirler
11. HaftaAra Sınav II
12. HaftaPeyami Safa: Fatih Harbiye
13. HaftaYaşar Kemal: İnce Memed I
14. HaftaOğuz Atay: Tutunamayanlar
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar250
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1217204
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi2714
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü2937270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Alanının kuram ve uygulama bilgilerine üst düzeyde hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir.    X
2. Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve bu süreçte karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir. Özgün düşüncelerle alanına yenilik getirebilir.    X
3. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri bağımsız olarak yürütebilir, inisiyatif kullanır, gerektiğinde ekip çalışmasında sorumluluk üstlenir.    X
4. Alanındaki yeni gelişmeleri ve yayınları takip eder. Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. Bu süreçte yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.   X 
5. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili çok iyi düzeyde bilir ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Bilimsel yayın üreterek ve alanındaki ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak yaptığı sunumlarla bilime katkı sağlar.    X
6. Toplumsal sorumluluk anlayışı ile toplumu aydınlatma bilincine ve yetkinliğine sahiptir. Birikimini topluma yol göstermek için kullanmaya gayret eder.  X  
7. Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne gerek ulusal gerek uluslararası düzeyde katkıda bulunur.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek