HSP612 - ULUSLARARASI SAĞLIĞA GİRİŞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ULUSLARARASI SAĞLIĞA GİRİŞ HSP612 Herhangi Yarıyıl/Yıl 1 0 1 2
Önkoşul(lar)-var iseYok.
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Dilek Aslan 
Dersin amacıBu dersin amacı; öğrencilerin mesleki yaşantılarında kullanabilecekleri "uluslararası sağlık" bakış açısı kazanmalarının sağlanmasıdır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Uluslararası sağlık kavramının tanımını yapabilecekler
  2. Uluslararası alanda yaşanan sağlık sorunlarını sıralayabilecekler
  3. Sağlık-hastalık ve yoksulluk arasındaki ilişkiyi değerlendirebilecekler
  4. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde yaşanan sağlık sorunlarını sıralayabilecekler
  5. Sağlık sorunlarını uluslararası sağlık bakış açısıyla değerlendirebileceklerdir
Dersin içeriği Uluslararası sağlık kavramı
21. yüzyılda dünyanın durumu: Daha önceki yüzyıllara göre farklılıklar neler?
Ulusların sınıflandırılması
Uluslararası sağlık kapsamında "küreselleşme", "yoksulluk ve sağlık/hastalık" ilişkisi, eşitsizlikler
Gelişmiş ve gelişmekte ülkelerde sağlık sorunları
Uluslararası sağlık alanında yapılan değerlendirmelerde kullanılması önerilen ölçütler/kriterler
Sağlık alanında yayınlanmış olan uluslararası antlaşmalar
Uluslararası sağlık alanında çalışan organizasyonların genel değerlendirmesi
Uluslararası sağlık ve insan hakları, etik perspektif/tartışmalar
 
Kaynaklar1. Oxford Textbook of Public Health (Eds. Detels R., Beaglehole R., Lansang MA, Gulliford M) Oxford University Press, 2011 (ISBN: :978-0-19-969347-4).
2. http://www.who.int/en/.
3. http://www.un.org.tr.
4. Türkiye Sağlık Raporu. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği Yayınları, 2012. http://hasuder.org.tr/anasayfa/index.php/turkiye-saglik-raporu.

 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaUluslararası sağlık kavramı
2. Hafta21. yüzyılda dünyanın durumu: Daha önceki yüzyıllara göre farklılıklar neler?
3. HaftaUlusların sınıflandırılması
4. HaftaUluslararası sağlık kapsamında "küreselleşme", "yoksulluk ve sağlık/hastalık" ilişkisi
5. HaftaEşitsizlik temelinde uluslararası sağlık
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaGelişmekte olan ülkelerde sağlık sorunları
8. HaftaGelişmiş ülkelerde sağlık sorunları
9. HaftaUluslararası sağlık alanında yapılan değerlendirmelerde kullanılması önerilen ölçütler-kriterler
10. HaftaSağlık alanında yayınlanmış olan uluslararası antlaşmalar
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaSağlık alanında yayınlanmış olan uluslararası anlaşmaların Türkiye için önemlerinin tartışılması ve değerlendirilmesi
13. HaftaUluslararası sağlık alanında çalışan organizasyonların genel değerlendirmesi
14. HaftaUluslararası sağlık ve insan hakları, etik perspektif/tartışmalar
15. HaftaUluslararası sağlık alanında neler yapılabilir? (olası çalışma konuları ve faaliyetleri)
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum310
Projeler00
Seminer110
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama11010
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi236
Genel sınava hazırlanma süresi122
Toplam İş Yükü321860

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Halk sağlığı ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirip ve derinleştirebilir.   X 
2. Halk sağlığı konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir.    X
3. Halk sağlığında kullanılan yöntemleri bilerek halk sağlığı ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hâkimdir.   X 
4. Halk sağlığı konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir.  X  
5. Halk sağlığı konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.   X 
6. Halk sağlığı alanında edindiği bilgi ve becerilerini uygun yöntemler ve araçlar kullanarak toplumlarda var olan sağlık sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir.   X 
7. Halk sağlığı konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır.   X  
8. Halk sağlığı konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.    X
9. Halk sağlığı alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir.    X
10. Halk sağlığı alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
11. Halk sağlığı alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar.  X  
12. Ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına halk sağlığı bakış açısıyla katkıda bulunur.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek