SOS637 - ÇALIŞMA YAŞAMINDA KADIN

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇALIŞMA YAŞAMINDA KADIN SOS637 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr.Gülay Arıkan 
Dersin amacıKadınların çiftlik işleri ve ücretli işlerden; tıp, hukuk ve mühendislik gibi profesyonel alanlara kadar uzanan mesleklere artan oranlarda katılımını disiplinler arası bir yaklaşımla anlayıp açıklayabilmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Kadınların çalışmasına ilişkin temel kavramlara, temel kuramlara ve bu konudaki metodolojik tartışmalara hakim olur ve onları kullanır. (1 ve 2)
  2. Kadın ve çalışma konusunda disiplinler arası düşünmeyi, yorumlamayı ve değerlendirmeyi öğrenir. (4)
  3. Alana ilişkin bilgisini etkin ve sistemli bir şekilde aktarır. (6)
  4. Alanda öğrendiklerini gündelik yaşamda etkin ve sorumlu bir biçimde kullanır. (8)
  5. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak kadın ve toplumsal cinsiyet sorunlarına ilişkin çözüm önerileri üretir. (10)
  6. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. (12)
Dersin içeriği- Kadın çalışmaları konusundaki metodolojik tartışmalar.
- Sanayileşme, kentleşme ve modernleşme ile birlikte kadınların ev içi ve ev dışı yaşamlarındaki değişmeler.
- Kadınların eğitim ve gelir düzeylerindeki yükselmenin sosyal tabakalar arasındaki hareketliliklerine etkisi.
- Kadınların mesleki yaşamda yükselmelerinin önündeki engellerin neler olduğu.
 
Kaynaklar? Connell, R.W.(1987). Gender and Power: Society, The Person and Sexual
Politics, Stanford: Stanford University Press/Oxford: Polity Press.
? Illich, I. (1996). Gender, (Çev. Ahmet fethi), Ankara: Ayraç Yayınevi.
? Kandiyoti, D.(1997). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, İstanbul: Metis Yayınları.
? Walby, S. (1989). ?Theorising Patriarchy?, Sociology 23:235-240.
? Ayrıntılı okuma listesindeki diğer kaynaklar
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaMesleğe yönlendirmede ve çalışma yaşamında cinsiyet ayrımcılığı.
2. HaftaKadınların işgücüne yüksek oranlarda katılımını etkileyen sosyo-ekonomik faktörler.
3. HaftaKentli kadınların çalışma koşulları ve çalışma hayatını terk nedenleri.
4. HaftaÇalışan kadınlar ve gündelik yaşam.
5. HaftaÇalışan kadınlar ve rol çatışması.
6. HaftaAra sınav
7. HaftaKadınlar ve sosyal hareketlilik: evlilik hareketliliği,
8. HaftaKuşaklar arası mesleki hareketlilik ve kuşak içi mesleki hareketlilik.
9. HaftaKadınların yönetici pozisyonlara gelmelerinin önündeki engeller.
10. HaftaTürkiye?de kadın ve erkek yöneticilerin yönetim tarzı bakımından farklılaşması
11. HaftaAra sınav
12. HaftaAkademik alan ve statülere göre Türkiye?deki üniversitelerde kadın akademisyenler.
13. Haftaİş kadınlığı ve girişimcilik.
14. HaftaKadınların evde gerçekleştirdikleri girişimcilik etkinliklerinin aile yaşamına etkisi.
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum420
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama41040
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi21530
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3552188

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hakimdir.   X 
2. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına ilişkin temel yöntembilimsel (metodolojik) yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir.  X  
3. Kadın ve toplumsal cinsiyet konularına ilişkin bir sosyal araştırma tasarlar/planlar, uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.     
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.   X 
5. Kadın ve Toplumsal Cinsiyet alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.   X 
7. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmaları alanında yaptığı her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.     
8. Kadın ve toplumsal cinsiyet alanına ilişkin bilgi ve becerilerini gündelik yaşamında sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır.   X 
9. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     
10. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak kadın ve toplumsal cinsiyet sorunlarına ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür.   X 
11. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar.     
12. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek