SOS637 - ÇALIŞMA YAŞAMINDA KADIN
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÇALIŞMA YAŞAMINDA KADIN | SOS637 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr.Gülay Arıkan | |||||
Dersin amacı | Kadınların çiftlik işleri ve ücretli işlerden; tıp, hukuk ve mühendislik gibi profesyonel alanlara kadar uzanan mesleklere artan oranlarda katılımını disiplinler arası bir yaklaşımla anlayıp açıklayabilmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | - Kadın çalışmaları konusundaki metodolojik tartışmalar. - Sanayileşme, kentleşme ve modernleşme ile birlikte kadınların ev içi ve ev dışı yaşamlarındaki değişmeler. - Kadınların eğitim ve gelir düzeylerindeki yükselmenin sosyal tabakalar arasındaki hareketliliklerine etkisi. - Kadınların mesleki yaşamda yükselmelerinin önündeki engellerin neler olduğu. | |||||
Kaynaklar | ? Connell, R.W.(1987). Gender and Power: Society, The Person and Sexual Politics, Stanford: Stanford University Press/Oxford: Polity Press. ? Illich, I. (1996). Gender, (Çev. Ahmet fethi), Ankara: Ayraç Yayınevi. ? Kandiyoti, D.(1997). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, İstanbul: Metis Yayınları. ? Walby, S. (1989). ?Theorising Patriarchy?, Sociology 23:235-240. ? Ayrıntılı okuma listesindeki diğer kaynaklar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Mesleğe yönlendirmede ve çalışma yaşamında cinsiyet ayrımcılığı. |
2. Hafta | Kadınların işgücüne yüksek oranlarda katılımını etkileyen sosyo-ekonomik faktörler. |
3. Hafta | Kentli kadınların çalışma koşulları ve çalışma hayatını terk nedenleri. |
4. Hafta | Çalışan kadınlar ve gündelik yaşam. |
5. Hafta | Çalışan kadınlar ve rol çatışması. |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Kadınlar ve sosyal hareketlilik: evlilik hareketliliği, |
8. Hafta | Kuşaklar arası mesleki hareketlilik ve kuşak içi mesleki hareketlilik. |
9. Hafta | Kadınların yönetici pozisyonlara gelmelerinin önündeki engeller. |
10. Hafta | Türkiye?de kadın ve erkek yöneticilerin yönetim tarzı bakımından farklılaşması |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Akademik alan ve statülere göre Türkiye?deki üniversitelerde kadın akademisyenler. |
13. Hafta | İş kadınlığı ve girişimcilik. |
14. Hafta | Kadınların evde gerçekleştirdikleri girişimcilik etkinliklerinin aile yaşamına etkisi. |
15. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 4 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 4 | 10 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 15 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 35 | 52 | 188 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hakimdir. | X | ||||
2. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına ilişkin temel yöntembilimsel (metodolojik) yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir. | X | ||||
3. Kadın ve toplumsal cinsiyet konularına ilişkin bir sosyal araştırma tasarlar/planlar, uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Kadın ve Toplumsal Cinsiyet alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
7. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmaları alanında yaptığı her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | |||||
8. Kadın ve toplumsal cinsiyet alanına ilişkin bilgi ve becerilerini gündelik yaşamında sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır. | X | ||||
9. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | |||||
10. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak kadın ve toplumsal cinsiyet sorunlarına ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür. | X | ||||
11. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar. | |||||
12. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek