SOS666 - TÜRK SOSYOLOGLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK SOSYOLOGLARI SOS666 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Nevin GÜNGÖR ERGAN 
Dersin amacıTürk sosyolojisinin gelişim dönemlerinin ve II. Meşrutiyet dönemi fikir akımlarının ayrıntılı olarak incelenmesi; Seçilecek bazı Türk sosyologlarının görüşlerinin Türk sosyo-kültürel hayatının dinamikleri ve Batıdan gelen tesirlerle nasıl şekillendiği, onların görüşlerinin Türk sosyo-kültür yapısı ve fikir hayatını nasıl etkilediği ve Türk sosyoloji Tarihine katkılarının incelenip değerlendirilmesidir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türk sosyolojisinin gelişim dönemlerini açıklar ve değerlendirir.
  2. II. Meşrutiyet dönemi fikir akımlarını ve bunların Türk sosyolojisine ve Türk sosyo-kültürel yapısına yansımalarını açıklar, değerlendirir.
  3. Türk sosyolojisinin temel dinamiklerini ve bu dinamikler üzerine çalışan isimlerinin görüşlerini açıklar, değerlendirir.
  4. Türk sosyolojisinde belli başlı yaklaşımları açıklar.
  5. Türk sosyolojisinin belli isimlerinin görüşlerini açıklar ve değerlendirir.
Dersin içeriğiTürk sosyolojisinin gelişim dönemleri.
II. Meşrutiyet Dönemi fikir akımları, bunların Türk sosyolojisine ve Türk sosyo-kültürel yapısına yansımaları
Türk sosyolojisinin temel dinamikleri ve bunlar üzerine çalışan şahsiyetleri.
Türk sosyolojisinde belli başlı yaklaşımlar ve temsilcileri.
Türk sosyolojisinin bazı isimleri ve görüşleri.
 
KaynaklarBeşikçi, İ., (1969), Doğuda Değişim ve Yapısal Sorunlar, Ankara: Doğan Yayını.
Ergün, D., (2000), Ulusal Kişilik, Ankara: İmge Yay.
Göle, N., (1992), Modern Mahrem, 3.b., İstanbul: Metis Yay.
Güngör, E., (1993), Sosyal Meseleler ve Aydınlar, İstanbul: Ötüken Yay.
Ayrıntılı okuma listesindeki diğer kaynaklar
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürk Sosyolojisinin Tarihi Gelişimi
2. HaftaII. Meşrutiyet Dönemi Fikir Akımları
3. HaftaTürk Sosyolojisinin temel dinamikleri ve bunlar üzerine çalışan şahsiyetleri
4. HaftaTürk sosyolojisinde temel yaklaşımlar ve temsilcileri
5. HaftaMümtaz Turhan; Türkiye?de Batılılaşma, Kültür Değişmeleri
6. HaftaErol Güngör; Türkiye?de Modernleşme, Aydınlar ve Sosyal Problemler
7. HaftaNilüfer Göle; Modernleşme ve İslam
8. HaftaAra sınav
9. Haftaİsmail Beşikçi ve Doğu Anadolu
10. HaftaDoğan Ergun
11. HaftaBaykan Sezer; Doğu-Batı
12. HaftaEmre Kongar; Türkiye?nin Toplumsal Yapısı ve Sorunları
13. Haftaİsmail Hakkı Baltacıoğlu
14. HaftaNurettin Topçu
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum230
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)13452
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3177184

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sosyolojiye ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine hakimdir.   X 
2. Sosyal bilimlere ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma teknikleri ile bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir.     
3. Bir sosyal araştırma tasarlar, uygular, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun eserler haline getirir.   X 
4. Bireyler, gruplar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyişini anlar, yorumlar ve değerlendirir     
5. Araştırma alanına ilişkin toplanan verileri işler ve analiz eder     
6. Alanla ilgili bilgisini sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır   X 
7. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.   X 
8. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.   X 
9. Sosyal bilimlerde geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.   X 
10. . Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     
11. Toplumsal sorunlara ilişkin alternatif çözüm önerileri üretir.   X 
12. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.     
13. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve gündelik yaşamında bu farklılıklara hassasiyet gösterir.     
14. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır   X 
15. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek