NEM651 - RADYASYON TRANSPORTUNDA SAYISAL YÖNTEMLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
RADYASYON TRANSPORTUNDA SAYISAL YÖNTEMLER NEM651 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
 
Dersin sorumlusu(ları)Mehmet Tombakoğlu (Prof.Dr.) 
Dersin amacıDeterministik ve stokastik (Monte Carlo) sayısal çözüm yaklaşımları kullanarak nötron ve foton transport denklemlerinin çözümünü öğretmek, Monte Carlo kodları ile nötron ve foton taşınım denkleminin çözümünü yapmak ve nükleer mühendisliğin çeşitli alanlarında Monte Carlo kodlarının kullanımını göstermek.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Nötron transport denklemini ayrık-sayısal formda yazmak.
  2. Çok gruplu transport denklemini çoğaltıcı ve çoğaltıcı olmayan ortamlarda çözmek için nümerik yöntemler geliştirmek.
  3. Yüksüz ve yüklü parçacıklar için basit geometrilerde hesap yapmak üzere Monte Carlo kodları geliştirmek.
  4. Nötron ve foton transport problemlerinin benzeşiminde Monte Carlo kodlarını kullanmak.
Dersin içeriğiNötron transport denkleminin sayısal çözümü, iteratif metodlar. Nötron transport denkleminin bir boyutta çözümü, SN metodu. Monte Carlo metodu ve nötron ve foton transportunun benzeşimi, Monte Carlo kodları ile kritiklik hesaplarının benzeşimi. 
Kaynaklar(1) E.E. Lewis and W.E. Miller, Jr., Computational Methods of Neutron Transport, American Nuclear Society, IL (1993). (2) Ders notları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaNötron transport denklemi ve sayısal çözümlemesi
2. HaftaNötron transport denkleminin SN yöntemi ile çözümü
3. HaftaÇoğaltıcı ortamlarda nötron transport denkleminin SN yöntemi ile çözümü
4. HaftaRadyasyon transport denkleminin SN yöntemi ile çözümü
5. HaftaMonte Carlo yöntemine giriş
6. HaftaMonte Carlo yöntemi
7. HaftaAra Sınav, Monte Carlo yöntemi
8. HaftaÖrnekleme teknikleri ve varyans azaltma
9. HaftaMonte Carlo uygulamaları
10. HaftaFoton ve nötron transportunun Monte Carlo ile benzeşimi
11. HaftaMonte Carlo ile kritiklik hesaplamalarının benzeşimi
12. HaftaMonte Carlo kullanarak zırhlama problemlerinin benzeşimi
13. HaftaHata belirleme ve varyans azaltma teknikleri
14. HaftaBasit zırhlama problemleri için varyans azaltma teknikleri
15. Hafta
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler530
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler520100
Ara sınavlara hazırlanma süresi11212
Genel sınava hazırlanma süresi11818
Toplam İş Yükü3555200

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Nükleer enerji mühendisliği, teknolojisi ve uygulamaları alanlarında bilimsel araştırma yaparak kapsamlı bilgiye derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir ve uygular.    X
2. Nükleer proseslere ilişkin mühendislik problemlerini kurgular ve çözmek için özgün yöntemler geliştirir.    X
3. Nükleer reaktör analizi ve mühendisliği, nükleer sistemler, yakıt yönetimi, nükleer güvenlik, radyasyon fiziği ve uygulamaları konularına ilişkin analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.    X
4. Nükleer enerjiye/proseslere ilişkin sistem, bileşen ve/veya süreçleri tasarlar, analizini yapar ve yenilikçi çözümler/yöntemler geliştirerek tasarımı her açıdan değerlendirir.   X 
5. Çalışmalarının aşama ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ve/veya sözlü olarak aktararak mevcut bilimsel düzeye/literatüre katkıda bulunur.   X 
6. Mesleki ve etik sorumluluklarının bilincindedir.    X
7. Yaşam boyu öğrenmenin öneminin farkında olarak, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek