ARK719 - ÖNASYA'DA MADENCİLİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÖNASYA'DA MADENCİLİK ARK719 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: Bireysel çalışma, kütüphane çalışması, internet araştırması,  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ayşegül Aykurt 
Dersin amacıEski Önasyada çalıştırılan maden ocaklarının tanıtılması, metal eserlerde uygulanan tekniklerin belirlenmesi, yazılı belgelerde konu edilen metallerin açıklanması, madeni buluntuların kronolojik ve tipolojik ayrımının yapılması, ithal madeni eserlerin köken sorununun tartışılması, toplumların ekonomik yapısında metallerin getirdiği kazanımların ortaya konması, prestij mallarının ve hurda metal ticaretinin açıklanması ve kültürel etkileşim bazında metallerin oynadığı rolün değerlendirilmesi ve analiz edilmesidir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Eski Önasyanın maden ocaklarını, metal eserlerin yapım tekniklerini ve yazılı belgelerde anılan metalleri açıklar.
  2. Madeni eserlerin kronolojik ve tipolojik ayrımlarını kurgular ve gelişimlerini tanımlar.
  3. İthal madeni eserlerin köken sorununu ayrıntılarıyla sorgular.
  4. Toplumların ekonomik yapısında metallerin getirdiği kazanımları kendi yetisiyle açıklar.
  5. Maden sanatındaki prestij mallarını derinlemesine değerlendirir ve elde ettiği çıkarımları sorgular.
  6. Hurda metal ticaretinin gerekçelerini sentez ederek, ticaret ağındaki güzergahları belirler ve elde edilen bilgileri en üst düzeyde kullanır
  7. Elde ettiği verileri bilimsel süzgeçten geçirerek değerlendirir ve kültürel etkileşimde metallerin oynadığı rolü en üst düzeyde ortaya koyar.
  8. Elde ettiği kazanımları etik kurallar çerçevesinde yazılı olarak sunar.
Dersin içeriğiEski Önasyanın maden ocakları, metal eserlerin yapım teknikleri ve yazılı belgelerde anılan metal çeşitleri,
Madeni eserlerin kronolojik - tipolojik ayrımları ve tarihsel gelişimleri,
İthal madeni eserlerin köken sorunu,
Toplumların ekonomik yapısında metallerin getirdiği kazanımlar,
Eski Önasyanın metal endüstrisinde prestij malları,
Hurda metal ticaret ağının güzergahları,
Kültürel ilişkiler bağlamında metallerin Önasyada oynadığı rol,
Etik kurallar çerçevesinde eleştirel düzeyde Önasya madenciliğinin değerlendirilmesi. 
KaynaklarMüller-Karpe, H. (1974). Handbuch der Vorgeschichte. C.H. Becksche Verlagsbuchhandlung. München.
Belli. O. (2004). Anadoluda Kalay ve Bronzun Tarihçesi. Suna-İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü Yayını, İstanbul.
Müller-Karpe, A. (1994). Anatolisches Metallhandwerk. Wachholtz Verlag. Neumünster.
Buchholz, H. G. & V. Karageorghis (1971). Altägäis und Altkypros. Ernst Wasmuth. Tübingen.
Tolstikow, W. P. & M. J. Trejster ( 1996). Der Schatz aus Troia. Belser Verlag. Stuttgart/Zürich. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAraştırma konusunun belirlenmesi. Eski Önasyanın maden ocaklarının, metal eser yapım tekniklerinin ve yazılı belgelerde anılan metallerin açıklanması.
2. HaftaMadeni eserlerin kronolojik-tipolojik ayrımlarının ve tarihsel gelişimlerinin bilimsel yöntemlerle açıklanması.
3. Haftaİthal madeni eserlerin köken sorununun ayrıntılarıyla sorgulanması.
4. HaftaToplumların ekonomik yapısında metallerin getirdiği kazanımların tanımlanması.
5. HaftaMaden sanatındaki prestij mallarının değerlendirilmesi ve elde edilen çıkarımların sorgulanması.
6. HaftaHurda metal ticaretindeki gerekçelerin sentez edilerek, ticaret ağındaki güzergahların belirlenmesi ve elde edilen bilgileri en üst düzeyde kullanılması.
7. HaftaElde edilen verilerin bilimsel süzgeçten geçirerek sorgulanması ve kültürel etkileşimde metallerin oynadığı rolün en üst düzeyde ortaya konması.
8. HaftaVerilerin toplanması ve belgelenmesi .
9. HaftaVerilerin toplanması ve belgelenmesi (devam)
10. HaftaVerilerin toplanması ve belgelenmesi (devam)
11. HaftaYapılan çalışmanın ara değerlendirmesi .
12. HaftaYazılı ve görsel verilerin bilimsel yöntemlerle sorgulanması ve değerlendirilmesi.
13. HaftaYazılı ve görsel verilerin bilimsel yöntemlerle sorgulanması ve değerlendirilmesi (devam).
14. HaftaElde edilen verilerin bilimsel süzgeçten geçirilerek yazılı olarak sunulması.
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum250
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1212144
Sunum / Seminer Hazırlama21938
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü2954244

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Alanının güncel ve temel bilgilerine sahip olur     X
2. Alanında lisans, yüksek lisans ve doktora eğitiminde edindiği pratik ve kuramsal bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar ve değerlendirir.    X 
3. Arkeolojik verileri teknolojik araçlar ile kayıt altına alır.     X
4. Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim ve yoluyla aktarır    X 
5. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri yürütür.   X  
6. Alanı ile ilgili çalışma ve projelerde karşılaşılacak sorunları analiz ederek eleştirel düzeyde inceler ve çözüm üretmek için sorumluluk alır.   X 
7. Alanı ile ilgili özgün çalışma ve projelerde strateji belirleyerek etkinlikler planlar, yönetir ve uygular.    X 
8. Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, kültürel miras bilincine sahip, bu mirası koruma ve toplumu bilinçlendirmeye karşı duyarlı, kültürel ve sanatsal değerlere önem veren, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, etik kurallara uygun hareket eden bir birey olmayı hedefler.     X
9. Alanı ile ilgili güncel konuları ve kültürel mirasın koruma bilincini topluma iletebilme yetkinliğine en sahip olur.     X
10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar     X
11. Arkeolojik verilerin değerlendirildiği depo / laboratuvar ortamında çalışma becerisine sahip olur.    X
12. Arkeolojinin uygulamasında mevzuat, malzemenin sunum ve koruması, eserlerin dokümantasyonu kapsamında kataloglama bilgi ve becerilerini uygular.    X
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme yetisine sahip olur.    X 
14. Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır   X 
15. Alanı ile ilgili çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve becerileri uygular ve yorumlar.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek