ARK719 - ÖNASYA'DA MADENCİLİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÖNASYA'DA MADENCİLİK | ARK719 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: Bireysel çalışma, kütüphane çalışması, internet araştırması, | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ayşegül Aykurt | |||||
Dersin amacı | Eski Önasyada çalıştırılan maden ocaklarının tanıtılması, metal eserlerde uygulanan tekniklerin belirlenmesi, yazılı belgelerde konu edilen metallerin açıklanması, madeni buluntuların kronolojik ve tipolojik ayrımının yapılması, ithal madeni eserlerin köken sorununun tartışılması, toplumların ekonomik yapısında metallerin getirdiği kazanımların ortaya konması, prestij mallarının ve hurda metal ticaretinin açıklanması ve kültürel etkileşim bazında metallerin oynadığı rolün değerlendirilmesi ve analiz edilmesidir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Eski Önasyanın maden ocakları, metal eserlerin yapım teknikleri ve yazılı belgelerde anılan metal çeşitleri, Madeni eserlerin kronolojik - tipolojik ayrımları ve tarihsel gelişimleri, İthal madeni eserlerin köken sorunu, Toplumların ekonomik yapısında metallerin getirdiği kazanımlar, Eski Önasyanın metal endüstrisinde prestij malları, Hurda metal ticaret ağının güzergahları, Kültürel ilişkiler bağlamında metallerin Önasyada oynadığı rol, Etik kurallar çerçevesinde eleştirel düzeyde Önasya madenciliğinin değerlendirilmesi. | |||||
Kaynaklar | Müller-Karpe, H. (1974). Handbuch der Vorgeschichte. C.H. Becksche Verlagsbuchhandlung. München. Belli. O. (2004). Anadoluda Kalay ve Bronzun Tarihçesi. Suna-İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü Yayını, İstanbul. Müller-Karpe, A. (1994). Anatolisches Metallhandwerk. Wachholtz Verlag. Neumünster. Buchholz, H. G. & V. Karageorghis (1971). Altägäis und Altkypros. Ernst Wasmuth. Tübingen. Tolstikow, W. P. & M. J. Trejster ( 1996). Der Schatz aus Troia. Belser Verlag. Stuttgart/Zürich. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Araştırma konusunun belirlenmesi. Eski Önasyanın maden ocaklarının, metal eser yapım tekniklerinin ve yazılı belgelerde anılan metallerin açıklanması. |
2. Hafta | Madeni eserlerin kronolojik-tipolojik ayrımlarının ve tarihsel gelişimlerinin bilimsel yöntemlerle açıklanması. |
3. Hafta | İthal madeni eserlerin köken sorununun ayrıntılarıyla sorgulanması. |
4. Hafta | Toplumların ekonomik yapısında metallerin getirdiği kazanımların tanımlanması. |
5. Hafta | Maden sanatındaki prestij mallarının değerlendirilmesi ve elde edilen çıkarımların sorgulanması. |
6. Hafta | Hurda metal ticaretindeki gerekçelerin sentez edilerek, ticaret ağındaki güzergahların belirlenmesi ve elde edilen bilgileri en üst düzeyde kullanılması. |
7. Hafta | Elde edilen verilerin bilimsel süzgeçten geçirerek sorgulanması ve kültürel etkileşimde metallerin oynadığı rolün en üst düzeyde ortaya konması. |
8. Hafta | Verilerin toplanması ve belgelenmesi . |
9. Hafta | Verilerin toplanması ve belgelenmesi (devam) |
10. Hafta | Verilerin toplanması ve belgelenmesi (devam) |
11. Hafta | Yapılan çalışmanın ara değerlendirmesi . |
12. Hafta | Yazılı ve görsel verilerin bilimsel yöntemlerle sorgulanması ve değerlendirilmesi. |
13. Hafta | Yazılı ve görsel verilerin bilimsel yöntemlerle sorgulanması ve değerlendirilmesi (devam). |
14. Hafta | Elde edilen verilerin bilimsel süzgeçten geçirilerek yazılı olarak sunulması. |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 50 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 12 | 144 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 19 | 38 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 29 | 54 | 244 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Alanının güncel ve temel bilgilerine sahip olur | X | ||||
2. Alanında lisans, yüksek lisans ve doktora eğitiminde edindiği pratik ve kuramsal bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
3. Arkeolojik verileri teknolojik araçlar ile kayıt altına alır. | X | ||||
4. Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri yazılı ve sözlü iletişim ve yoluyla aktarır | X | ||||
5. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri yürütür. | X | ||||
6. Alanı ile ilgili çalışma ve projelerde karşılaşılacak sorunları analiz ederek eleştirel düzeyde inceler ve çözüm üretmek için sorumluluk alır. | X | ||||
7. Alanı ile ilgili özgün çalışma ve projelerde strateji belirleyerek etkinlikler planlar, yönetir ve uygular. | X | ||||
8. Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, kültürel miras bilincine sahip, bu mirası koruma ve toplumu bilinçlendirmeye karşı duyarlı, kültürel ve sanatsal değerlere önem veren, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, etik kurallara uygun hareket eden bir birey olmayı hedefler. | X | ||||
9. Alanı ile ilgili güncel konuları ve kültürel mirasın koruma bilincini topluma iletebilme yetkinliğine en sahip olur. | X | ||||
10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar | X | ||||
11. Arkeolojik verilerin değerlendirildiği depo / laboratuvar ortamında çalışma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Arkeolojinin uygulamasında mevzuat, malzemenin sunum ve koruması, eserlerin dokümantasyonu kapsamında kataloglama bilgi ve becerilerini uygular. | X | ||||
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme yetisine sahip olur. | X | ||||
14. Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | X | ||||
15. Alanı ile ilgili çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve becerileri uygular ve yorumlar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek