BİK702 - PROTEİN BİYOKİMYASI ve PROTEOMİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PROTEİN BİYOKİMYASI ve PROTEOMİK BİK702 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseBİK603 Temel Biyokimya: Yapılar ve Kataliz; BİK604 Temel Biyokimya: Metabolizma
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Diğer: makale tartışmaları ve öğrenci sunumları  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ebru Bodur 
Dersin amacıÖğrencilerin proteinlerin yapıları, saflaştırılması, yapı-fonksiyon ilişkileri, proteomik ve yapı analizleri konularında araştırma yapabilecek, güncel yayınları takip edebilecek teorik bilgi ile donanmaları hedeflenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Proteinlerin yapıları, saflaştırılması, yapı-fonksiyon ilişkileri ve yapı analizleri konularını bilir.
  2. Proteomik çalışmalarında kullanılan teknikleri ve kullanım amaçlarını bilir.
  3. Protein biyokimyası ve proteomik konularında güncel yayınları takip edebilir.
  4. Protein biyokimyası ve proteomik konusu ile ilgili bir araştırmanın hipotezini kurabilir ve bu konularda araştırma yapabilecek teorik bilgiye sahip olur.
Dersin içeriğiProtein yapı, fonksiyon ve metabolizması; yapı analizi, saflaştırma, tanımlanma yöntemleri; proteomik araştırma teknikleri konularını kapsayan teorik ders 
Kaynaklar1. Voet D, Voet JG, Biochemistry, 4. baskı, John Wiley & Sons, Inc. NJ, 2011
2. Advances in Protein Chemistry (süreli yayınlar serisi)
3. Simpson, R.J. Proteins and Proteomics, Cold Spring Harbor Laboratory Press, New York, 2003
4. Konu ile ilgili güncel dergi makaleleri 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAmino asitler, fiziksel ve kimyasal özellikleri
2. HaftaProteinlerin üç boyutlu yapısı
3. HaftaProteinlerde yapı fonksiyon ilişkileri
4. HaftaProtein yapı analizi yöntemleri
5. HaftaPeptid ve proteinlerin ribozomal ve nonribozomal sentezleri
6. HaftaProteinlerin sentez sonrası modifikasyonları
7. HaftaProteinlerin yönlendirilmesi ve protein yıkımı
8. HaftaSunumlar
9. HaftaProtein saflaştırma yöntemleri
10. HaftaProteomik araştırmaları: giriş
11. Haftaİki yönlü elektroforez ve kütle spektroskopisi, sunumlar
12. HaftaProtein matriks analizi ve mikroçipler, sunumlar
13. HaftaMaya iki hibrit yöntemi ve faj gösterim yöntemi, sunumlar
14. HaftaGlikoproteomik ve fosfoproteomik, sunumlar
15. HaftaBiyoinformatik araçların proteomikte kullanımı, sunumlar
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum135
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1412168
Sunum / Seminer Hazırlama12525
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13535
Toplam İş Yükü3075270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyokimya alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları geliştirir.    X
2. Profesyonel etik (fikri mülkiyet hakkı, akademik dürüstlük, insan ilişkilerinde etik: ayırımcılık yapmama, liyakat, özel hayata saygı vb) ile araştırma ve yayın etiği konularını bilir ve uygular.  X  
3. Belirli bir konuda güncel literatürdeki bilgileri derleyip analiz ederek özgün bir hipotez geliştirir ve buna dayalı proje yazar.    X
4. Biyokimya alanına özgü cihazlara, yöntemlere ve bilgisayar dahil diğer teknolojik araçların kullanımına ileri düzeyde hakimdir ve projeler kapsamında bunları uygular.   X 
5. Projeye dayalı bir bilimsel çalışmayı baştan sona bağımsız olarak yürütür, sonuçlandırır, elde ettiği sonuçları uygun istatistik yöntemlerini kullanarak değerlendirir ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.    X
6. Alanında kanıta dayalı uygulamaları takip eder, araştırmalar yapar ve toplum yararına kullanılabilecek bilgi üretimine katkıda bulunur.    X
7. Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar, hakemli bir dergide yayımlayarak ve bilimsel toplantılarda sunarak evrensel bilgi birikimine katkıda bulunur.   X 
8. Çalışma alanı ile ilgili bilimsel sorunlara alternatif çözümler önerebilir, yeni bilgileri eleştirel bir gözle analiz eder ve değerlendirir.    X
9. Yurt içi ve dışı multidisipliner çalışmalarda araştırmacı ya da lider olarak yer alır ve etkili iletişim kurarak bilimsel tartışmalarda özgün fikirlerini ifade eder ve geri bildirim verir.  X  
10. Bir araştırma laboratuvarını tek başına idare edebilecek ve stratejik kararlar alabilecek kadar yöneticilik ve eğiticilik özelliklerine sahiptir.X    
11. Kendini sürekli geliştirme çabası içindedir ve yeniliklere açıktır.    X
12. Gerektiğinde daha önce uygulamadığı bir yöntemi kurgulayıp uygulayabilir.   X 
13. Anadiline hakimdir, kendini düzgün bir şekilde ifade ederek ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.    X
14. Alanıyla ilgili gelişmeleri takip edip sözlü / yazılı katkıda bulunabilecek düzeyde İngilizce bilir ve kullanır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek