KAY727 - TÜRKİYE'DE SİYASAL DÜŞÜNCE

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYE'DE SİYASAL DÜŞÜNCE KAY727 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Elemanları 
Dersin amacıTürkiye'de siyasal düşüncenin temel referansı olan modernleşme, Batılılaşma çerçevesinde gelişen farklı düşünce reflekslerini Niyazi Berkes, Cemil Meriç, Kemal Tahir ve İdris Küçükömer gibi siyasal düşünürlerin görüşleri etrafında tartışmayı hedeflemektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türkiye'de siyasal düşüncenin temel referansı olan modernleşme ve Batılılaşma meselesinin arkaplanını analitik bir biçimde açıklayabilecek.
  2. Türkiye'de siyasal düşüncenin temel referansı olan modernleşme ve Batılılaşma meselesindeki temel çatışma alanlarını analiz edebilecek.
  3. Türkiye'de modernleşme, Batılılaşma çerçevesinde gelişen farklı düşünce reflekslerini tartışabilecek beceriler kazanacaktır.
Dersin içeriğiDersin içeriğini, Türkiye'de modernleşme, Batılılaşma tartışmaları ile bu tartışmalara katkı vermiş belli başlı düşünürlerin modernleşme/Batılılaşma konusundaki düşünceleri oluşturmaktadır.  
KaynaklarKüçükömer, İdris. Düzenin Yabancılaşması, Batılaşma. İstanbul: Alan, 1989.

Küçükömer, İdris. Halk Demokrasi İstiyor mu? İstanbul: Kapı, 2022.

Meriç, Cemil. Bu Ülke. İstanbul: İletişim, 1994.

Meriç, Cemil. Umrandan Uygarlığa. İstanbul: İletişim, 2023.

Meriç, Cemil. Mağaradakiler. İstanbul: İletişim, 2023.

Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce, Cilt: 1-10. İstanbul: İletişim.

Tahir, Kemal. Devlet Ana. İstanbul: Tekin, 1984.

Tahir, Kemal. Yorgun Savaşçı. İstanbul: Tekin, 1986. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaTürkiye'de Siyasal Düşüncenin Arkaplanının Genel Hatlarıyla Tartışılması
3. HaftaTürkiye'de Siyasal Düşüncenin Temel Meselesi Olarak Modernleşme ve Batıcılığın Tartışılması I
4. HaftaTürkiye'de Siyasal Düşüncenin Temel Meselesi Olarak Modernleşme ve Batıcılığın Tartışılması II
5. HaftaCemil Meriç, I
6. HaftaCemil Meriç, II
7. HaftaAra Sınav I
8. HaftaKemal Tahir, I
9. HaftaKemal Tahir, II
10. Haftaİdris Küçükömer
11. HaftaAra Sınav II
12. HaftaBehice Boran
13. HaftaNiyazi Berkes
14. HaftaHilmi Ziya Ülken
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1219228
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü2942300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Alanının kuram ve uygulama bilgilerine üst düzeyde hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir.    X
2. Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve bu süreçte karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir. Özgün düşüncelerle alanına yenilik getirebilir.    X
3. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri bağımsız olarak yürütebilir, inisiyatif kullanır, gerektiğinde ekip çalışmasında sorumluluk üstlenir.   X 
4. Alanındaki yeni gelişmeleri ve yayınları takip eder. Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. Bu süreçte yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.  X  
5. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili çok iyi düzeyde bilir ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Bilimsel yayın üreterek ve alanındaki ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak yaptığı sunumlarla bilime katkı sağlar.    X
6. Toplumsal sorumluluk anlayışı ile toplumu aydınlatma bilincine ve yetkinliğine sahiptir. Birikimini topluma yol göstermek için kullanmaya gayret eder.   X 
7. Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne gerek ulusal gerek uluslararası düzeyde katkıda bulunur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek