PDR791 - PSİKOLOJİK DANIŞMA ve REHBERLİKTE KONSÜLTASYON

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA ve REHBERLİKTE KONSÜLTASYON PDR791 Güz 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
Proje Tasarımı/Yönetimi
Diğer: alan çalışmaları, grup seminerleri  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Tuncay ERGENE 
Dersin amacıÖğrencilerin, konsültasyon hizmetlerinin özellikleri ve çeşitli konsültasyon modelleri hakkında bilgi sahibi olmalarını ve okullarda ve toplumda sunulan konsültasyon hizmetlerine ilişkin genel bir anlayış kazanmalarını sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Konsültasyonun gelişimi konusunda tarihsel bir perspektif kazanır.
  2. Konsültasyon basamaklarını öğrenir.
  3. Temel konsültasyon modellerini inceler.
  4. Kazandığı kuramsal bilgileri vaka çalışmalarına uygular.
  5. Kendi kişisel konsültasyon modelini geliştirir.
  6. Krizi önleme ve krize müdahale süreçlerinde psikolojik danışma ve konsültasyon rollerini bilir.
Dersin içeriğiKonsültasyon tanımı
Konsültasyon modelleri
Konsültasyonda, etik, mesleki ve yasal boyutlar
Krizi önleme ve krize müdahale süreçlerinde psikolojik danışma ve konsültasyon rolleri
Örnek olaylar kapsamında konsültasyon modelleri
Meslek alanında güncel sorunlara çözüm önerileri
 
KaynaklarBorders, L. D & Durry, S. M. (1992). Comprehensive school counseling programs: a rewier for policymakers and practitioners. Journal of Counseling and Development, 70, 487- 495.
Cobia, D.C & Henderson, D.A.(2003). Handbook of school counseling. Ohio, Merill Prentice Hall.
Dick, D. (1992). School consultation in the 1990s. Elementary School Guidance and Counseling. 26 (3). 65-76.
Dinkmeyer, D.J. & Carlson, J. (2001). Consultation: creating school-based ıntervention. Philadehphia: Brunner-Routledge.
Dinkmeyer, C. & Carlson, J. (2001). Consultation: Creating school based interventions. (Second ed.) Philadelphia: Brunner Routledge.
Dollarhide, C.T (2003). Partnering with Students: Consulting in the Three Domains. School Counseling in the Secondary School. Collete T. Dollarhide & Kelly A. Sagınak (Eds.), Boston: Allyn and Bacon, 185-201.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin tanıtımı
2. HaftaKonsültasyonun tanımı, özellikleri ve önemi
3. HaftaKonsültasyon modelleri- sınıflama
4. Haftaİşbirliğine dayalı konsültasyon modeli
5. HaftaProblem çözme merkezli model
6. HaftaARA SINAV
7. HaftaDavranışçı konsültasyon modeli
8. HaftaRuh sağlığı konsültasyon modeli
9. HaftaAdleryen konsültasyon modeli
10. HaftaGrup konsültasyonunda süreç modeli-Kolaylaştırıcı- direktif süreç modeli
11. HaftaARA SINAV
12. HaftaOkullarda yapılan konsültasyon çalışmaları
13. HaftaKrizi önleme ve krize müdahale süreçlerinde psikolojik danışma ve konsültasyon rolleri
14. HaftaPDR alanında konsültasyon hizmetlerinin değerlendirilmesi, öneriler
15. Hafta---
16. HaftaGENEL SINAV

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar225
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı560
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama15050
Proje000
Ödevler15050
Ara sınavlara hazırlanma süresi23060
Genel sınava hazırlanma süresi19898
Toplam İş Yükü19231300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyebilir.     
2. Bireysel ve grupla psikolojik danışmada kendi tarzını geliştirebilir.     
3. Alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir.    X
4. Bireysel, grup, çift ve aile terapisi etkinliklerine süpervizyon verebilir.     
5. Bağımsız bir araştırmacı olacak derecede bilimsel yöntem, teknik ve etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir.     
6. Alan becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular    X
7. Bireysel ve grup danışma becerilerini ileri düzeyde uygulayabilir ve öğretebilir.     
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun programları ve projeleri hazırlayıp uygulayabilir.     
9. Psikolojik danışma ve rehberlik programlarını/müdahalelerini ve araştırma projelerini yürütecek ekiplerde yer alır ve etkili liderlik becerileri gösterir.      
10. Edindiği derin ve kapsamlı bilgi ve tecrübeyi sentezleyerek uygulamalarında kendi özgün tarzını oluşturur.     
11. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri kişisel ve profesyonel yaşamında bütünleştirir.     
12. Alanındaki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projeleri hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar.     
13. Alanının ulusal ve uluslararası literatürüne akademik yayınlarla katkıda bulunur.    X
14. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği kurar.    X
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü C1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ve beraber çalıştığı paydaşlarla iletişim kurar.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek