PDR791 - PSİKOLOJİK DANIŞMA ve REHBERLİKTE KONSÜLTASYON
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA ve REHBERLİKTE KONSÜLTASYON | PDR791 | Güz | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Beyin Fırtınası Proje Tasarımı/Yönetimi Diğer: alan çalışmaları, grup seminerleri | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Tuncay ERGENE | |||||
Dersin amacı | Öğrencilerin, konsültasyon hizmetlerinin özellikleri ve çeşitli konsültasyon modelleri hakkında bilgi sahibi olmalarını ve okullarda ve toplumda sunulan konsültasyon hizmetlerine ilişkin genel bir anlayış kazanmalarını sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Konsültasyon tanımı Konsültasyon modelleri Konsültasyonda, etik, mesleki ve yasal boyutlar Krizi önleme ve krize müdahale süreçlerinde psikolojik danışma ve konsültasyon rolleri Örnek olaylar kapsamında konsültasyon modelleri Meslek alanında güncel sorunlara çözüm önerileri | |||||
Kaynaklar | Borders, L. D & Durry, S. M. (1992). Comprehensive school counseling programs: a rewier for policymakers and practitioners. Journal of Counseling and Development, 70, 487- 495. Cobia, D.C & Henderson, D.A.(2003). Handbook of school counseling. Ohio, Merill Prentice Hall. Dick, D. (1992). School consultation in the 1990s. Elementary School Guidance and Counseling. 26 (3). 65-76. Dinkmeyer, D.J. & Carlson, J. (2001). Consultation: creating school-based ıntervention. Philadehphia: Brunner-Routledge. Dinkmeyer, C. & Carlson, J. (2001). Consultation: Creating school based interventions. (Second ed.) Philadelphia: Brunner Routledge. Dollarhide, C.T (2003). Partnering with Students: Consulting in the Three Domains. School Counseling in the Secondary School. Collete T. Dollarhide & Kelly A. Sagınak (Eds.), Boston: Allyn and Bacon, 185-201. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin tanıtımı |
2. Hafta | Konsültasyonun tanımı, özellikleri ve önemi |
3. Hafta | Konsültasyon modelleri- sınıflama |
4. Hafta | İşbirliğine dayalı konsültasyon modeli |
5. Hafta | Problem çözme merkezli model |
6. Hafta | ARA SINAV |
7. Hafta | Davranışçı konsültasyon modeli |
8. Hafta | Ruh sağlığı konsültasyon modeli |
9. Hafta | Adleryen konsültasyon modeli |
10. Hafta | Grup konsültasyonunda süreç modeli-Kolaylaştırıcı- direktif süreç modeli |
11. Hafta | ARA SINAV |
12. Hafta | Okullarda yapılan konsültasyon çalışmaları |
13. Hafta | Krizi önleme ve krize müdahale süreçlerinde psikolojik danışma ve konsültasyon rolleri |
14. Hafta | PDR alanında konsültasyon hizmetlerinin değerlendirilmesi, öneriler |
15. Hafta | --- |
16. Hafta | GENEL SINAV |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 1 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 25 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 50 | 50 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 50 | 50 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 30 | 60 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 98 | 98 |
Toplam İş Yükü | 19 | 231 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyebilir. | |||||
2. Bireysel ve grupla psikolojik danışmada kendi tarzını geliştirebilir. | |||||
3. Alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir. | X | ||||
4. Bireysel, grup, çift ve aile terapisi etkinliklerine süpervizyon verebilir. | |||||
5. Bağımsız bir araştırmacı olacak derecede bilimsel yöntem, teknik ve etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir. | |||||
6. Alan becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular | X | ||||
7. Bireysel ve grup danışma becerilerini ileri düzeyde uygulayabilir ve öğretebilir. | |||||
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun programları ve projeleri hazırlayıp uygulayabilir. | |||||
9. Psikolojik danışma ve rehberlik programlarını/müdahalelerini ve araştırma projelerini yürütecek ekiplerde yer alır ve etkili liderlik becerileri gösterir. | |||||
10. Edindiği derin ve kapsamlı bilgi ve tecrübeyi sentezleyerek uygulamalarında kendi özgün tarzını oluşturur. | |||||
11. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri kişisel ve profesyonel yaşamında bütünleştirir. | |||||
12. Alanındaki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projeleri hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar. | |||||
13. Alanının ulusal ve uluslararası literatürüne akademik yayınlarla katkıda bulunur. | X | ||||
14. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği kurar. | X | ||||
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü C1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ve beraber çalıştığı paydaşlarla iletişim kurar. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek