PDR782 - İLERİ ÖLÇME UYGULAMALARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ ÖLÇME UYGULAMALARI PDR782 Bahar 1 4 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Selahattin Gelbal 
Dersin amacıBu dersin amacı, ölçme teorilerine dayanan psikolojik bir kavram ile ilgili bir ölçek geliştirebilmek için gerekli bilgi ve donanıma sahip olmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Ölçmenin anlamını ve önemini ve temel kavramları açıklar.
  2. Güvenirlik ve geçerlik kavramlarını ve hesaplama yöntemlerini bilir.
  3. Test Geliştirmede Klasik Test Teorisini bilir.
  4. Klasik test teorisi ile ilgili test geliştirme aşamalarını uygular.
  5. Örtük özellikler teorisi ile ilgili temel sayıtlıları bilir.
  6. Örtük özellikler teorisini kullanarak ölçek geliştirir.
  7. Test adaptasyonunun ne olduğunu, test adaptasyonunun nasıl yapılacağını bilir.
  8. Norm nedir bilir ve nasıl norm çıkartılacağını, sonuçlarının nasıl yorumlanacağını bilir.
Dersin içeriğiÖlçmede Temel Kavramlar ve Ölçmenin Temelleri, Ölçme Araçlarının Güvenirlik ve Geçerlikleri ve Hesaplama Yöntemleri, Test Geliştirme Teknikleri, Başarı Testleri, Likert Tipi Ölçekler, Test Adaptasyonu, Norm Hazırlama, Profil Çıkarma ve Yorumlama, Adaptive (Tailored-Bireyselleştirilmiş) Test, Test Geliştirmede Yeni Yaklaşımlar (Örtük Özellikler (Item Response Test-Latent Traits Test) Teorisi), Sayıtlıları, Klasik Test Teorisi ile Benzerlikleri ve Farklılıkları, Parametreleri, Modelleri 
Kaynaklar1. BAYKUL Yaşar, 2000, Eğitimde Ve Psikolojide Ölçme Klasik Test Teorisi Ve Uygulaması ÖSYM Yayınları
2. CROCKER, Linda Ve James ALGINA Introduction To Classical And Modern Test Theory,
3. LORD, F. M. Ve M. R. NOVICK (1968) Statistical Theories Of Mental Test Scores, Addision-Wesley Publishing Company, Educational Testing Service.
4. TURGUT, F. M. Ve Y. BAYKUL (1992) Ölçekleme Teknikleri, ÖSYM Yayınları, Ankara.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÖlçmede Temel Kavramlar ve Ölçmenin Temelleri
2. HaftaÖlçme Araçlarının Güvenirlik ve Geçerlikleri ve Hesaplama Yöntemleri
3. HaftaTest Geliştirme Teknikleri
4. HaftaBaşarı Testleri
5. HaftaLikert Tipi Ölçekler
6. HaftaTest Adaptasyonu
7. HaftaNorm Hazırlama
8. HaftaProfil Çıkarma ve Yorumlama
9. HaftaAdaptive (Tailored-Bireyselleştirilmiş) Test
10. HaftaAdaptive (Tailored-Bireyselleştirilmiş) Test
11. HaftaTest Geliştirmede Yeni Yaklaşımlar
12. HaftaTest Geliştirmede Yeni Yaklaşımlar
13. HaftaMTK Sayıtlıları, MTK ile Klasik Test Teorisinin Karşılaştırılması
14. HaftaMTK Modelleri ve Parametreleri
15. Hafta---
16. HaftaGenel değerlendirme

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler260120
Ara sınavlara hazırlanma süresi17878
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü18201300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyebilir.  X  
2. Bireysel ve grupla psikolojik danışmada kendi tarzını geliştirebilir.  X  
3. Alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir. X   
4. Bireysel, grup, çift ve aile terapisi etkinliklerine süpervizyon verebilir.    X
5. Bağımsız bir araştırmacı olacak derecede bilimsel yöntem, teknik ve etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir.    X
6. Alan becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular   X 
7. Bireysel ve grup danışma becerilerini ileri düzeyde uygulayabilir ve öğretebilir.   X 
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun programları ve projeleri hazırlayıp uygulayabilir.    X
9. Psikolojik danışma ve rehberlik programlarını/müdahalelerini ve araştırma projelerini yürütecek ekiplerde yer alır ve etkili liderlik becerileri gösterir.     X
10. Edindiği derin ve kapsamlı bilgi ve tecrübeyi sentezleyerek uygulamalarında kendi özgün tarzını oluşturur.    X
11. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri kişisel ve profesyonel yaşamında bütünleştirir.    X
12. Alanındaki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projeleri hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar.    X
13. Alanının ulusal ve uluslararası literatürüne akademik yayınlarla katkıda bulunur.    X
14. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği kurar.    X
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü C1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ve beraber çalıştığı paydaşlarla iletişim kurar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek