PDR777 - İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ PDR777 Güz 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Tuncay ERGENE 
Dersin amacıBilimsel araştırmalara ilişkin temel kavramlar, araştırmanın aşamaları, araştırma modelleri, deneysel desenler, veri toplama yöntemleri ve analizlerin ayrıntılı bir şekilde sunulması, Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanıyla ilgili bir araştırma önerisinin hazırlanmasıdır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bilimsel araştırmalar ile ilgili temel kavramları açıklar.
  2. Araştırmanın hangi aşamalardan oluştuğunu sıralar.
  3. Araştırmaya uygun olan modellerden birini seçer.
  4. Araştırmanın problemine yönelik deneysel desenleri seçer ve hazırlar.
  5. Araştırmanın yapısına uygun veri toplama yöntemlerini ve verileri çözümleyen analizleri ayrıntılı bir şekilde sınıflar.
  6. Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanıyla ilgili bir araştırma önerisi hazırlar.
Dersin içeriği Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları, İlke ve Yaklaşımları,
Araştırma Süreç ve Teknikleri,
Giriş,
Problem,
Amaç,
Önem,
Varsayımlar (Sayıltılar),
Sınırlılıklar,
Tanımlar,
Yöntem,
Araştırma Modeli,
Tarama Modelleri,
Deneme Modelleri,
Evren ve Örneklem,
Veriler ve Toplanması,
Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması,
Bulgular ve Yorum,
Özet, Vargı ve Öneriler,
Araştırma Yöntem ve Teknikleri konularından seçilecek iki konunun hazırlanması.
 
KaynaklarBalcı, A. (2000). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Pegem Yayıncılık, Ankara.

Heppner, P. P., Wampold, B. E. ve Kivlighan, D. M. (2008). Research Design in Counseling. Thomson Brooks/Cole, USA.

Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin Tanıtımı ve Yapılandırılması. Bilimsel Araştırmanın Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımları
2. HaftaBilimsel Araştırmanın Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımları
3. HaftaAraştırma Süreç ve Tekniklerine Giriş (Problem, Amaç, Önem)
4. HaftaAraştırma Süreç ve Tekniklerinin Devamı? (Varsayımlar, Sınırlılıklar, Tanımlar)
5. HaftaAraştırma Modelleri; Tarama Modelleri
6. HaftaDeneme Modelleri
7. HaftaI.Arasınav
8. HaftaEvren ve Örneklem; Verilerin Toplanması
9. HaftaVerilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması
10. HaftaBulgular ve Yorum
11. HaftaÖzet, Yargı ve Öneriler
12. HaftaHazırlanacak araştırma önerisi konularının tartışılması
13. HaftaII.Arasınav
14. HaftaDersin değerlendirilmesi
15. Hafta---
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama15050
Proje000
Ödevler250100
Ara sınavlara hazırlanma süresi16060
Genel sınava hazırlanma süresi14848
Toplam İş Yükü19211300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının kuramsal bilgi birikimini yorumlayıp yeniden sentezleyebilir.    X
2. Bireysel ve grupla psikolojik danışmada kendi tarzını geliştirebilir.     
3. Alanının çeşitli sektörlerdeki uygulamalarına ilişkin kapsamlı bilgi ve anlayışa sahiptir.     
4. Bireysel, grup, çift ve aile terapisi etkinliklerine süpervizyon verebilir.     
5. Bağımsız bir araştırmacı olacak derecede bilimsel yöntem, teknik ve etik ilkelere ilişkin derin ve kapsamlı bilgiye sahiptir.    X
6. Alan becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular     
7. Bireysel ve grup danışma becerilerini ileri düzeyde uygulayabilir ve öğretebilir.     
8. Hizmet verdiği kurum ve çevrenin yerel koşullarına uygun programları ve projeleri hazırlayıp uygulayabilir.    X
9. Psikolojik danışma ve rehberlik programlarını/müdahalelerini ve araştırma projelerini yürütecek ekiplerde yer alır ve etkili liderlik becerileri gösterir.     X
10. Edindiği derin ve kapsamlı bilgi ve tecrübeyi sentezleyerek uygulamalarında kendi özgün tarzını oluşturur.     
11. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri kişisel ve profesyonel yaşamında bütünleştirir.     
12. Alanındaki hizmetlere ilişkin bağımsız araştırma projeleri hazırlar, yürütür ve sonuçları rapor haline getirerek sunar.    X
13. Alanının ulusal ve uluslararası literatürüne akademik yayınlarla katkıda bulunur.    X
14. Hizmet sunduğu bireylerin yaşam/çalışma koşullarının iyileştirilmesi yönünde diğer ruh sağlığı alanları ve paydaşlarla iş birliği kurar.     
15. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü C1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ve beraber çalıştığı paydaşlarla iletişim kurar.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek