BDY608 - PARENTERAL ve ENTERAL BESLENME

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PARENTERAL ve ENTERAL BESLENME BDY608 2. Yarıyıl 2 0 2 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Hülya Gökmen Özel 
Dersin amacıPediatrik ve erişkin hastalıklarda beslenme durumunun saptanması, enteral ve parenteral beslenme yöntemlerini, gereksinmelerini, ürünlerini ve farklı hastalıklardaki uygulamaları öğretmek, konu ile ilgili araştırmaların aktarılmasını, hastalıkların beslenme tedavisine ilişkin klinik uygulamaları tartışarak yorumlayabilmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Enteral ve parenteral beslenme uygulanacak hastaların beslenme durumlarının değerlendirilmesi hakkında bilgi edinir.
  2. Enteral ve parenteral beslenme yöntemleri, gereksinmeler ve kullanılacak ürünler ile ilgili bilgi edinir.
  3. Enteral ve parenteral beslenme uygulanacak farklı yaş gruplarındaki hastaların klinik bulgularına göre hastaya özgü beslenme planı geliştirme bilgisini öğrenir.
  4. Enteral ve parenteral beslenme konusunda tüm paydaşlarla ekip çalışması yapma becerisini kazanır.
  5. Enteral ve parenteral beslenme konusunda klinik araştırmalara katılır.
  6. Enteral ve parenteral beslenme ile ilgili bilgiye ulaşabilme, analiz edebilme ve bu bilgiyi sunma becerisi kazanır.
Dersin içeriğiPediatrik ve yetişkin hastaların beslenme durumunun saptanması, pediatrik ve yetişkin hastalarda enteral ve parenteral beslenme yöntemleri, gereksinmeler, ürünlerin öğrenilmesi, enteral ve parenteral beslenme tedavisi yöntemlerindeki farklı uygulamalar ve yaklaşımların tartışılması, pediatrik ve yetişkin hastalıklarda enteral ve parenteral beslenme uygulamaları 
Kaynaklar1. Mataresse LE, Gottschlich. Contemporary Guide, Saunders Comp. 2002.
2. Gottsschlich MM, Fuhrman MP, Hammond KA, Seidner DL. ASPEN. The Nutrition Support Practise, A Clinical science and practice of nutrition support- A case based core curriculum. American Society for Parenteral and Enteral Nutrition. Kendall/Hunt Publishing Company, 2001.
3. Silberman H. Parenteral and Enteral Nutrition, Appleton and Lange, 1989.
4. 4. Payne JJ, Grimble G, Silk D. Artificial Nutritional Support in Clinical Practice, MPG Books LTD, 2001. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBeslenme durumunun saptanması-çocuk
2. HaftaBeslenme durumunun saptanması-yetişkin
3. HaftaEnteral beslenme yöntemleri/gereksinmeler-çocuk
4. HaftaEnteral beslenme ürünleri-çocuk
5. HaftaEnteral beslenme yöntemleri/gereksinmeler-yetişkin
6. HaftaEnteral beslenme ürünleri-yetişkin
7. HaftaParenteral beslenme yöntemleri/gereksinmeler-çocuk
8. HaftaParenteral beslenme ürünler-çocuk
9. HaftaParenteral beslenme yöntemleri/gereksinmeler-yetişkin
10. HaftaParenteral beslenme ürünler-yetişkin
11. HaftaÇeşitli hastalıklarda enteral/parenteral beslenme uygulamaları-çocuk
12. HaftaÇeşitli hastalıklarda enteral/parenteral beslenme uygulamaları-çocuk
13. HaftaÇeşitli hastalıklarda enteral/parenteral beslenme uygulamaları-yetişkin
14. HaftaÖdev (vaka) ve seminer sunumu
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaFinal sınavı, Ödev (vaka) ve seminer sunumu

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler125
Sunum00
Projeler00
Seminer125
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama14040
Proje000
Ödevler12020
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü31105170

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir.    X
2. Bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlar, analiz eder ve raporlar.    X
3. Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.    X
4. Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar.    X
5. Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.    X
6. Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri yayınlar, sunar.    X
7. Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.    X
8. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir ve yorumlar.    X
9. Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişimle güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır.    X
10. Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek