EAK650 - ANALİZ LAB. STANDARDİZASYON ve KALİTE GÜVENLİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ANALİZ LAB. STANDARDİZASYON ve KALİTE GÜVENLİĞİ | EAK650 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Öğrenciye kalite kontrolu, kalite güvenliği ve standardizasyonun analiz laboratuvarında uygulanması için gerekli bilgilerin kazandırılması. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Laboratuvar standardizasyonu ve kalite güvenliğinin sağlanması için yapılması gereken işlemler. | |||||
Kaynaklar | 1. Thompson and Wood, 1993a M. Thompson and R. Wood, The International Harmonised Protocol for the Proficiency Testing of (Chemical) Analytical Laboratories, Pure and Applied Chemistry 65 (1993) (9), pp. 2123?2144. 2. Thompson and Wood, 1993b M. Thompson and R. Wood, The International Harmonised Protocol for the Proficiency Testing of (Chemical) Analytical Laboratories, Journal of AOAC International 76 (1993) (4), pp. 926?940. İLGİLİ DİĞER GÜNCEL REHBER, MAKALE VE KİTAPLAR |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Laboratuvar standardizasyonu ve kalite güvenliğinin temel kavramları |
2. Hafta | Laboratuvar akreditasyon örgütleri (EA, İLAC, WELAC, TÜRKAK, vb.) |
3. Hafta | İyi laboratuvar uygulamalarının temel prensipleri |
4. Hafta | Laboratuvar planlanması, organizasyonu, yönetimi ve çalışanların sorumlulukları |
5. Hafta | Referans ve kimyasal maddelerin kullanımı, hazırlanması, depolanması ve izlenebilirliği |
6. Hafta | Ara sınav (Ödev) |
7. Hafta | Laboratuvar cihazlarının kalibrasyonu ve validasyonu |
8. Hafta | Analiz işlemlerinde kalite güvenliği sistemleri ve kalite kontrol |
9. Hafta | Laboratuvarların yönetim, kalite ve analiz işlemlerindeki uygunsuzluklar için düzeltici faaliyet ilkeleri |
10. Hafta | Laboratuvarların yönetim, kalite ve analiz işlemlerindeki uygunsuzluklar için düzeltici faaliyet ilkeleri |
11. Hafta | Kalite kontrol çalışmalarının planlanması, numunelerin hazırlaması, sonuçların değerlendirilmesi ve kritik sınırların belirlenmesi |
12. Hafta | Laboratuvarlar arası karşılaştırma ilkeleri, teknikleri, sonuçların değerlendirilmesi ve uygulamaları |
13. Hafta | Laboratuvar standartları (ISO, EN, IUPAC, TSE, vb.) |
14. Hafta | İyi laboratuvar uygulamaları (ILU) temel ilkeleri |
15. Hafta | Analiz laboratuvarlarının denetlenmesi ve belgelendirilmesi |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 70 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 7 | 10 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 84 | 84 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 104 | 104 |
Toplam İş Yükü | 23 | 201 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Analitik Kimyanın temel konuları ve analiz yöntemleri hakkında klasik ve güncel kuramsal ve pratik bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Aletli analiz yöntemlerinin uygulanmasında kullandığı cihaz ve aletler hakkında bilgi ve kullanma becerisine sahiptir. | |||||
3. Edindiği kuramsal ve pratik bilgileri tıbbi ürünler ve biyolojik materyallerden etkin ve yardımcı maddelerin analizlerine uygulama becerisine sahiptir. | |||||
4. Kazandığı kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerilerini eğitim, ilaç endüstrisi, gıda, tarım, sağlık ve çevre alanlarında da uygular. | X | ||||
5. Bilimsel makaleleri okuma, anlama, değerlendirebilme ve yazma becerisine sahiptir. | X | ||||
6. Deneysel araştırma planlar, analiz sonuçlarını değerlendirir ve bu alanlarda istatistiksel bilgilerini kullanır. | |||||
7. Tez hazırlar, sunar ve savunur. | |||||
8. Araştırmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunma becerisi kazanır. | |||||
9. Analitik kimya alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle birleştirir ve ortak çözüm önerileri üretir. | |||||
10. Uzmanlık düzeyindeki birikimini, bilime yenilik getirecek araştırmalar ile yeni alanlara uygular. | |||||
11. Çalışmalarının tüm aşamalarında etik değerleri gözetir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek