ÖZE634 - ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMLERİ ÖZE634 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYoktur
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Gözlem
Takım/Grup Çalışması
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Nilgün METİNÖğr.Gör.Dr. Semra ŞAHİN 
Dersin amacıBu derste, öğrencilere zihinsel engelli çocukların gelişimsel özelliklerini analiz edebilme, uygun eğitim programlarını belirleyebilme, ailelerin beklentileri hakkında bilgi edinme ve çocuğun gereksinimleri ölçüsünde yeni beceriler kazandırmak, bunu gerçekleştirebilmek için eğitim programları uygulayabilmek, bu uygulamalar için uygun ortam düzenlemesi ve materyal seçiminde bulunabilmek, normal gelişim gösteren çocuklar gibi zihinsel engelli çocukların da sistemli bir eğitim programı ile gelişimlerinin desteklenebileceğine ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek gibi özelliklerin kazandırılması hedeflenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Zihinsel engelli çocukların okul öncesi düzeyde eğitim programları hakkında bilgi sahibi olma
  2. Zihinsel engelli çocukların bireysel, grup eğitimi çalışmalarında başarılı uygulama becerileri kazandırmak ve alanda çalışan profesyonellere rehberlik yapabilecek donanımı kazandırmak.
Dersin içeriğiBu derste; zihinsel engelli çocuğu tanımlayabilme, bu çocukların gelişim özellikleri, eğitim modelleri, eğitim programları ve ailenin eğitim sürecine aktif katılımının sağlanması gibi konulara yer verilmektedir. 
Kaynaklar* Mylan,J. (1992) Exceptionalities in children and youth. (edt.) USA.
*Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklar için Eğitim Programları. MEB.
* Greenspan, S.I.; Wieder, S. (Çev. İsmail Ersevim)(2004). Özel Gereksinimli Çocuk, Özgür yayıncılık, İstanbul.
* Mylan,J. (edt.) (1992). Exceptionalities in children and youth.USA.
* Henley, D.R., (1992).Exceptional children. Exceptional art. USA.
* Allen, K.E., (1991). The Exceptional Child. USA.
* Öz İ., Hayatoğlu Ö., Kurt B., Demir A., Örmeci B., Ceylan O., Yıldız Ö., (2011) Zihinsel Engelliler Eğitim Gelişim Kitapları - Dil Konuşma Ve Alternatif Konuşma Becerileri. Kültür Dağıtım
* Mastropieri M.A., Scruggs T.E., (2016) Kaynaştırma Sınıfı - Etkili Farklılaştırılmış Öğretim İçin Stratejiler - The Inclusive Classroom - Strategies For Effective Differentiated Instruction. (Çev. Edit. Mustafa Şahin, Taner Altun) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
* Howard V.F., Williams B., Lepper EC (2011)Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar / Very Young Children with Special Needs. (Çev. Edit. Gönül Akçamete) Nobel Akademik Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara
* Öz İ., Hayatoğlu Ö., Kurt B., Demir A., Örmeci B., Ceylan O., Yıldız Ö., (2011) Zihinsel Engelliler Eğitim Gelişim Kitapları - Dil Konuşma Ve Alternatif Konuşma Becerileri. Kültür Dağıtım
*Mastropieri M.A., Scruggs T.E., (2016) Kaynaştırma Sınıfı - Etkili Farklılaştırılmış Öğretim İçin Stratejiler - The Inclusive Classroom - Strategies For Effective Differentiated Instruction. (Çev. Edit. Mustafa Şahin, Taner Altun) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Howard V.F., Williams B., Lepper EC (2011)Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar / Very Young Children with Special Needs. (Çev. Edit. Gönül Akçamete) Nobel Akademik Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaZihinsel engelli çocuk kimdir? Nörolojik ve genetik problemi olan zihinsel engelli farklı tanılar hakkında bilgi verme Zihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının genel özellikleri
2. HaftaZihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri
3. HaftaZihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri
4. HaftaZihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri
5. HaftaZihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri
6. HaftaAlan çalışması- Zihinsel engelli çocuklar gözlemi ve raporlama
7. HaftaZihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim düzeyinin belirlenmesi ve uygun değerlendirme envanterleri
8. HaftaI. Ara sınav
9. HaftaZihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının eğitiminde modeller
10. HaftaZihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel destek programları
11. HaftaZihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının toplumsal hayata katılımı
12. HaftaÖdev sunumu
13. HaftaZihinsel Engelli çocuklar için çevre düzenlemesi
14. HaftaZihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel destek çalışmalarında ailenin rolü
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)168
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması18
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler18
Sunum16
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 16 3 48
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması11212
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama188
Proje000
Ödevler11010
Ara sınavlara hazırlanma süresi11212
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3385240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Özel eğitimle ilgili temel gelişimsel özellikler konusunda yeterli bilgi düzeyine ve yeni bilimsel çalışmaları literatürden takip edebilecek yeterliliğe sahiptir    X
2. Özel gereksinimli çocuklarla ilgili gelişimsel değerlendirme ve eğitsel tanılama yapabilme ve yorumlayabilme becerilerini kazanır.    X
3. Özel gereksinimli çocuklarla ilgili çalışmaları yürütürken ortaya çıkabilecek problem durumlara karşı çözüm yolları bulur.     X
4. Özel gereksinimli çocuğun ailesini değerlendirir, ailenin ve çocuğun gereksinimlerine uygun danışmanlık yapar.    X
5. Edindiği bilgi ve deneyimler doğrultusunda özel eğitim alanında çalışan ve diğer profesyonellerle transdisipliner çalışmalar yürütür.     X
6. Özel eğitim alanında aldığı bilgileri ve edindiği deneyimleri, dünyada alanı ile ilgili yeni gelişmeleri takip ederek ülke gereksinimleri doğrultusunda çalıştığı alana uyarlar.    X
7. Özel gereksinimli çocuk ve ailelerine yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.    X
8. Bilim etiğine uygun hareket eder ve özel gereksinimli çocukla yapılan çalışmalarda çocukların sağlığını, güvenliğini riske atacak, çocuğun ve ailesinin ?engellilik? durumuyla ilgili hassasiyetlerine gerekli duyarlılık ve özeni gösterir.    X
9. Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.    X
10. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek