ÖZE634 - ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMLERİ | ÖZE634 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yoktur | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Gözlem Takım/Grup Çalışması Örnek Olay İncelemesi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Nilgün METİNÖğr.Gör.Dr. Semra ŞAHİN | |||||
Dersin amacı | Bu derste, öğrencilere zihinsel engelli çocukların gelişimsel özelliklerini analiz edebilme, uygun eğitim programlarını belirleyebilme, ailelerin beklentileri hakkında bilgi edinme ve çocuğun gereksinimleri ölçüsünde yeni beceriler kazandırmak, bunu gerçekleştirebilmek için eğitim programları uygulayabilmek, bu uygulamalar için uygun ortam düzenlemesi ve materyal seçiminde bulunabilmek, normal gelişim gösteren çocuklar gibi zihinsel engelli çocukların da sistemli bir eğitim programı ile gelişimlerinin desteklenebileceğine ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek gibi özelliklerin kazandırılması hedeflenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu derste; zihinsel engelli çocuğu tanımlayabilme, bu çocukların gelişim özellikleri, eğitim modelleri, eğitim programları ve ailenin eğitim sürecine aktif katılımının sağlanması gibi konulara yer verilmektedir. | |||||
Kaynaklar | * Mylan,J. (1992) Exceptionalities in children and youth. (edt.) USA. *Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklar için Eğitim Programları. MEB. * Greenspan, S.I.; Wieder, S. (Çev. İsmail Ersevim)(2004). Özel Gereksinimli Çocuk, Özgür yayıncılık, İstanbul. * Mylan,J. (edt.) (1992). Exceptionalities in children and youth.USA. * Henley, D.R., (1992).Exceptional children. Exceptional art. USA. * Allen, K.E., (1991). The Exceptional Child. USA. * Öz İ., Hayatoğlu Ö., Kurt B., Demir A., Örmeci B., Ceylan O., Yıldız Ö., (2011) Zihinsel Engelliler Eğitim Gelişim Kitapları - Dil Konuşma Ve Alternatif Konuşma Becerileri. Kültür Dağıtım * Mastropieri M.A., Scruggs T.E., (2016) Kaynaştırma Sınıfı - Etkili Farklılaştırılmış Öğretim İçin Stratejiler - The Inclusive Classroom - Strategies For Effective Differentiated Instruction. (Çev. Edit. Mustafa Şahin, Taner Altun) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. * Howard V.F., Williams B., Lepper EC (2011)Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar / Very Young Children with Special Needs. (Çev. Edit. Gönül Akçamete) Nobel Akademik Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara * Öz İ., Hayatoğlu Ö., Kurt B., Demir A., Örmeci B., Ceylan O., Yıldız Ö., (2011) Zihinsel Engelliler Eğitim Gelişim Kitapları - Dil Konuşma Ve Alternatif Konuşma Becerileri. Kültür Dağıtım *Mastropieri M.A., Scruggs T.E., (2016) Kaynaştırma Sınıfı - Etkili Farklılaştırılmış Öğretim İçin Stratejiler - The Inclusive Classroom - Strategies For Effective Differentiated Instruction. (Çev. Edit. Mustafa Şahin, Taner Altun) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. Howard V.F., Williams B., Lepper EC (2011)Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar / Very Young Children with Special Needs. (Çev. Edit. Gönül Akçamete) Nobel Akademik Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Zihinsel engelli çocuk kimdir? Nörolojik ve genetik problemi olan zihinsel engelli farklı tanılar hakkında bilgi verme Zihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının genel özellikleri |
2. Hafta | Zihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri |
3. Hafta | Zihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri |
4. Hafta | Zihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri |
5. Hafta | Zihinsel engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri |
6. Hafta | Alan çalışması- Zihinsel engelli çocuklar gözlemi ve raporlama |
7. Hafta | Zihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişim düzeyinin belirlenmesi ve uygun değerlendirme envanterleri |
8. Hafta | I. Ara sınav |
9. Hafta | Zihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının eğitiminde modeller |
10. Hafta | Zihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel destek programları |
11. Hafta | Zihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının toplumsal hayata katılımı |
12. Hafta | Ödev sunumu |
13. Hafta | Zihinsel Engelli çocuklar için çevre düzenlemesi |
14. Hafta | Zihinsel Engelli okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel destek çalışmalarında ailenin rolü |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 16 | 8 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 1 | 8 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 8 |
Sunum | 1 | 6 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 1 | 12 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 8 | 8 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 12 | 12 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 33 | 85 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Özel eğitimle ilgili temel gelişimsel özellikler konusunda yeterli bilgi düzeyine ve yeni bilimsel çalışmaları literatürden takip edebilecek yeterliliğe sahiptir | X | ||||
2. Özel gereksinimli çocuklarla ilgili gelişimsel değerlendirme ve eğitsel tanılama yapabilme ve yorumlayabilme becerilerini kazanır. | X | ||||
3. Özel gereksinimli çocuklarla ilgili çalışmaları yürütürken ortaya çıkabilecek problem durumlara karşı çözüm yolları bulur. | X | ||||
4. Özel gereksinimli çocuğun ailesini değerlendirir, ailenin ve çocuğun gereksinimlerine uygun danışmanlık yapar. | X | ||||
5. Edindiği bilgi ve deneyimler doğrultusunda özel eğitim alanında çalışan ve diğer profesyonellerle transdisipliner çalışmalar yürütür. | X | ||||
6. Özel eğitim alanında aldığı bilgileri ve edindiği deneyimleri, dünyada alanı ile ilgili yeni gelişmeleri takip ederek ülke gereksinimleri doğrultusunda çalıştığı alana uyarlar. | X | ||||
7. Özel gereksinimli çocuk ve ailelerine yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. | X | ||||
8. Bilim etiğine uygun hareket eder ve özel gereksinimli çocukla yapılan çalışmalarda çocukların sağlığını, güvenliğini riske atacak, çocuğun ve ailesinin ?engellilik? durumuyla ilgili hassasiyetlerine gerekli duyarlılık ve özeni gösterir. | X | ||||
9. Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | X | ||||
10. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek