İÖB707 - İLKÖĞRETİMDE FEN BİLGİSİ PROGRAMI GELİŞTİRME

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLKÖĞRETİMDE FEN BİLGİSİ PROGRAMI GELİŞTİRME İÖB707 Güz 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıProgram geliştirme- değerlendirme ve yöntemlerle ilgili temel kavram bilgisine sahip fen ve teknoloji programları geliştirerek değerlendirebilen öğretmen adayları yetiştirmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Program geliştirme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlara hakim olurlar
  2. Fen ve Teknoloji programındaki farklı öğretim ve ölçme-değerlendirme strateji, yöntem ve tekniklerine hakim olurlar.
  3. Taslak fen ve teknoloji programı oluştururlar
  4. Dünya ve Türkiye'deki Fen ve Teknoloji öğretim programlarını karşılaştırmalı incelerler.
  5. Fen ve Teknoloji programlarını farklı program değerlendirme modellerine göre analiz ederler
Dersin içeriğiProgram geliştirme, değerlendirme ve öğretim ile ölçme yöntemleriyle ilgili temel kavramlar, dünya ve Türkiye'deki fen ve teknoloji programlarının programlarının program değerlendirme yaklaşımlarına göre analiz etme , taslak fen ve teknoloji öğretim programı geliştirip değerlendirme 
KaynaklarDemirel, Ö.(2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. PegemA Yayıncılık.
Demirel, Ö. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık , 1999
Doğan, H. Eğitimde Program ve Öğretim Tasarımı Ankara, Önder Matbaacılık , 1997
Ertürk, S. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları : 9, 1973.
Erden, M. Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık No:6, 1993
MEB Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, Ankara: MEB TTKB Yayınları
Özçelik, D. A. Eğitim Programları ve Öğretim. Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları 8, 1987
Sönmez, V. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık, 1995
Varış, F. Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları, 53, 1979
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanışma ve İçerik Paylaşımı
2. HaftaProgramla İlgili Temel Kavramlar (Hedef, Kazanım, İçerik,Farklı Program Kuramcılarına Göre Program Tanımları, Farklı Program Türleri (Eğitim Programı, Öğretim Programı, Ders Programı, Örtük Program), Programın Öğeleri, Programın Eğitim Sistemindeki Y
3. HaftaProgram Geliştirme (Program Geliştirme Basamakları, Program Geliştirmenin Dünya ve TürkiyedekiTarihçesi)
4. HaftaProgram Geliştirme Modelleri ve Dayandığı Eğitim Felsefeleri (Davranışçı, Taba, Tyler, Schwab)
5. HaftaProgram Değerlendirme Modelleri ve Dayandığı Eğitim Felsefeleri (İçerik-Girdi-Süreç-Çıktı, Aydınlanmacı Modeller)
6. HaftaDünyada ve Türkiyedeki Fen ve Teknoloji Programlarının Farklı Program Değerlendirme Modellerine Göre Analizi
7. HaftaDünyada ve Türkiyedeki Fen ve Teknoloji Programlarının Farklı Program Değerlendirme Modellerine Göre Analizi
8. HaftaAra sınav I
9. HaftaFen ve Teknoloji öğretim programındaki temel öğretim ve ölçme-değerlendirme strateji, yöntem ve teknikleri
10. HaftaFen ve Teknoloji öğretim programındaki temel öğretim ve ölçme-değerlendirme strateji, yöntem ve teknikleri
11. HaftaTaslak fen ve teknoloji programı hazırlama süreci
12. HaftaAra sınav II
13. HaftaTaslak fen ve teknoloji programlarının sunumu ve değerlendirmesi
14. HaftaTaslak fen ve teknoloji programlarının sunumu ve değerlendirmesi
15. HaftaTaslak fen ve teknoloji programlarının sunumu ve değerlendirmesi
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1420
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler140
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5945
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama41040
Proje520100
Ödevler2714
Ara sınavlara hazırlanma süresi236
Genel sınava hazırlanma süresi133
Toplam İş Yükü3355250

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Konu alan ve pedagojik alan bilgisi açısından temel bilgi ve beceriye sahip olur.    X
2. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanları ile ilgili problemleri tanır ve bunların çözümüne yönelik öneriler ve bakış açıları geliştirir.   X 
3. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.   X 
4. İlköğretim, ile ilgili alanlarda (Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler, Türkçe, Okuma-Yazma vb.) nicel ve nitel araştırmalar yürütebilir.  X  
5. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında öğrenme ve öğretme alanındaki sorunları fark eder, bilimsel bir araştırma planlaması yapar, veri analizi tekniklerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir.  X  
6. İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.    X
7. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir.    X
8. Etkili iletişim becerilerine sahip olur.  X  
9. Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.    X
10. Yaşam boyu öğrenme davranışı ve anlayışı kazanır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek