BES632 - BESİN İLAÇ ETKİLEŞİMİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BESİN İLAÇ ETKİLEŞİMİ | BES632 | 2. Yarıyıl | 2 | 0 | 2 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Beslenme Bilimleri Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Besin ögeleri ile ilaç etkileşimini kapsayan temel konuları ileri düzeyde inceleyip, ilaç tedavisi alan kişilerde beslenme programlarının ne şekilde uygulanması gerektiğini değerlendirerek uygulama becerilerini artırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Çeşitli ilaç ve ilaç grupları ile besin ve besin ögeleri arasındaki etkileşimler; İlaç tedavisinin beslenme durumuna etkisi; ilaçlar ile karbonhidrat, protein, lipit, vitamin ve mineraller arasındaki etkileşimler. | |||||
Kaynaklar | 1. Handbook of Drug-Nutrient Interactions. Joseph I. Boullata., Vincent T. Armenti. Humana Press, (2010). 2. Nutrient-Drug Interactions. Kelly Anne Meckling. CRC/Taylor&Francis. (2007) 3. Diyet El Kitabı. Hatiboğlu Yayınevi (2011) 4. Modern Nutrition in Health and Diseases. Ed. Shils M.E., Ross A.C., Caballero B.J., Cousins R.J. Modern Nutrition in Health and Disease. Lippincott Williams & Wilkins. (2012). 5. Advanced Nutrition and Human Metabolism. Sareen S. Gropper, Jack L. Smith, James L. Groff. Wadsworth Cengage Learning. (2009). 6. Nutrition in Clinical Practice. David L. Katz. Lippincott Williams & Wilkins. (2001). 7. Issues and choices in clinical nutrition practice. Abby S. Bloch. Lippincott Williams & Wilkins. (2007) 8. Besin-İlaç Etkileşimi. Beslenme Bilimleri Anabilim Dalı Yayını:1, Ankara (1999) 9. Konuyla ilgili diğer kitaplar ve güncel makaleler |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Genel giriş |
2. Hafta | Beslenme açısından ilaç metabolizması |
3. Hafta | Besin-İlaç Etkileşimleri |
4. Hafta | İlaç alımı ve karbonhidrat etkileşimi |
5. Hafta | İlaç alımı ve protein etkileşimi |
6. Hafta | İlaç alımı ve lipid etkileşimi |
7. Hafta | İlgili bir konuyu ileri düzeyde irdeleyerek interaktif olarak tartışma |
8. Hafta | İlgili bir konuyu ileri düzeyde irdeleyerek interaktif olarak tartışma |
9. Hafta | 1. ara sınav (sınav yerine geçen ödev/sunum) |
10. Hafta | İlaç alımı ve vitamin etkileşimi |
11. Hafta | İlaç alımı ve mineral etkileşimi |
12. Hafta | Alkol, çay, kahve-ilaç etkileşimi |
13. Hafta | Önemi ilaç grupları ile besin/besin ögesi etkileşimleri |
14. Hafta | İlgili güncel bir makaleyi sunma ve interaktif olarak tartışma |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı (sınav yerine geçen ödev) |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 60 |
Sunum | 1 | 40 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 40 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 30 | 60 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 31 | 75 | 170 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | X | ||||
2. Bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlar, analiz eder ve raporlar. | X | ||||
3. Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | X | ||||
4. Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar. | X | ||||
5. Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | X | ||||
6. Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri yayınlar, sunar. | X | ||||
7. Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
8. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir ve yorumlar. | X | ||||
9. Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişimle güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | X | ||||
10. Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek