BES630 - BESLENME ve BİLİŞSEL GELİŞİM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BESLENME ve BİLİŞSEL GELİŞİM BES630 2. Yarıyıl 2 0 2 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Aslı Akyol MUTLU 
Dersin amacıPeri-natal, post-natal ve çocukluk döneminde beyin gelişimi için önemli olan besin öğelerini belirlemek, bilişsel gelişimle ilişkili olan beyin fonksiyon ve bölgelerinden özellikle hangilerinin optimal olmayan beslenme koşullarına duyarlı olduğunu saptamak ve bunları yetişkinlik ve yaşlılık dönemindeki bazı fizyolojik, metabolik ve davranışsal özellikler ile değerlendirmek  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bilişsel gelişim, beyin fonksiyonları ve beslenme arasındaki ilişki konusunda bilgi edinilir
  2. Yaşamın erken dönemlerinde beyin gelişimi için özellikle önemli olan besin öğeleri belirlenir
  3. Bu besin öğelerinin yetersizliği, fazla alımı veya beslenme ile ilişkili olan kronik hastalık durumlarında bilişsel fonksiyonların nasıl etkilendiği ve bu etkilerin mekanizmaları öğrenilir
  4. Besinlerin sinir sistemi ve beyin yolu ile davranışlara getirdiği olumlu ve/veya olumsuz etkiler incelenir
  5. Sağlıklı bir yaşam için besin ve davranış etkileşiminin günlük yaşantıda uygulanabilirliği geliştirilir
Dersin içeriğiYaşamın farklı dönemlerinde beyin gelişimi ve bilişsel fonksiyonlar ile ilişkili olan besin öğeleri ve beslenme davranışları, zayıflık ve şişmanlığın davranışa ve besin seçimine etkisi, nörotransmitter oluşumlarını etkileyen besinler ve bunların ön maddeleri 
Kaynaklar1. Moran, V. H., & Lowe, N. M. (2016). Nutrition and the developing brain. CRC Press.
2. Smith, M. A., & Scholey, A. B. (2014). Nutritional influences on human neurocognitive functioning. Frontiers in human neuroscience, 8, 358.
3. Riby, L., Smith, M., & Foster, J. (2012). Nutrition and mental performance: a lifespan perspective. Macmillan International Higher Education. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilişsel fonksiyon ve gelişimi
2. HaftaFetal ve neonatal dönemde beyin gelişimi
3. HaftaMakro besin öğeleri ve bilişsel gelişim
4. HaftaVitaminler ve bilişsel gelişim
5. HaftaMineraller ve bilişsel gelişim
6. HaftaAnne sütü ve bilişsel gelişimi
7. HaftaAçlık-tokluk fizyolojisi ve bilişsel fonksiyon
8. HaftaAra sınav
9. HaftaZayıflık-şişmanlık ve bilişsel fonksiyon
10. HaftaOksidatif stres, antioksidanlar ve bilişsel fonksiyon
11. HaftaMetabolik sendrom ve bilişsel gelişim
12. HaftaBesin seçimi ve bilişsel fonksiyon
13. HaftaBesin öğeleri davranışı etkiliyor mu?
14. HaftaBilişsel fonksiyonların iyileştirilmesinde aday besin öğeleri
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer125
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama14040
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3196174

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir.   X 
2. Bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlar, analiz eder ve raporlar.    X
3. Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.   X 
4. Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar.    X
5. Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır.   X 
6. Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri yayınlar, sunar.    X
7. Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.    X
8. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir ve yorumlar.    X
9. Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişimle güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır.   X 
10. Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek