İÖB620 - BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ve YAYIN ETİĞİ İÖB620 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Sevgi Kıngır 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilere eğitim araştırmalarının temelleri, türleri, desenlenmesi ve uygulanmasına ilişkin temel becerileri kazandırmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Araştırma alanyazınını (literatür) tarayabilme, araştırmalara erişebilme, bu amaçla kütüphane ve genel ağ taramaları yapabilme
  2. Araştırma makalelerini inceleyebilme, eleştirebilme, güçlü ve zayıf yönlerini belirleyebilme
  3. Nitel ve nicel araştırmalar arasındaki farkları açıklayabilme ve araştırma amacına uygun olanı seçebilme
  4. Araştırma konusu seçebilme, sınırlayabilme
  5. Evren ve örneklem arasındaki farkı açıklayabilme, evreni temsil özelliğine sahip örneklemin özelliklerini tanımlayabilme, örneklem alma tekniklerini kullanabilme
  6. Eğitim araştırmaları için geçerli ve güvenilir veri toplama aracı geliştirebilme
  7. Deneysel, ilişkisel ve betimsel araştırmalar arasındaki farkları açıklayabilme, bunların hangi durumlarda kullanımlarının uygun olduğunu belirleyebilme
  8. Temel istatistikleri eğitim araştırmalarında kullanabilme, Bir araştırma deseni oluşturabilme ve uygulayabilme becerilerini ve yeterliklerini kazanacaklardır
Dersin içeriğiLiteratür tarama, araştırma türleri, araştırma deseni oluşturma, temel istatistiksel analizleri anlama, araştırma önerisi yazma 
KaynaklarGay, L. R. & Airasian, P. (2003). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. New jersey: Merrill Prentice Hall.
Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş: Ders Tanıtımı, Beklentiler, Kaynaklar, Ödevler
2. HaftaEğitim Araştırmalarına Giriş: Temel Kavramlar ve İlkeler
3. HaftaEğitim Araştırmalarında Etik
4. HaftaBir Araştırma Problemini Seçme ve Tanımlama
5. HaftaLiteratür Taraması: Internet Üzerinden Kütüphane Taramaları
6. HaftaAra sınav
7. HaftaYönteme Giriş: Evren, Örneklem ve Veri Toplama Araçları
8. HaftaDeğişkenler, Geçerlik, Güvenirlik, Anketler, Gözlemler, Görüşmeler, Deneysel Olmayan Nicel Araştırmalar, Betimsel Araştırmalar
9. HaftaDeneysel Araştırmalar, Yordayıcı İstatistikler
10. HaftaNitel Araştırmalar
11. HaftaAra sınav
12. Haftaİlişkisel Araştırmalar, Alan Araştırmaları
13. HaftaAraştırma Değerlendirme
14. HaftaProje ve Araştırma Sözlü Sunuları
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum115
Projeler140
Seminer00
Ara Sınavlar115
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı370
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje14040
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü32128232

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Konu alan ve pedagojik alan bilgisi açısından temel bilgi ve beceriye sahip olur.    X
2. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanları ile ilgili problemleri tanır ve bunların çözümüne yönelik öneriler ve bakış açıları geliştirir.    X
3. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.    X
4. İlköğretim, ile ilgili alanlarda (Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler, Türkçe, Okuma-Yazma vb.) nicel ve nitel araştırmalar yürütebilir.    X
5. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında öğrenme ve öğretme alanındaki sorunları fark eder, bilimsel bir araştırma planlaması yapar, veri analizi tekniklerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir.    X
6. İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.    X
7. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir.    X
8. Etkili iletişim becerilerine sahip olur.X    
9. Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.    X
10. Yaşam boyu öğrenme davranışı ve anlayışı kazanır. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek