HCR705 - CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI | HCR705 | 2. Yarıyıl | 2 | 4 | 4 | 12 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gözlem Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Zeliha Özdemir Köken, Doç. Dr. Melek Serpil Talas, Dr. Öğr. Üyesi Zahide Tunçbilek, Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem Canbolat Seyman, Dr. Öğr. Üyesi Burcu Duluklu | |||||
Dersin amacı | Bu ders, güncel ve bilimsel bilgiye kullanarak, hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları hücre düzeyinde değerlendirip, hemşirelik bakımında temel olan kavramları ve ilkeleri hakkında bilgiyi; bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanına özgü kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımı verme, verdiği bakımın etkisini değerlendirme ve kaydetme; Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanına özgü en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergide yayınlama; yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme; en az bir yabancı dil kullanabilme; özgün görüşlerini savunabilme; öğrenci klinik uygulamalarında üstlendikleri görevleri yerine getirebilme becerilerini ve yetkinliklerini kazandırır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dersin içeriğinde; yoğun bakım ünitelerinin yapı/işleyişi ve öğretim ortamı olarak klinikler başlıklı konular, kalp-damar cerrahisi, üroloji ve beyin cerrahisi ile ilgili klinik uygulamalar ve vaka tartışmaları yer almaktadır. | |||||
Kaynaklar | Harding, M. M., Kwong, J., Roberts, D., Hagler, D., & Reinisch, C. (2022). Lewis's Medical-Surgical Nursing. Elsevier. Citak, M., & Adolf, J. (2023). Ten key steps: How to successfully publish?. Joint Diseases and Related Surgery, 34(3), 534. LoBiondo-Wood, G., & Haber, J. (2021). Nursing research E-book: methods and critical appraisal for evidence-based practice. Elsevier Health Sciences. Melnyk, B. M., & Fineout-Overholt, E. (2022). Evidence-based practice in nursing & healthcare: A guide to best practice. Lippincott Williams & Wilkins. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, Klinik uygulama |
2. Hafta | Konulara Hazırlık, Klinik uygulama |
3. Hafta | Konulara Hazırlık, Klinik uygulama |
4. Hafta | Yoğun bakım ünitelerinin yapı ve işleyişi, Klinik uygulama |
5. Hafta | Yoğun bakım ünitelerinin yapı ve işleyişi, Klinik uygulama |
6. Hafta | Öğretim Ortamı Olarak Klinikler, Klinik uygulama |
7. Hafta | Öğretim Ortamı Olarak Klinikler, Klinik uygulama |
8. Hafta | Üroloji - vaka tartışması, Klinik uygulama |
9. Hafta | Üroloji - vaka tartışması, Klinik uygulama |
10. Hafta | Kalp-Damar Cerrahisi-vaka tartışması, Klinik uygulama |
11. Hafta | Kalp-Damar Cerrahisi-vaka tartışması, Klinik uygulama |
12. Hafta | Beyin Cerrahisi - vaka tartışması, Klinik uygulama |
13. Hafta | Beyin Cerrahisi - vaka tartışması, Klinik uygulama |
14. Hafta | Klinik uygulama, tartışma |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | GENEL SINAV |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 30 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 5 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 15 | 210 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 5 | 12 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 48 | 39 | 360 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanına özgü güncel ve bilimsel bilgiye ulaşabilme; bilgiyi uygulayabilme bilgisine sahiptir. | |||||
2. Bedenin normal fizyolojik süreçlerinin; hastalık durumunda ortaya çıkan belirti ve bulguları bilir ve hemşirelik bakımında bu bilgileri kullanır. | X | ||||
3. Bir cerrahi hastasının cerrahi hastalıkları hemşireliği alanına özgü kanıta dayalı bilgileri kullanarak, bütüncül bir anlayışla ve sistematik bir yaklaşımla perioperatif bakımını verir, verdiği bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder. | X | ||||
4. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim) bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. | |||||
5. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanının ilişkili olduğu yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ve sentez eder. | |||||
6. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanına özgü araştırmalar/projeler planlar ve uygular, araştırma/proje sonuçlarını en az bir ulusal ve/veya uluslararası kongrede sunar. | |||||
7. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergide yayınlar. | X | ||||
8. Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini kullanarak cerrahi hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir. | X | ||||
9. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | |||||
10. Bilimsel bilgiye ulaşabilecek, yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | X | ||||
11. Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | ||||
12. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği alanı ile ilgili konularda karşılaşılan bilimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir. | |||||
13. Öğrenci klinik uygulamalarında üstlendikleri görevleri (bilgiyi aktarma, hemşirelik girişimlerini öğretme, rol modeli olma ve öğrenciyle iletişim kurabilme gibi) yerine getirme sorumluluğuna sahiptir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek