MEB713 - GENOM VARYASYONLARI ve OLUŞUM MEKANİZMALARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GENOM VARYASYONLARI ve OLUŞUM MEKANİZMALARI | MEB713 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Takım/Grup Çalışması Diğer: Proje Hazırlanması, Sunum | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof Dr. Pervin Dinçer | |||||
Dersin amacı | Bu dersi tamamladıktan sonra öğrenciler genom varyasyonlarının moleküler patolojideki etkilerini öğrenecek ve genom varyasyonlarının oluşum mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olacaklardır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu derste, küçük ve geniş boyutta, nadir ve sık rastlanan, patojenik ve nonpatojenik, somatik ve germ line, kalıtılan ve de novo, olarak genom varyasyonu tanımı; SNV, indel ve CNV olarak farklı genom varyasyon tipleri, oluşum mekanizmaları, , denovo mutasyonlar, genom varyasyonlarının literatürde adlandırılma özellikleri ve genom varyasyonları ile ilgili veri tabanları, konsorsiyumlar (HapMap, 2000 genome, ENCODE, vb.), konsorsiyum sonuçları işlenir. Öğrenciler bu ders kapsamında 5 adet derleme veya araştırma makalesini sınıfta tartışacaklar. Ayrıca, farklı tip gen içi DNA varyasyonlarının fenotipe olan etkilerini göstermek için yapılması gereken süreçleri ve laboratuvarda bu amaçla yapılacak in vitro ve in vivo teknikleri içeren bir projeyi grup çalışması olarak hazırlayacaklar. | |||||
Kaynaklar | 1. Cooper DN, Krawczak M, Human Gene Mutation, Bios Scientific Publishers, 1993. 2. Brown TA Genomes, Bios Scientific Publishers, 1999. 3. Strachan T, Tead AP, Human Molecular Genetics, Garland Science, Taylor and Francis Group, 2011. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Genom varyasyonu tanımı ve genom varyasyonlarının sınıflandırılması/SNV (tek nükleotit varyasyonu), CNV (kopya sayısı varyasyonları) ve İndel (insersiyon delesyon varyasyonları) |
2. Hafta | SNV'ler, ve oluşum mekanizmaları |
3. Hafta | Makale tartışması (Sunum) |
4. Hafta | CNV'ler, ve oluşum mekanizmaları |
5. Hafta | Makale tartışması (Sunum) |
6. Hafta | Makale tartışması (Sunum) |
7. Hafta | İndel varyasyonları ve oluşum mekanizmaları |
8. Hafta | Makale tartışması (Sunum) |
9. Hafta | De novo mutasyonlar |
10. Hafta | Makale tartışması (Sunum) |
11. Hafta | Genom varyasyonlarının literatürde adlandırılma özellikleri ve ilgili veri tabanları |
12. Hafta | Genom varyasyonları ile ilgili konsorsiyumlar (OMIM, HUGO, DbSNP HapMap, 2000 genome, GWAS, ENCODE vb) ve konsorsiyum sonuçları |
13. Hafta | Genom varyasyonları ile ilgili konsorsiyumlar (OMIM, HUGO, DbSNP HapMap, 2000 genome, GWAS, ENCODE vb) ve konsorsiyum sonuçları |
14. Hafta | Proje sunumları |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 5 | 20 |
Projeler | 1 | 30 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 5 | 5 | 25 |
Proje | 1 | 12 | 12 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 35 | 43 | 206 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Allerjik hastalıkların genel özellikleri, gelişim süreci ve patogenezi ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | |||||
2. Allerjik inflamasyonda doğal immünite ve adaptif immünite arasındaki etkileşimleri kavrar ve hastalık patofizyolojisine olan katkılarını değerlendirir. | |||||
3. Allerjik hastalıklarda yer alan hücre tipleri ve temel özellikleri konusunda bilgi sahibi olur ve hastalık gelişimindeki rollerini değerlendirir. | |||||
4. Allerjik hastalıkların genetik temelleri ve gen- çevre ilişkisi hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
5. Klinik araştırmalara yönelik yasal düzenlemeler ve etik yaklaşımların hakkında bilgi sahibi olur, bunların birey ve toplum için önemini bilerek etik ilkelere riayet eder. | |||||
6. Allerjik hastalıkların immünolojisi ile ilgili güncel gelişme ve teknolojileri takip eder, alana özgü cihaz ve aletleri bilir ve temel moleküler biyoloji ve hücre biyolojisi tekniklerini kullanır. | |||||
7. Mesleki gelişimi sağlamak üzere bilişim teknolojilerini yaşamında etkili olarak kullanır. | |||||
8. Allerjik hastalıklarla ile ilgili konuları ulusal ve uluslararası düzeyde tartışacak, problem çözecek bilgi, beceri ve yabancı dile sahiptir ve bu bilgileri yaşam boyu öğrenme ilkelerini edinir. | |||||
9. Bilimsel ortamlarda kuramsal ve uygulamalar konusundaki görüşlerini bağımsız ve/veya ekip olarak sunar, uzman kişiler ile sistemli olarak tartışır, savunur ve normları sorgular, sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |||||
10. Allerjik hastalıklarla ile yaptığı araştırma çıktılarını istatiksel yöntemlerle analiz eder, kanıta dayalı olarak raporlar veya ulusal/uluslararası bilimsel alanlarda sunar. | |||||
11. Allerjik hastalıklarla ile ilgili laboratuvar çalışma standartlarını bilir, verilerin toplanması ve kayıtlanmasında bilimsel, etik ve biyogüvenlik kurallarını uygular. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek