MDN724 - ELEKTROLİTİK YÖNT. METAL KAZANIMI ve SAFLAŞTIRMASI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ELEKTROLİTİK YÖNT. METAL KAZANIMI ve SAFLAŞTIRMASI MDN724 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç.Dr. Abdullah Obut 
Dersin amacıBu dersin amacı, endüstriyel olarak kullanılan metal kazanımı ve saflaştırması yöntemlerine ilişkin teorik ve pratik bilgileri öğretmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler bu dersin sonunda, kimyasal, indirgeyici ve elektrolitik çöktürme işlemlerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında bilgi sahibi olur (PY1). Öğrenciler bu dersin sonunda, endüstriyel metal kazanımı ve saflaştırılması işlemlerini kavrar ve bu prosesler için alternatif akım şemaları önerebilir (PO1, PO2, PO7).
Dersin içeriğiÇözeltiden metal kazanımına yönelik kimyasal çöktürme prosesleri.
Çözeltiden metal kazanımına yönelik indirgeyici çöktürme prosesleri.
Metal kazanımına ve saflaştırmasına yönelik elektrolitik prosesler (elektrokazanım ve elektrosaflaştırma).
Çözeltiden metal kazanımına ve saflaştırmasına yönelik endüstriyel uygulamalar. 
KaynaklarPopov, K.I., Djoki?, S.S. and Grgur, B.N., 2002, Fundamental Aspects of Electrometallurgy, Kluwer.
Pletcher, D. and Walsh, F.C., 1990, Industrial Electrochemistry, Kluwer.
Dan?k, V., 2006, Physico-Chemical Analysis of Molten Electrolytes, Elsevier.
Wang, L.K., Hung, Y.-T. Shammas, N.K., 2005, Physicochemical Treatment Process, 2005, Humana Press.
Jackson, E., 1986, Hydrometallurgical Extraction and Reclamation, Ellis Horwood.
Konu ile ilgili diğer yayınlar. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKimyasal çöktürme proseslerinin termodinamiği.
2. HaftaMetal sülfürlerin çöktürmesi. Metal hidroksitlerin çöktürmesi. Diğer çöktürme prosesleri. Endüstriyel uygulamalar.
3. Haftaİndirgeyici çöktürme proseslerinin termodinamiği.
4. HaftaSementasyon prosesi. Hidrojenle indirgeme prosesleri. Diğer indirgeyici çöktürme prosesleri. Endüstriyel uygulamalar.
5. HaftaBirinci arasınav.
6. HaftaElektrokazanıma giriş ve önemi.
7. HaftaElektrokazanımda kullanılan elektrotlar, elektrolitik hücreler ve elektrot konfigürasyonları.
8. HaftaElektrolitik hücrelerde enerji gereksinimleri. Elektrolit devirdaimi ve karıştırma.
9. HaftaBakır, çinko ve nikelin elektrokazanımı.
10. HaftaEriyik tuzlar içerisinden metallerin elektrokazanımı. Alüminyumun elektrokazanımı.
11. Haftaİkinci arasınav.
12. HaftaElektrosaflaştırmaya giriş ve önemi.
13. HaftaBakır ve nikelin elektrosaflaştırması.
14. HaftaEriyik tuz elektrolitleri içinde elektrosaflaştırma.
15. HaftaGenel sınava hazırlık.
16. HaftaGenel sınav.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1212144
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler14040
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi13232
Toplam İş Yükü30107298

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Temel ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde kullanarak maden mühendisliği ile ilgili problemleri kurgular, çözer ve geliştirir.    X
2. Alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulamayı geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı maden mühendisliği alanına uygular.    X
3. Özgün bir araştırma sürecini tasarlar, uygular, sonuçlandırır ve yönetir.  X  
4. Alanında en yeni bilgilere ulaşıp bunları sistemli bir biçimde değerlendirir.   X 
5. Gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın akademik ortamlarda yayınlar.   X 
6. Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilir ve bilimsel tarafsızlık-etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilir.  X  
7. Alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.    X
8. Alanındaki çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı-sözlü iletişim kurar ve görüşlerini savunabilir.   X 
9. Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek