MDN724 - ELEKTROLİTİK YÖNT. METAL KAZANIMI ve SAFLAŞTIRMASI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ELEKTROLİTİK YÖNT. METAL KAZANIMI ve SAFLAŞTIRMASI | MDN724 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç.Dr. Abdullah Obut | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, endüstriyel olarak kullanılan metal kazanımı ve saflaştırması yöntemlerine ilişkin teorik ve pratik bilgileri öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Çözeltiden metal kazanımına yönelik kimyasal çöktürme prosesleri. Çözeltiden metal kazanımına yönelik indirgeyici çöktürme prosesleri. Metal kazanımına ve saflaştırmasına yönelik elektrolitik prosesler (elektrokazanım ve elektrosaflaştırma). Çözeltiden metal kazanımına ve saflaştırmasına yönelik endüstriyel uygulamalar. | |||||
Kaynaklar | Popov, K.I., Djoki?, S.S. and Grgur, B.N., 2002, Fundamental Aspects of Electrometallurgy, Kluwer. Pletcher, D. and Walsh, F.C., 1990, Industrial Electrochemistry, Kluwer. Dan?k, V., 2006, Physico-Chemical Analysis of Molten Electrolytes, Elsevier. Wang, L.K., Hung, Y.-T. Shammas, N.K., 2005, Physicochemical Treatment Process, 2005, Humana Press. Jackson, E., 1986, Hydrometallurgical Extraction and Reclamation, Ellis Horwood. Konu ile ilgili diğer yayınlar. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kimyasal çöktürme proseslerinin termodinamiği. |
2. Hafta | Metal sülfürlerin çöktürmesi. Metal hidroksitlerin çöktürmesi. Diğer çöktürme prosesleri. Endüstriyel uygulamalar. |
3. Hafta | İndirgeyici çöktürme proseslerinin termodinamiği. |
4. Hafta | Sementasyon prosesi. Hidrojenle indirgeme prosesleri. Diğer indirgeyici çöktürme prosesleri. Endüstriyel uygulamalar. |
5. Hafta | Birinci arasınav. |
6. Hafta | Elektrokazanıma giriş ve önemi. |
7. Hafta | Elektrokazanımda kullanılan elektrotlar, elektrolitik hücreler ve elektrot konfigürasyonları. |
8. Hafta | Elektrolitik hücrelerde enerji gereksinimleri. Elektrolit devirdaimi ve karıştırma. |
9. Hafta | Bakır, çinko ve nikelin elektrokazanımı. |
10. Hafta | Eriyik tuzlar içerisinden metallerin elektrokazanımı. Alüminyumun elektrokazanımı. |
11. Hafta | İkinci arasınav. |
12. Hafta | Elektrosaflaştırmaya giriş ve önemi. |
13. Hafta | Bakır ve nikelin elektrosaflaştırması. |
14. Hafta | Eriyik tuz elektrolitleri içinde elektrosaflaştırma. |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık. |
16. Hafta | Genel sınav. |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 12 | 144 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 20 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü | 30 | 107 | 298 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Temel ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde kullanarak maden mühendisliği ile ilgili problemleri kurgular, çözer ve geliştirir. | X | ||||
2. Alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulamayı geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı maden mühendisliği alanına uygular. | X | ||||
3. Özgün bir araştırma sürecini tasarlar, uygular, sonuçlandırır ve yönetir. | X | ||||
4. Alanında en yeni bilgilere ulaşıp bunları sistemli bir biçimde değerlendirir. | X | ||||
5. Gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın akademik ortamlarda yayınlar. | X | ||||
6. Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilir ve bilimsel tarafsızlık-etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilir. | X | ||||
7. Alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | X | ||||
8. Alanındaki çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı-sözlü iletişim kurar ve görüşlerini savunabilir. | X | ||||
9. Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek