BBS654 - VERİ AMBARI ve VERİ MADENCİLİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
VERİ AMBARI ve VERİ MADENCİLİĞİ BBS654 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
Diğer: bireysel çalışma  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Murat Caner TESTİK 
Dersin amacıBüyük veri setlerinde gömülü örüntüleri ve düzenlilikleri bulabilme ve ham veriden yararlı bilgi çıkarabilme yeteneği geliştirmek  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin tamamlanmasıyla öğrenciler:
  2. ? Değişkenlerin veri tiplerini tanımlayabilmelidir
  3. ? Veri kalitesini değerlendirebilmelidir ve veri önişleme yapabilmelidir
  4. ? Sınıflandırma-karar ağaçlarını oluşturarak bulguları yorumlayabilmelidir
  5. ? Kümeleme analizini uygulayarak bulguları yorumlayabilmelidir
  6. ? Birliktelik kurallarını açıklayarak bulguları yorumlayabilmelidir
  7. ? Ders kapsamında bir veri madenciliği yazılımı kullanabilmelidir ve analizlerin sonuçlarını yorumlayabilmelidir
Dersin içeriği? Veri madenciliği kavramları
? Veri önişleme
? Temel bileşen analizi
? Kümeleme
? Sınıflandırma
? Kestirim
? K-en yakın komşu algoritması
? Karar ağaçları
? Yapay sinir zekaları
? Birliktelik kuralları
 
Kaynaklar? Tan, P.N., Steinbach, M., Kumar, V. (2006) Introduction to Data Mining, Addison Wesley
? Larose, D.T. (2005). Discovering Knowledge in Data: An Introduction to Data Mining. Wiley Interscience, NJ, USA.
? Shumeli, G., Patel, N.R., Bruce, P.C. (2012). Data Mining for Business Intelligence: Concepts, Techniques and Application in Microsoft Excel with XLMiner. E & B Plus.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaVeri Madenciliğine Giriş
2. HaftaVeri Tipleri/Veri Kalitesi
3. HaftaVeri önişleme/Benzerlik ölçütleri
4. HaftaVerinin Araştırılması
5. HaftaSınıflandırma ? Karar Ağaçları
6. HaftaSınıflandırma ? Karar Ağaçları
7. HaftaSınıflandırma ? Yapay Sinir Ağları
8. HaftaSınıflandırma ? Destek Vektör Makinesi
9. HaftaAra Sınav
10. HaftaBirliktelik Analizi
11. HaftaÇoklu Doğrusal Regresyon
12. HaftaKümeleme Analizi
13. HaftaKümeleme Analizi
14. HaftaProje Sunumları
15. Hafta
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı260
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12448
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje13030
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11616
Genel sınava hazırlanma süresi12222
Toplam İş Yükü3090173

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilişim Sistemleri hakkında detaylı bilgi sahibidir.   X 
2. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar.   X 
3. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular.    X
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar.    X
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir.    X
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.    X
7. Bilişim alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir.    X
8. Bilişim uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür.    X
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir.    X
10. Bilişimin geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır.    X
11. Bilişimin farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir.   X 
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek