BBS652 - YAZILIM MİMARİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YAZILIM MİMARİLERİ BBS652 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Ayça Tarhan 
Dersin amacıYazılım mimarisinin temel kavramlarına giriş yapmak; mimariyi geliştirme ve belgeleme yöntemlerini tanıtmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci;
  2. ? Yazılım mimarisi kavramını öğrenir.
  3. ? Yazılım mimarisi sürecini ve paydaşlarını öğrenir.
  4. ? Çok bilinen mimari görünümleri öğrenir.
  5. ? Cok bilinen mimari perspektifleri öğrenir.
  6. ? Çok bilinen mimari stil ve örüntüleri tanır.
Dersin içeriğiYazılım mimarilerin temel kavramları. Yazılım mimari kavramları ve paydaşlar, yazılım mimarisi geliştirme süreci, mimari gereksinim analizi, yazılım mimari tasarımının modellenmesi. Mimari görünümler ve perspektifler. İşlevsel, bilgi, geliştirme, uyumluluk, yerleşme ve işletim görünümleri. Evrim, güvenilirlik, performans ve ölçeklenebilirlik, erişilebilirlik ve esneklik perspektifleri. Mimari stiller ve örüntüler. Mimari tasarım yöntemlerinin karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. Yazılım ürün hattı mimarileri, alan modelleme ve alan mühendisliği. 
Kaynaklar? Rozanski N. & Woods E., Software Systems Architecture: Working with Stakeholders Using Viewpoints and Perspectives, Addison-Wesley Professional, 2005.
? Bass L., Clements P. & Kazman R., Software Architecture in Practice (2nd ed.), Addison-Wesley, 2003.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaYazılım Mimarilerine Giriş
2. HaftaMimari Kavramlar ve Paydaşlar
3. HaftaYazılım Mimarisi Geliştirme Süreci
4. HaftaMimari Gereksinim Analizi
5. HaftaMimari Modelleme
6. HaftaArasınav
7. HaftaMimari Görünümler
8. HaftaMimari Görünümler
9. HaftaMimari Perspektifler
10. HaftaMimari Perspektifler
11. HaftaArasınav
12. HaftaMimari Stil ve Örüntüler
13. HaftaYazılım Ürün Hattı Mimarileri
14. HaftaAlan Mühendisliği
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler510
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler5840
Ara sınavlara hazırlanma süresi21632
Genel sınava hazırlanma süresi11616
Toplam İş Yükü3646172

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yazılım Mühendisliği temel alanları hakkında detaylı bilgi sahibidir.   X 
2. Yazılım mühendisliğine yönelik gereksinimlerin anlaşılması, süreçlerin planlanması, çıktıların belirlenmesi, kaynak planlamalarının yapılması, risk yönetimi ve kalite planlaması konularında bilgi sahibi olmak.  X  
3. Teori ve pratiğin birbirini hangi şekillerde etkilediğini ve birbirleri arasındaki bağları anlar.   X 
4. Gerçek hayata ilişkin yazılım proje, süreç ve ürününe ait işlevsel ve işlevsel olmayan özellikleri tanımlar.  X  
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel yazılım mühendisliği problemini kendi başına çözümler ve olası en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü açıklayabilecek, yaptığı varsayımları açıkça anlatabilecek kadar iyi iletişim becerilerine sahiptir.    X
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.   X 
7. Yazılım mühendisliği süreçlerini tanımlayabilme, uygulayabilme, değerlendirebilme, ölçme, yönetme, değiştirme ve geliştirme konularında bilgi sahibi olmak.  X  
8. Yazılım Mühendisliği uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve bütün mesleki etkinlikleri etik ve sorumlu bir şekilde yürütür. X   
9. Hem İngilizce hem de Türkçedeki teknik terimlere vakıftır ve teknik/bilimsel problemler ve onların çözümleri konusunda çeşitli dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak özlü sunumlar yapabilir.    X
10. Araştırma problemleri tanımlayabilir ve bilimsel problemleri çözmek için bilimsel yöntemler kullanarak bu araştırmaları yürütür.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek