TAE621 - GÜNDELİK HAYAT BİLGİSİ ve SOSYO-KÜLT. DAV. TİP. I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
GÜNDELİK HAYAT BİLGİSİ ve SOSYO-KÜLT. DAV. TİP. I TAE621 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Gülhan YAMAN KAHVECİ  
Dersin amacıBu derste öğrencilerin öncelikle gündelik hayata ilişkin çeşitli teori, yaklaşımlar ile sosyolog ve sosyal bilimcilerin görüşleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Aynı zamanda gerek Türkiye, gerekse Türk kültür coğrafyasındaki diğer toplulukların tarihi dönemlerinde günlük hayatı oluşturan yapılar ile değişmelerin araştırılmasına ilişkin birikime sahip olmak diğer temel hedefi oluşturmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci farklı yaklaşım ve teorilerin günümüz ve tarihi ve toplumsal süreç ile ilişkisini kurar ve günümüz toplumları konusundaki yaklaşımları bu çerçevede tartışır.
  2. Bu dersi alan öğrenci sosyal bilimlere ilişkin temel yöntembilimsel (metodolojik) yaklaşımlara, yöntemlere ve araştırma tekniklerine, bunları uygulama ve değerlendirme becerisi kazanır.
Dersin içeriğiHenri Lefebvre, Marks, Freud, Eric From, Foucault, Norbert Elias?ın gündelik hayata ilişkin yaklaşımları.
Türk kültürünün geleneksel gündelik hayat bilgisi ve buna bağlı olarak değişen sosyo-kültürel davranış biçimlerinin incelenmesi. 
KaynaklarBennett, A. (2018). Kültür ve Gündelik Hayat (2. bs.)., (Tokdoğan, N., Şenel, B., Yener Kara, U., Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
Certeu, M.D. (2009/2010). Gündelik Hayatın Keşfi I-II. Ankara: Dost Kitabevi.
Chaney, D. (1999). Yaşam Tarzları. Ankara. Dost Kitabevi.
Çetin, E. (2017). Gündelik Hayata Sosyolojik Bakmak, Ankara: Siyasal Kitabevi.
Çoban, S. (2021). Özne, Dil, Kültür ve Tüketim Tartışmaları Ekseninde Gündelik Yaşam. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Esgin, A., Çeğin, G. (2018). Gündelik Hayat Sosyolojisi-Temalar, Sorunsallar ve Güzergâhlar. Ankara: Phoenix Yay.
Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Metis Yayıncılık.
Kandiyoti, D., Saktanber, A; (2012). Kültür Fragmanları - Türkiye'de Gündelik Hayat. İstanbul: Metis Yayınları.
Lefebvre, H. (1995). Yaşamla Söyleşi. İstanbul: Belge Yayınları.
Lefebvre, H. (2011). Modern Dünyada Gündelik Hayat. İstanbul: Metis Yayınları.
Lefebvre, H. (2017). Gündelik Hayatın Eleştirisi I (4. bs.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
Lefebvre, H. (2019). Gündelik Hayatın Eleştirisi II, Gündelik Hayat Sosyolojisinin Temelleri (3. bs.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
Lewis, R. (2006). Osmanlı'da Günlük Yaşam. Ankara: Adapa Yayınevi.
Willis, S. (1993). Gündelik Hayat Kılavuzu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGündelik hayat kavramı
2. HaftaGündelik hayat pratikleri
3. HaftaGündelik hayata ilişkin teori ve yaklaşımlar I.
4. HaftaGündelik hayata ilişkin teori ve yaklaşımlar II.
5. HaftaGündelik hayata ilişkin teori ve yaklaşımlar III.
6. HaftaOrta Çağ?da gündelik hayat
7. HaftaYeni çağlarda gündelik hayat
8. HaftaAra sınav
9. HaftaGündelik hayat çalışmalarında yöntem I.
10. HaftaGündelik hayat çalışmalarında yöntem II.
11. HaftaOsmanlı devletinde gündelik hayat I.
12. HaftaOsmanlı devletinde gündelik hayat II.
13. HaftaModernite öncesi Orta Asya?da gündelik hayat
14. HaftaCumhuriyet dönemi Türkiye?sinde gündelik hayat
15. HaftaSovyet yönetimi sonrası Türk Cumhuriyetlerinde gündelik hayat
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.   X 
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.X    
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.  X  
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. X   
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. X   
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.X    
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır.   X 
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.X    
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. X   
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. X   
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.   X 
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek