TAE621 - GÜNDELİK HAYAT BİLGİSİ ve SOSYO-KÜLT. DAV. TİP. I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GÜNDELİK HAYAT BİLGİSİ ve SOSYO-KÜLT. DAV. TİP. I | TAE621 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: Sunum | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Gülhan YAMAN KAHVECİ | |||||
Dersin amacı | Bu derste öğrencilerin öncelikle gündelik hayata ilişkin çeşitli teori, yaklaşımlar ile sosyolog ve sosyal bilimcilerin görüşleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Aynı zamanda gerek Türkiye, gerekse Türk kültür coğrafyasındaki diğer toplulukların tarihi dönemlerinde günlük hayatı oluşturan yapılar ile değişmelerin araştırılmasına ilişkin birikime sahip olmak diğer temel hedefi oluşturmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Henri Lefebvre, Marks, Freud, Eric From, Foucault, Norbert Elias?ın gündelik hayata ilişkin yaklaşımları. Türk kültürünün geleneksel gündelik hayat bilgisi ve buna bağlı olarak değişen sosyo-kültürel davranış biçimlerinin incelenmesi. | |||||
Kaynaklar | Bennett, A. (2018). Kültür ve Gündelik Hayat (2. bs.)., (Tokdoğan, N., Şenel, B., Yener Kara, U., Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi. Certeu, M.D. (2009/2010). Gündelik Hayatın Keşfi I-II. Ankara: Dost Kitabevi. Chaney, D. (1999). Yaşam Tarzları. Ankara. Dost Kitabevi. Çetin, E. (2017). Gündelik Hayata Sosyolojik Bakmak, Ankara: Siyasal Kitabevi. Çoban, S. (2021). Özne, Dil, Kültür ve Tüketim Tartışmaları Ekseninde Gündelik Yaşam. Ankara: Siyasal Kitabevi. Esgin, A., Çeğin, G. (2018). Gündelik Hayat Sosyolojisi-Temalar, Sorunsallar ve Güzergâhlar. Ankara: Phoenix Yay. Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Metis Yayıncılık. Kandiyoti, D., Saktanber, A; (2012). Kültür Fragmanları - Türkiye'de Gündelik Hayat. İstanbul: Metis Yayınları. Lefebvre, H. (1995). Yaşamla Söyleşi. İstanbul: Belge Yayınları. Lefebvre, H. (2011). Modern Dünyada Gündelik Hayat. İstanbul: Metis Yayınları. Lefebvre, H. (2017). Gündelik Hayatın Eleştirisi I (4. bs.). İstanbul: Sel Yayıncılık. Lefebvre, H. (2019). Gündelik Hayatın Eleştirisi II, Gündelik Hayat Sosyolojisinin Temelleri (3. bs.). İstanbul: Sel Yayıncılık. Lewis, R. (2006). Osmanlı'da Günlük Yaşam. Ankara: Adapa Yayınevi. Willis, S. (1993). Gündelik Hayat Kılavuzu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Gündelik hayat kavramı |
2. Hafta | Gündelik hayat pratikleri |
3. Hafta | Gündelik hayata ilişkin teori ve yaklaşımlar I. |
4. Hafta | Gündelik hayata ilişkin teori ve yaklaşımlar II. |
5. Hafta | Gündelik hayata ilişkin teori ve yaklaşımlar III. |
6. Hafta | Orta Çağ?da gündelik hayat |
7. Hafta | Yeni çağlarda gündelik hayat |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Gündelik hayat çalışmalarında yöntem I. |
10. Hafta | Gündelik hayat çalışmalarında yöntem II. |
11. Hafta | Osmanlı devletinde gündelik hayat I. |
12. Hafta | Osmanlı devletinde gündelik hayat II. |
13. Hafta | Modernite öncesi Orta Asya?da gündelik hayat |
14. Hafta | Cumhuriyet dönemi Türkiye?sinde gündelik hayat |
15. Hafta | Sovyet yönetimi sonrası Türk Cumhuriyetlerinde gündelik hayat |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek