BİK753 - NÖROTRANSMİTTER BİYOKİMYASI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
NÖROTRANSMİTTER BİYOKİMYASI BİK753 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Samiye Yabanoğlu Çiftçi Prof. Dr. Gülberk Uçar 
Dersin amacıSinir iletiminde görev alan transmitterlerin (aracı biyomoleküllerin) yapıları, etki mekanizmaları, biyokimyasal önemleri, ilgili bozuklukların biyokimyasal temelleri  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Biyokimya Programı öğrencilerini sinir iletiminde görev alan aracı biyomoleküllerin yapıları, etki mekanizmaları, biyokimyasal önemleri; transmitterlerin yapı ve işlevleri ile ilgili bozukluklarının biyokimyasal temelleri konusunda bilgilendirmek.
Dersin içeriğiNörotransmitterler  
Kaynaklar1. Byrne JH, Roberts JL. From Molecules to Networks. An Introduction to Cellular and Molecular Neuroscience, Elsevier Acad press Amsterdam, 2004.
2. Tohyama M, Takatsuji K. Atlas of neuroactive substances and their receptors in the rat, Oxford Univ Press, 1998.
3. Reith MEA. Neurotransmitter transporters : Structure, function, and regulation, Humana Press,
Totowa, N.J. , 2002.
4. Yeni yayınlar, derlemeler 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaNöron yapısı ve fonksiyonlarının biyokimyası, sinir iletiminin biyokimyası
2. HaftaNöron yapısı ve fonksiyonlarının biyokimyası, sinir iletiminin biyokimyası
3. HaftaNörotransmitterlerin genel özellikleri
4. HaftaNörotransmitter reseptörleri ve genel özellikleri
5. HaftaKatekolaminler ve reseptörleri, agonist ve antagonistleri
6. HaftaDopamin ve reseptörleri
7. HaftaGABA ve reseptörleri
8. HaftaSerotonin ve serotonin reseptör ailesi
9. HaftaAra sınav
10. HaftaAmino asit nörotransmitterler
11. HaftaSinir sistemi polipeptidleri
12. HaftaEndorfinler
13. HaftaAlzheimer hastalığında transmitter ve reseptörlerinin rolü
14. HaftaParkinson hastalığında transmitter ve reseptörlerinin rolü
15. HaftaPsikiyatrik hastalıklarda nörotransmitter ve reseptörlerinin rolü
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar150
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)16464
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler11444
Ara sınavlara hazırlanma süresi51050
Genel sınava hazırlanma süresi71070
Toplam İş Yükü5331270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyokimya alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları geliştirir. X   
2. Profesyonel etik (fikri mülkiyet hakkı, akademik dürüstlük, insan ilişkilerinde etik: ayırımcılık yapmama, liyakat, özel hayata saygı vb) ile araştırma ve yayın etiği konularını bilir ve uygular.     
3. Belirli bir konuda güncel literatürdeki bilgileri derleyip analiz ederek özgün bir hipotez geliştirir ve buna dayalı proje yazar.     
4. Biyokimya alanına özgü cihazlara, yöntemlere ve bilgisayar dahil diğer teknolojik araçların kullanımına ileri düzeyde hakimdir ve projeler kapsamında bunları uygular.     
5. Projeye dayalı bir bilimsel çalışmayı baştan sona bağımsız olarak yürütür, sonuçlandırır, elde ettiği sonuçları uygun istatistik yöntemlerini kullanarak değerlendirir ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.X    
6. Alanında kanıta dayalı uygulamaları takip eder, araştırmalar yapar ve toplum yararına kullanılabilecek bilgi üretimine katkıda bulunur.  X  
7. Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar, hakemli bir dergide yayımlayarak ve bilimsel toplantılarda sunarak evrensel bilgi birikimine katkıda bulunur.  X  
8. Çalışma alanı ile ilgili bilimsel sorunlara alternatif çözümler önerebilir, yeni bilgileri eleştirel bir gözle analiz eder ve değerlendirir.     
9. Yurt içi ve dışı multidisipliner çalışmalarda araştırmacı ya da lider olarak yer alır ve etkili iletişim kurarak bilimsel tartışmalarda özgün fikirlerini ifade eder ve geri bildirim verir.     
10. Bir araştırma laboratuvarını tek başına idare edebilecek ve stratejik kararlar alabilecek kadar yöneticilik ve eğiticilik özelliklerine sahiptir.     
11. Kendini sürekli geliştirme çabası içindedir ve yeniliklere açıktır.     
12. Gerektiğinde daha önce uygulamadığı bir yöntemi kurgulayıp uygulayabilir.     
13. Anadiline hakimdir, kendini düzgün bir şekilde ifade ederek ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.     
14. Alanıyla ilgili gelişmeleri takip edip sözlü / yazılı katkıda bulunabilecek düzeyde İngilizce bilir ve kullanır. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek