BİK752 - KLİNİK LABORATUVAR TEKNİKLERİ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KLİNİK LABORATUVAR TEKNİKLERİ II | BİK752 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 4 | 4 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. İncilay Lay, Prof.Dr. Z.Günnur Dikmen | |||||
Dersin amacı | Bu derste klinik laboratuvarlarda kullanılan ileri tekniklerin prensipleri (ozmometri, elektroforez, immunometri, otoanalizörler, akış sitometris) ve laboratuvar güvenliği, yönetimi, iç ve dış kalite kontrolünün öğrenilmesi amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1.hafta: Ozmometri 2.hafta: Elektroforez (sellüloz asetat, agaroz ve PAGE) ve klinik uygulamaları (kapiller elektroforez) 3.hafta: Kromatografik yöntemlere giriş 4. hafta: HPLC ve gaz kromatografisi 5.hafta: İmmünometri ve immünokimyasal yöntemler 6. hafta: ELISA, immünokemilüminesan yöntemler 7. hafta: İmmünokromatografi ve hasta-başı testleri 8. hafta: 1. Ara Sınav 9. hafta: Otoanalizörlerin genel özellikleri 10.hafta: Otoanalizörlerde yöntem geliştirme 11.hafta: Akış sitometrisi ve kan sayım cihazları 12.hafta: Laboratuvar güvenliği 13.hafta: Laboratuvar tasarımı ve yönetimi 14. hafta: İç ve dış kalite kontrolü 15. hafta: Sınava hazırlık 16. hafta: Genel Sınav | |||||
Kaynaklar | Lawrence A. Kaplan Amadeo Pesco, Steven Kazmierczak. Clinical Chemistry: Theory, analysis, correlation 4th edition and 5th edition. Alan H.B WU. Tietz. Laboratuvar testler. (Çeviri) 4. Baskı. (2011) Carl A. Burtis, Edward R. Ashwood. Tietz. Klinik Kimyada temel ilkeler. (Çeviri) 5. Baskı (2005) Shauna C. Anderson, Susan Cockayne. Clinical Chemistry. Concepts and applications (2007) Norbert W. Tietz. Clinical guide to laboratory tests. 3rd edition. (1995) Larry E. Schoeff. Principles of laboratory ınstruments.(1993) Segel I. Biochemical Calculations. How to solve mathematical problems in general biochemistry. (1976) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ozmometri |
2. Hafta | Elektroforez (sellüloz asetat, agaroz ve PAGE) ve klinik uygulamaları (kapiller elektroforez) |
3. Hafta | Kromatografik yöntemlere giriş |
4. Hafta | HPLC ve gaz kromatografisi |
5. Hafta | İmmünometri ve immünokimyasal yöntemler |
6. Hafta | ELISA, immünokemilüminesan yöntemler |
7. Hafta | İmmünokromatografi ve hasta-başı testleri |
8. Hafta | 1. Ara Sınav |
9. Hafta | Otoanalizörlerin genel özellikleri |
10. Hafta | Otoanalizörlerde yöntem geliştirme |
11. Hafta | Akış sitometrisi ve kan sayım cihazları |
12. Hafta | Laboratuvar güvenliği |
13. Hafta | Laboratuvar tasarımı ve yönetimi |
14. Hafta | İç ve dış kalite kontrolü |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 14 | 10 |
Uygulama | 14 | 5 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 14 | 196 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 3 | 3 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 9 | 9 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 59 | 40 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Biyokimya alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları geliştirir. | X | ||||
2. Profesyonel etik (fikri mülkiyet hakkı, akademik dürüstlük, insan ilişkilerinde etik: ayırımcılık yapmama, liyakat, özel hayata saygı vb) ile araştırma ve yayın etiği konularını bilir ve uygular. | X | ||||
3. Belirli bir konuda güncel literatürdeki bilgileri derleyip analiz ederek özgün bir hipotez geliştirir ve buna dayalı proje yazar. | X | ||||
4. Biyokimya alanına özgü cihazlara, yöntemlere ve bilgisayar dahil diğer teknolojik araçların kullanımına ileri düzeyde hakimdir ve projeler kapsamında bunları uygular. | X | ||||
5. Projeye dayalı bir bilimsel çalışmayı baştan sona bağımsız olarak yürütür, sonuçlandırır, elde ettiği sonuçları uygun istatistik yöntemlerini kullanarak değerlendirir ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | ||||
6. Alanında kanıta dayalı uygulamaları takip eder, araştırmalar yapar ve toplum yararına kullanılabilecek bilgi üretimine katkıda bulunur. | X | ||||
7. Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar, hakemli bir dergide yayımlayarak ve bilimsel toplantılarda sunarak evrensel bilgi birikimine katkıda bulunur. | X | ||||
8. Çalışma alanı ile ilgili bilimsel sorunlara alternatif çözümler önerebilir, yeni bilgileri eleştirel bir gözle analiz eder ve değerlendirir. | X | ||||
9. Yurt içi ve dışı multidisipliner çalışmalarda araştırmacı ya da lider olarak yer alır ve etkili iletişim kurarak bilimsel tartışmalarda özgün fikirlerini ifade eder ve geri bildirim verir. | X | ||||
10. Bir araştırma laboratuvarını tek başına idare edebilecek ve stratejik kararlar alabilecek kadar yöneticilik ve eğiticilik özelliklerine sahiptir. | X | ||||
11. Kendini sürekli geliştirme çabası içindedir ve yeniliklere açıktır. | X | ||||
12. Gerektiğinde daha önce uygulamadığı bir yöntemi kurgulayıp uygulayabilir. | X | ||||
13. Anadiline hakimdir, kendini düzgün bir şekilde ifade ederek ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | X | ||||
14. Alanıyla ilgili gelişmeleri takip edip sözlü / yazılı katkıda bulunabilecek düzeyde İngilizce bilir ve kullanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek