REH710 - ENGELLİ ÇOCUKLARDA FONKSİYONEL FİZYOTERAPİ ve REHABİLİTASYONA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ENGELLİ ÇOCUKLARDA FONKSİYONEL FİZYOTERAPİ ve REHABİLİTASYONA REH710 Bahar 3 2 4 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Diğer: ödev, ödev sunumu, probleme dayalı öğretim,  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Mintaze Kerem Günel, Prof. Dr. Ayşe Livanelioğlu, Prof. Dr. Akmer Mutlu, Dr. Öğr. Üyesi Kıvanç Delioğlu, Dr. Öğr. Üyesi Kübra Seyhan Bıyık, Dr. Öğr. Üyesi Bilge Nur Yardımcı Lokmanoğlu 
Dersin amacıDersin amacı, engelli çocuklarda fonksiyon ve sağlığın tanımında yer alan vücut yapıları, aktivite, katılım ve beraberinde bozukluk, aktivite ve sosyal katılım kısıtlılıklarını kapsamlı olarak değerlendirmek, sosyal ve çevresel şartlarla beraber, fiziksel engellerin teknolojik gelişmeler ve güncel fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları ile ayrıntılı ve detaylı analiz etmek, bu konu ile ilgili problem çözme becerisini kazandırmak, kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Engelli çocuklarda engele neden olan fiziksel ve fonksiyonel problemleri ayrıntılı olarak tanımlar
  2. Engelli çocuklarda fiziksel ve fonksiyonel problemlerin oluşmasına neden olan tüm faktörleri ve bunların birbirleri ile olan ilişkisini değerlendirir, analiz eder ve yorumlar.
  3. Engelli çocuklarda engel yaratan faktörlerin rehabilitasyon ve teknolojik desteklerle nasıl azaltılabileceğini analiz eder.
  4. Engelli çocuğun ve ailesinin engelsiz yaşamına yönelik çözüm önerileri üretir
  5. Engelli çocuklarda analiz etme, problem çözme ve klinik karar verirken, elde ettiği verileri toplar, analiz eder, rapor eder , kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır
Dersin içeriğiEngelli çocuğun hareket ve fonksiyonel problemleri, teknolojik gelişmeler ve güncel fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları ile çözüm önerilerini analiz etme 
Kaynaklar1. Lennon S. The Bobath Concept: a critical review of the theoretical assumptions that guide physiotherapy practice in stroke rehabilitation. Phys Ther Rev. 1996;1:35:45.
2. Carr, J. & Shepherd, R. (1998) Neurological Rehabilitation: Optimizing Motor Performance, Butterworth-Heinemann, Oxford.
3. Cohen, H. (1999) Neuroscience for Rehabilitation, 2nd edn. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia.
4. Çocuklarda Tipik Motor ve Fonksiyonel Gelişim. Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-625-7399-49-4.
5. Çocuklarda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri ve Uygulamaları. Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-625-7399-73-9.
6. Riskli bebeklerde gelişimsel, Erken Fizyoterapi ve rehabilitasyon: Hacettepe Uygulamaları. Ed: Akmer Mutlu. Hipokrat Kitabevi, ISBN: 978-625-7399-22-7 
7. Çocuklarda Habilitasyon. Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat kitabevi, ISBN: 978- 625-7399-17-3.
8. Prechtl Yöntemi İle Preterm Term ve Küçük Bebeklerde General Movement'ın Niteliksel Değerlendirmesi. Ed: Akmer Mutlu. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-898683-62-9.
9. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon-2 (Pediatrik Rehabilitasyon). Ed: Ayşe Karaduman, Öznur Tunca Yılmaz. ISBN: 978-605-9160-25-4 (Cilt 2: Ortopedik-Pediatrik Rehabilitasyon).
10. Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi. Ed: Kalbiye Yalaz. 3. Baskı. Hipokrat Kitabevi, ISBN: 978-625-7399-13-5.
11. Gelişimsel değerlendirme, Nörogelişimsel Bozukluklarda Teori, Pratik ve Uygulama. Çeviri Ed: Meltem Yazıcı, Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-605-7874-33-7
12. Kaba Motor Fonksiyon Ölçütü, Kullanıcı Klavuzu. Çeviri Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Yayıncılık. ISBN: 978-605-7874-37-5
13. Pediatrik Nöromusküler Hastalıklarda Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon. Ed:
Karaduman, A. A., Alemdaroğlu, İ., Yılmaz, Ö. T. Pelikan Kitabevi, 2014.
14. Nörolojik Rehabilitasyon-Güncel Tedavi Yaklaşımları. Ed: Tunca Yılmaz, Ö., Hipokrat Kitabevi, 2022. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEngelli çocuklarda fonksiyonel fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş
2. HaftaEngelli çocuklarda fonksiyon ve sağlığın tanımlanmasına göre fonksiyonel problemler ve problemlerin ayrıntılı incelenmesi
3. HaftaEngelli çocuklarda fiziksel ve fonksiyonel problemlerin oluşmasına neden olan tüm faktörleri ve bunların birbirleri ile olan ilişkisi, ICF kavramı ve ICF?in çocuklarda amacı ve kullanımı
4. HaftaÇocuklarda fiziksel ve fonksiyonel problemlerin oluşmasına neden olan tüm faktörleri ve bunların birbirleri ile olan ilişkisini değerlendirme ve somutlaştırma
5. HaftaVaka tartışması-Problem çözme ve analiz etme
6. HaftaÖdev sunumu
7. HaftaAra sınav
8. HaftaEngelli çocuklarda teknoloji destekli fonksiyonel rehabilitasyon
9. HaftaÇocuğun ve ailesinin engelsiz yaşamına yönelik çözüm önerilerinin analizi
10. HaftaÇocuğun ve ailesinin engelsiz yaşamına yönelik çözüm önerilerin tartışılması
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaVaka tartışması- Problem çözme ve analiz etme
13. HaftaVaka tartışması- Problem çözme ve analiz etme
14. HaftaÖdev sunumları
15. HaftaFinal sınavı hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama1410
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler145
Sunum145
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 5 70
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14342
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama14570
Proje000
Ödevler8432
Ara sınavlara hazırlanma süresi177
Genel sınava hazırlanma süresi199
Toplam İş Yükü6638300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder.    X
2. Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar.    X
3. Araştırmalarını yapma ve yayınlanma sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir.    X
4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslar arası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar.     X
5. Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır.    X
6. Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir.    X
7. En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek