REH710 - ENGELLİ ÇOCUKLARDA FONKSİYONEL FİZYOTERAPİ ve REHABİLİTASYONA
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ENGELLİ ÇOCUKLARDA FONKSİYONEL FİZYOTERAPİ ve REHABİLİTASYONA | REH710 | Bahar | 3 | 2 | 4 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Diğer: ödev, ödev sunumu, probleme dayalı öğretim, | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Mintaze Kerem Günel, Prof. Dr. Ayşe Livanelioğlu, Prof. Dr. Akmer Mutlu, Dr. Öğr. Üyesi Kıvanç Delioğlu, Dr. Öğr. Üyesi Kübra Seyhan Bıyık, Dr. Öğr. Üyesi Bilge Nur Yardımcı Lokmanoğlu | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, engelli çocuklarda fonksiyon ve sağlığın tanımında yer alan vücut yapıları, aktivite, katılım ve beraberinde bozukluk, aktivite ve sosyal katılım kısıtlılıklarını kapsamlı olarak değerlendirmek, sosyal ve çevresel şartlarla beraber, fiziksel engellerin teknolojik gelişmeler ve güncel fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları ile ayrıntılı ve detaylı analiz etmek, bu konu ile ilgili problem çözme becerisini kazandırmak, kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Engelli çocuğun hareket ve fonksiyonel problemleri, teknolojik gelişmeler ve güncel fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları ile çözüm önerilerini analiz etme | |||||
Kaynaklar | 1. Lennon S. The Bobath Concept: a critical review of the theoretical assumptions that guide physiotherapy practice in stroke rehabilitation. Phys Ther Rev. 1996;1:35:45. 2. Carr, J. & Shepherd, R. (1998) Neurological Rehabilitation: Optimizing Motor Performance, Butterworth-Heinemann, Oxford. 3. Cohen, H. (1999) Neuroscience for Rehabilitation, 2nd edn. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia. 4. Çocuklarda Tipik Motor ve Fonksiyonel Gelişim. Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-625-7399-49-4. 5. Çocuklarda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri ve Uygulamaları. Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-625-7399-73-9. 6. Riskli bebeklerde gelişimsel, Erken Fizyoterapi ve rehabilitasyon: Hacettepe Uygulamaları. Ed: Akmer Mutlu. Hipokrat Kitabevi, ISBN: 978-625-7399-22-7 7. Çocuklarda Habilitasyon. Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat kitabevi, ISBN: 978- 625-7399-17-3. 8. Prechtl Yöntemi İle Preterm Term ve Küçük Bebeklerde General Movement'ın Niteliksel Değerlendirmesi. Ed: Akmer Mutlu. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-898683-62-9. 9. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon-2 (Pediatrik Rehabilitasyon). Ed: Ayşe Karaduman, Öznur Tunca Yılmaz. ISBN: 978-605-9160-25-4 (Cilt 2: Ortopedik-Pediatrik Rehabilitasyon). 10. Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi. Ed: Kalbiye Yalaz. 3. Baskı. Hipokrat Kitabevi, ISBN: 978-625-7399-13-5. 11. Gelişimsel değerlendirme, Nörogelişimsel Bozukluklarda Teori, Pratik ve Uygulama. Çeviri Ed: Meltem Yazıcı, Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Kitabevi. ISBN: 978-605-7874-33-7 12. Kaba Motor Fonksiyon Ölçütü, Kullanıcı Klavuzu. Çeviri Ed: Mintaze Kerem Günel. Hipokrat Yayıncılık. ISBN: 978-605-7874-37-5 13. Pediatrik Nöromusküler Hastalıklarda Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon. Ed: Karaduman, A. A., Alemdaroğlu, İ., Yılmaz, Ö. T. Pelikan Kitabevi, 2014. 14. Nörolojik Rehabilitasyon-Güncel Tedavi Yaklaşımları. Ed: Tunca Yılmaz, Ö., Hipokrat Kitabevi, 2022. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Engelli çocuklarda fonksiyonel fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş |
2. Hafta | Engelli çocuklarda fonksiyon ve sağlığın tanımlanmasına göre fonksiyonel problemler ve problemlerin ayrıntılı incelenmesi |
3. Hafta | Engelli çocuklarda fiziksel ve fonksiyonel problemlerin oluşmasına neden olan tüm faktörleri ve bunların birbirleri ile olan ilişkisi, ICF kavramı ve ICF?in çocuklarda amacı ve kullanımı |
4. Hafta | Çocuklarda fiziksel ve fonksiyonel problemlerin oluşmasına neden olan tüm faktörleri ve bunların birbirleri ile olan ilişkisini değerlendirme ve somutlaştırma |
5. Hafta | Vaka tartışması-Problem çözme ve analiz etme |
6. Hafta | Ödev sunumu |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Engelli çocuklarda teknoloji destekli fonksiyonel rehabilitasyon |
9. Hafta | Çocuğun ve ailesinin engelsiz yaşamına yönelik çözüm önerilerinin analizi |
10. Hafta | Çocuğun ve ailesinin engelsiz yaşamına yönelik çözüm önerilerin tartışılması |
11. Hafta | Ara Sınav |
12. Hafta | Vaka tartışması- Problem çözme ve analiz etme |
13. Hafta | Vaka tartışması- Problem çözme ve analiz etme |
14. Hafta | Ödev sunumları |
15. Hafta | Final sınavı hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 5 |
Sunum | 14 | 5 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 5 | 70 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 3 | 42 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 14 | 5 | 70 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 4 | 32 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 7 | 7 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü | 66 | 38 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında klinik uygulamalara ve akademik çalışmalara yönelik yöntemleri yeni bir alana uygular, özgün araştırma planlar, yapar, yürütür, uygun yöntemlerle analiz ve rapor eder. | X | ||||
2. Alanının gerektirdiği yöntem ve teknolojik araç ve gereçleri kullanır. Bilimsel araştırmaların sonucunda elde ettiği kanıt düzeyindeki bilgiyi uygulamalarına aktarır. Sonuçlarını ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunumlar yapar. | X | ||||
3. Araştırmalarını yapma ve yayınlanma sürecinde etik standartlara bağlılık gösterir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirir. | X | ||||
4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilgiyi toplum yararına kullanır, toplum sağlığını geliştirici ulusal ve uluslar arası düzeyde üretilen politikalara katkı sağlar. | X | ||||
5. Eğitim-öğretim ve danışmanlık alanında program ve yaratıcı çözümler geliştirebilen nitelikli bilgi ve beceri birikimine sahip olarak çalışır. | X | ||||
6. Akademik ve bilimsel ortamlarda disiplinler arası lider ve yönetici konumunda planlama, uygulama ve görev dağılımı yapabilir; çatışmaları çözme becerisine sahiptir. | X | ||||
7. En az bir yabancı dili kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak akademik ve profesyonel çevrelerde eş düzeyde iletişim kurar | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek