AKT702 - HAYAT DIŞI SİGORTALAR MATEMATİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HAYAT DIŞI SİGORTALAR MATEMATİĞİ AKT702 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumluları 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilerin; hasar sıklığı ve hasar şiddeti dağılımlarını kullanarak net risk primi ve buna ek olarak prim hesaplama ilkelerini kullanarak brüt prim hesaplamalarını sağlamak ve hayat dışı sigorta branşlarındaki risk faktörlerinin ve geçmiş veri deneyiminin fiyatlandırma üzerindeki etkisini anlatmak ve rezerv hesaplama yöntemlerini öğretmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Hasar sıklığı dağılımlarını tanır.
  2. Hasar şiddeti dağılımlarını tanır.
  3. Risk primi hesaplar.
  4. Brüt prim hesaplar.
  5. İtibar kuramını kullanarak deneyim fiyatlandırması yapar.
  6. Hayat dışı sigorta branşları için geçmiş rezerv değerlerini kullanarak geleceğe ilişkin rezerv değeri tahmini yapar.
Dersin içeriğiSigorta süreci; fayda kuramı; hasar sıklığı dağılımları; hasar şiddeti dağılımları; risk primi; prim hesaplama ilkeleri, itibar kuramı; hasar rezerv ayırma yöntemleri; poisson süreçleri; hasarsızlık indirimi; bonus-Malus yöntemi.  
Kaynaklar1. Straub, E., Non-Life Insurance Mathematics, Association of Swiss Actuaries, Zürih, 1988.
2. Hogg, R.V.,Klugman S.A., Loss Distributions, John Wiley &Sons, 1984.
3. Brown, L.B., Gottlieb, L.R., Introduction to Ratemaking and Loss Reserving for Property and Casualty Insurance, Actex Publications, Connecticut, 1993.
4. Klugman S.,A., Panjer, H.H., Willmot, G .E.,Loss Models: From Data to Decisions, John Wiley and Sons, N.Y, 1998.
5. Tse Yiu-Kuen, Nonlife Actuarial Models: Theory, Methods and Evaluation, Cambridge University Press, Cambridge, 2009.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSigorta süreci
2. HaftaFayda kuramı
3. HaftaHasar sıklığı dağılımları
4. HaftaHasar sıklığı dağılımları
5. HaftaRisk primi
6. HaftaPrim hesaplama ilkeleri
7. HaftaAra Sınav
8. Haftaİtibar kuramı I
9. Haftaİtibar kuramı II
10. HaftaHasar rezerv ayırma yöntemleri I
11. HaftaHasar rezerv ayırma yöntemleri II
12. HaftaPoisson süreçleri
13. HaftaHasarsızlık indirimi
14. HaftaBonus-Malus yöntemi
15. HaftaFinal sınavına hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler410
Sunum00
Projeler420
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı950
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12448
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje425100
Ödevler41040
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü36112300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Aktüeryal problemlerin modellenmesinde ve probleme özgü çözümlerin üretilmesinde yeni yöntem ve stratejiler geliştirebilme.    X
2. Aktüerya alanında belirli bir konu hakkında detaylı araştırma yapabilme.   X 
3. Aktüerya literatürüne katkı yapabilecek düzeyde aktüerya teorisine hakim olma.  X  
4. Aktüerya alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme.  X  
5. Aktüerya alanında proje ve etkinlikler düzenleme. Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilme. X   
6. Bilimsel irdeleme yetisine sahip olma.  X  
7. Aktüerya alanında bilimsel yayın üretebilme. X   
8. Analitik düşünme becerisine sahip olma.  X  
9. Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilme. X   
10. Aktüerya literatürünü takip edebilme. X   
11. Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde yayın ve sunum yapabilecek düzeyde geliştirme. X    
12. Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanma. X   
13. Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olma. X   
14. Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahip olma ve takım liderliği yapabilme. X   
15. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. Bilimsel etik kurallara uygun davranma. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek