ÇGE652 - ÇOCUK GELİŞİMİ ve EĞİT. ARAŞT. YÖNTEM ve TEK. UYG.

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇOCUK GELİŞİMİ ve EĞİT. ARAŞT. YÖNTEM ve TEK. UYG. ÇGE652 1. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYoktur
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları) Doç. Dr. Haktan DEMİRCİOĞLU 
Dersin amacıBu dersin sonunda öğrencinin, bilimsel araştırma sürecinin aşamaları, etik ilkeleri, araştırma modelleri, örnekleme yöntemleri, veri toplama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, araştırma planlayabilmesi, planladığı araştırmalarda uygun ölçme araçlarını kullanabilmesi, araştırmalarında topladığı verileri yorumlayabilme ve raporlaştırma becerisi kazanması amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler bilimsel yöntemi açıklayabilecek,
  2. Araştırma türlerini genel anlamda tanılayabilecek, araştırma sürecinin aşamalarını sıralayabilecek ve bir araştırma problemini tanımlayabilecek,
  3. Çocuk gelişimi ve eğitimi araştırmalarında uyulması gereken etik kuralları bilebilecek ve raporlaştırma sürecinde gerekli olan etik ilkeleri tanımlayabilecek,
  4. Araştırmanın değişkenlerini, hipotez ve sayıtlılarını,araştırmanın amacını, temel problem ve alt problemini belirleyebilecek,
  5. Örnekleme Yöntemlerini açıklayabilecek
  6. Ölçme ile ilgili temel kavramları tanımlayabilecek
  7. Bilimsel bir yazının bölümlerini sıralayabilecek
  8. Bilimsel raporların/yazıların hazırlanmasında dikkate alınan kuralların önemini açıklayabilecektir.
Dersin içeriğiBilimsel araştırmanın temelleri, çocuk gelişimi ve eğitimi araştırmalarında etik kurallar, araştırma sürecinin aşamaları, araştırmaların sınıflandırılması/modelleri, problemi tanımlama, örnekleme yöntemleri, veri toplama yöntemleri, ölçme tanımı, ölçme araçlarında aranan nitelikler, ölçme süreci, verilerin işlenmesi, çözümü ve yorumlanması, raporlaştırma. 
Kaynaklar- Karasar,N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınları, Ankara
- Şenol, Ş. (2012). Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri, Nobel Yayınları, Ankara
- Büyüköztürk, Ş.; Çakmak, E.K.; Akgün, Ö.E. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayınları, Ankara
- Sümbüloğlu, V., Sümbüloğlu, K. (1998). ?Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu Yayınları, Ankara.
- Arseven, A. (2003). Alan Araştırma Yötemi, İlkeler, Teknikler, Örnekler
-Lawrence, N. (2003). Social Research Methods, A&B Publishing, USA
-Elmes, D. G., Kantowitz, B. H., & Roediger III, H. L. (2006). Research methods in psychology. Nelson Education.
-Christensen, L. B., Johnson, B., & Turner, L. A. (2015). Research methods, design, and analysis. Allyn & Bacon. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers Tanıtımı
2. HaftaBilimsel Araştırmanın Temelleri
3. HaftaÇocuk Gelişimi ve Eğitimi Araştırmalarında Etik
4. HaftaAraştırma Sürecinin Aşamaları
5. HaftaAraştırmaların Sınıflandırılması/modelleri
6. HaftaProblemi Tanımlama
7. HaftaÖrnekleme Yöntemleri
8. HaftaÖrnekleme Yöntemleri
9. HaftaVeri Toplama Yöntemleri
10. HaftaÖlçme tanımı, ölçme araçlarında aranan nitelikler, ölçme süreci
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaVerilerin işlenmesi, çözümü ve yorumlanması
13. HaftaRaporlaştırma
14. HaftaProje Sunumu
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)140
Laboratuar00
Uygulama010
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler120
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje15050
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü45110240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir.    X
2. Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder.    X
3. 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.     
4. 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.      
5. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.    X
6. Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır.    X
7. Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.    X
8. Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.     
9. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek