MMÜ661 - MÜHENDİSLİK ÖLÇÜMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
MÜHENDİSLİK ÖLÇÜMLERİ MMÜ661 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var iseyok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Diğer: Teorik dersler, ödevler, laboratuvar.  
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Murat Köksal 
Dersin amacıMühendislik ölçümlerinin teorisinin ve makina mühendisliğinde kullanılan ölçüm teknik ve yöntemlerinin öğretilmesi.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Deneysel belirsizlik kavramını öğrenirler ve deneysel hata analizini gerçekleştirebilirler,
  2. Veri toplama, sinyal analizi ve koşullandırması ve ölçüm sistemlerinin tepkisinin temellerini öğrenirler,
  3. Gerinim, güç, akış, basınç, sıcaklık, titreşim, ve hareket ölçüm yöntemlerini öğrenirler,
  4. Laboratuvar çalışmaları ile çeşitli ölçüm teknikleri ile ilgili pratik deneyime sahip olurlar.
Dersin içeriğiMühendislik ölçümleri teorisi ve teknikleri. Ölçüm teorisi: Deneysel belirsizlik ve hata analizi, sinyal analizi ve koşullandırma, veri toplama, ölçüm sisteminin tepkisi, sinyal analizi ve koşullandırması. LABVIEW yazılımı. Ölçüm teknikleri: Gerinim, güç, akış, basınç, sıcaklık, titreşim, ve hareket ölçümleri. Dersler haftalık laboratuvar çalışmaları ile desteklenmektedir. 
KaynaklarIntroduction to Engineering Experimentation?, 2nd Edition, Wheeler, A.J., and Ganji, A.R., Prentice Hall, 2004.
/ Mechanical Measurements, Beckwith, T.G., Marangoni, R.D., Lienhard, J.H., Prentice Hall, 5th Edition, 1995.
/ Theory and Design for Mechanical Measurements, Figliola, R.S., and Beasley, D.E., Wiley, 3rd Edition, 2000.
/ Experimental Methods for Engineers, Holman, J., McGraw-Hill, 7th Edition, 2001.
/ Instrumentation for Engineering Measurements, Dally, James W., William F. Riley, Kenneth G. McConnell., Wiley, 1993, 2nd Edition
/ `Measurement and Instrumentation and Principles', A.S. Morris, Butterworth-Heinemann, 2001.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÖlçüm sistemlerinin parçaları, ölçüm sistemlerindeki hataların sınıflandırması, kalibrasyon.
2. HaftaDeneysel verilerin istatistiksel analizi.
3. HaftaDeneysel verilerin istatistiksel analizi.
4. HaftaDeneysel belirsizlik analizi.
5. HaftaDeneysel belirsizlik analizi.
6. HaftaVeri toplama sistemleri ve zamana bağlı değişen sinyallerin analizi. A/D dönüştürücüler, veri toplama kartı parçaları, very toplama işlemi, alias frekansı, Nyquist frekansı, katlama diyagramı.
7. HaftaFourier transformasyonu ve frekans spektrumu.
8. HaftaSinyal koşullandırması, sinyal arttırması, azaltılması, filtreler.
9. HaftaLabVIEW yazılımı.
10. HaftaKatı mekaniği niceliklerinin ölçülmesi, gerinim ölçüm yöntemleri, gerinim ölçerler, köprü sabiti, sıcaklık telafisi.
11. HaftaKuvvet ve tork ölçümleri, yük hücreleri, elastik algılayıcılar, lineer ve açısal hız ölçümleri, titreşim ve ivme ölçümleri.
12. HaftaSıcaklık ölçümleri, elektrik direnç termometresi (termistor, RTD), termo-elektrik sıcaklık ölçümleri (termoçiftler).
13. HaftaÖlçüm sistemlerinin dinamik davranışı.
14. HaftaTekrar
15. Hafta
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar630
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler620
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı070
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı030
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 6 3 18
Uygulama61590
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)5525
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler61060
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3965251

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Mühendislik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, makina mühendisliğinin farklı alanlarındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilecek ve derinleştirebilecek kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olacaktır.    X
2. Makina mühendisliği uygulamalarının içinde olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilecektir.    X
3. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilecektir.   X 
4. Uzmanlaştığı alanda edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme becerilerine sahip olacaktır.X    
5. Mühendislik uygulamalarında karşılaştığı sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilecek beceriye sahip olacaktır.   X 
6. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir.      
7. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilecektir.     
8. Makina mühendisliği içinde uzmanlaştığı alanda karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilecektir.     
9. Makina mühendisliği özelinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek ve gerektiği durumda öğrenmesini yönlendirebilecektir.   X 
10. Mühendislik alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilecektir.    X
11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilecektir.    X
12. Çalıştığı ve uzmanlaştığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecektir     
13. Mühendislik çözümü gerektiren problemlerde strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilecek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilecektir.     
14. Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecektir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek