MMÜ661 - MÜHENDİSLİK ÖLÇÜMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
MÜHENDİSLİK ÖLÇÜMLERİ | MMÜ661 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 2 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Diğer: Teorik dersler, ödevler, laboratuvar. | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Murat Köksal | |||||
Dersin amacı | Mühendislik ölçümlerinin teorisinin ve makina mühendisliğinde kullanılan ölçüm teknik ve yöntemlerinin öğretilmesi. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Mühendislik ölçümleri teorisi ve teknikleri. Ölçüm teorisi: Deneysel belirsizlik ve hata analizi, sinyal analizi ve koşullandırma, veri toplama, ölçüm sisteminin tepkisi, sinyal analizi ve koşullandırması. LABVIEW yazılımı. Ölçüm teknikleri: Gerinim, güç, akış, basınç, sıcaklık, titreşim, ve hareket ölçümleri. Dersler haftalık laboratuvar çalışmaları ile desteklenmektedir. | |||||
Kaynaklar | Introduction to Engineering Experimentation?, 2nd Edition, Wheeler, A.J., and Ganji, A.R., Prentice Hall, 2004. / Mechanical Measurements, Beckwith, T.G., Marangoni, R.D., Lienhard, J.H., Prentice Hall, 5th Edition, 1995. / Theory and Design for Mechanical Measurements, Figliola, R.S., and Beasley, D.E., Wiley, 3rd Edition, 2000. / Experimental Methods for Engineers, Holman, J., McGraw-Hill, 7th Edition, 2001. / Instrumentation for Engineering Measurements, Dally, James W., William F. Riley, Kenneth G. McConnell., Wiley, 1993, 2nd Edition / `Measurement and Instrumentation and Principles', A.S. Morris, Butterworth-Heinemann, 2001. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ölçüm sistemlerinin parçaları, ölçüm sistemlerindeki hataların sınıflandırması, kalibrasyon. |
2. Hafta | Deneysel verilerin istatistiksel analizi. |
3. Hafta | Deneysel verilerin istatistiksel analizi. |
4. Hafta | Deneysel belirsizlik analizi. |
5. Hafta | Deneysel belirsizlik analizi. |
6. Hafta | Veri toplama sistemleri ve zamana bağlı değişen sinyallerin analizi. A/D dönüştürücüler, veri toplama kartı parçaları, very toplama işlemi, alias frekansı, Nyquist frekansı, katlama diyagramı. |
7. Hafta | Fourier transformasyonu ve frekans spektrumu. |
8. Hafta | Sinyal koşullandırması, sinyal arttırması, azaltılması, filtreler. |
9. Hafta | LabVIEW yazılımı. |
10. Hafta | Katı mekaniği niceliklerinin ölçülmesi, gerinim ölçüm yöntemleri, gerinim ölçerler, köprü sabiti, sıcaklık telafisi. |
11. Hafta | Kuvvet ve tork ölçümleri, yük hücreleri, elastik algılayıcılar, lineer ve açısal hız ölçümleri, titreşim ve ivme ölçümleri. |
12. Hafta | Sıcaklık ölçümleri, elektrik direnç termometresi (termistor, RTD), termo-elektrik sıcaklık ölçümleri (termoçiftler). |
13. Hafta | Ölçüm sistemlerinin dinamik davranışı. |
14. Hafta | Tekrar |
15. Hafta | |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 6 | 30 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 70 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 6 | 3 | 18 |
Uygulama | 6 | 15 | 90 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 5 | 5 | 25 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 10 | 60 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 39 | 65 | 251 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Mühendislik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, makina mühendisliğinin farklı alanlarındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilecek ve derinleştirebilecek kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olacaktır. | X | ||||
2. Makina mühendisliği uygulamalarının içinde olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilecektir. | X | ||||
3. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilecektir. | X | ||||
4. Uzmanlaştığı alanda edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme becerilerine sahip olacaktır. | X | ||||
5. Mühendislik uygulamalarında karşılaştığı sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilecek beceriye sahip olacaktır. | X | ||||
6. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilecektir. | |||||
7. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilecektir. | |||||
8. Makina mühendisliği içinde uzmanlaştığı alanda karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilecektir. | |||||
9. Makina mühendisliği özelinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek ve gerektiği durumda öğrenmesini yönlendirebilecektir. | X | ||||
10. Mühendislik alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilecektir. | X | ||||
11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilecektir. | X | ||||
12. Çalıştığı ve uzmanlaştığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecektir | |||||
13. Mühendislik çözümü gerektiren problemlerde strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilecek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilecektir. | |||||
14. Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecektir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek