ENV722 - BİLGİSAYAR TABANLI ÇEVRE YÖNETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLGİSAYAR TABANLI ÇEVRE YÖNETİMİ ENV722 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Yrd. Doç. Dr. Hatice Yüksel 
Dersin amacıBu dersin amacı bilgisayar tabanlı çevre yönetiminin, YDD, ATM, CBS yöntemlerinin ve bu yöntemlerin çevre mühendisliği uygulamalarının tanıtılmasıdır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersin sonunda öğrenciler, kendi YDD, ATM ve CBS (Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi, Ajan Tabanlı Modelleme ve Coğrafi Bilgi Sistemleri) modellerini oluşturma ve sonuçları yorumlama yeteneği kazanacak; bu yöntemler kullanılarak çevre sorunlarının modellenmesine ve çözümüne yönelik bilgi sahibi olacaklar; örnek olay incelemeleri ile problem kurgulama ve çözme becerilerini geliştireceklerdir.
Dersin içeriği1. Bilgisayar Tabanlı Çevre Yönetimine Giriş
2. Yaşam döngüsü perspektifi, kökeni, zamanla gelişimi.
3. ISO (Uluslararası Standartlaştırma Organizasyonu) 14040 serisi: terimler ve tanımlamalar. YDD süreci. Amaç ve kapsam.
4. Proses YDD. Çevresel girdi-çıktı YDD. Hybrit YDD.
5. Yaşam döngüsü envanter analizi. Veri kalitesi, analizi ve yönetimi. Etki analizi. Etki değerlendirme metotları.
6. İyileştirme, hassasiyet ve belirsizlik analizi. Monte Carlo analizi
7. YDD bilgisayar programları. YDD örnek uygulamaları. YDD ve ürün geliştirme, yeşil pazarlama.
8. Çevre Yönetiminde Ajan Tabanlı Modelleme
9. Çevre Yönetiminde Coğrafik Bilgi Sistemleri (CBS)
10. Örnek Uygulamalar 
Kaynaklar1. Wasser V. Computer-based environmental management. Wiley-VCH. 2003.
2. Brimicombe A. GIS, environmental modeling and engineering. CRC Press. Second edition. 2010.
3. Mcdonough W. and Braugart M. Cradle to Cradle. Northpoint Press. 2002.
4. Baumann H. and Tillman A. The hitch hiker?s guide to LCA: An orientation in life cycle assessment methodology and application. 2004.
5. Heijungs R. and Suh S. The computational structure of life cycle assessment. Kluwer Academic Publisher.2002.
6. Guinee JB et al. Handbook on life cycle assessment. Operational Guide to the ISO standards. Kluwer Academic Publisher.2002.
7. Horne R., Grant T., and Verghese K. Life Cycle Assessment: Principles, Practice and Prospects. CSIRO Publishing. 2009.
8. Hendrickson C.T., Lave L.B., and Matthews H.S. Environmental Life Cycle Assessment of Goods and Services: An Input-Output Approach by. Resources for the Future. 2006.
9. Ciambrone, DF. Environmental Life Cycle Analysis. Lewis Publishers. NY. 1997. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilgisayar Tabanlı Çevre Yönetimine Giriş
2. HaftaYaşam döngüsü perspektifi, kökeni, zamanla gelişimi
3. HaftaISO (Uluslararası Standartlaştırma Organizasyonu) 14040 serisi: terimler ve tanımlamalar. YDD süreci. Amaç ve kapsam
4. HaftaProses YDD. Çevresel girdi-çıktı YDD. Hibrit YDD
5. HaftaYaşam döngüsü envanter analizi. Veri kalitesi analizi ve yönetimi. Etki analizi. Etki değerlendirme metotları
6. Hafta1. Ara Sınav
7. Haftaİyileştirme, hassasiyet ve belirsizlik analizi. Monte Carlo analizİ
8. HaftaYDD bilgisayar programları. YDD örnek uygulamaları. YDD ve ürün geliştirme, yeşil pazarlama
9. HaftaAjan Tabanlı Modelleme
10. Hafta2. Ara Sınav
11. HaftaÇevre Yönetiminde Ajan Tabanlı Modelleme
12. HaftaÇevre Yönetiminde Coğrafik Bilgi Sistemleri (CBS)
13. HaftaÇevre Yönetiminde Coğrafik Bilgi Sistemleri (CBS)
14. HaftaÖrnek Uygulamalar
15. Hafta-
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum110
Projeler110
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı670
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje23060
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi22448
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü36132300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Çevre mühendisliği ile ilgili tüm temel bilimleri ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar, alanında yeni bilgiler de dâhil olmak üzere geniş bilgi sahibidir, bilgiyi farklı akademik veya profesyonel durumlar için analiz edebilir, bütünleştirebilir, değerlendirebilir ve uygulayabilir.    X
2. Araştırma yaparak araştırma camiası tarafından kabul görür nitelikte yeni bilgi ortaya çıkarabilir, yorumlayabilir, bilginin değerini değerlendirebilir.    X
3. İlgili bilim ve mühendislik dallarından mevcut bilgiyi araştırma yolu ile saptar, edinir, bütünleştirir, eksik bilgiyi tamamlar, farklı akademik veya profesyonel durumlarda, yenilikçi yöntemler uygulayarak veya geliştirerek problem kurgulayabilir ve çözebilir, çözümde özgün fikirler ortaya koyabilir ve uygun bilişim teknolojilerinden/yazılım programlarından yararlanabilir.    X
4. Çevre mühendisliği alanındaki en yeni bilgileri kavrayarak bilime veya teknolojiye yenilik getiren bir araştırma tasarlayabilir, araştırma sürecini yöneterek başarıyla tamamlayabilir.    X
5. Farklı bilim ve mühendislik dallarından mevcut bilgiyi araştırma yolu ile edinir, anlar, uygular, analiz eder, bütünleştirir, değerlendirir, eksik bilgiyi tamamlar ve farklı akademik veya profesyonel durumlarda problem kurgulamada ve çözmede uygular. Gerekli durumlarda yeni/özgün fikir, yöntemler, ve çözümler geliştirir.    X
6. Çevre mühendisliği alanındaki en son gelişmeleri göz önünde bulundurarak ve gerekli yöntem ve becerileri kullanarak; yenilik getiren bir araştırma yaparak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur ve katkıyı yazılı ya da sözlü aktarabilir, bilimsel ve sosyal topluluklarla (ana dilinde veya İngilizce) etkin iletişim kurar.    X
7. Ekip çalışmasına katılabilir, farklı profesyonel seviyelerde, çok disiplinli takımlarda liderlik yapabilir, karmaşık ve tahmin edilemeyen durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir, stratejik düşünebilir ve hızlı karar verebilir, üst düzeyde sorumluluk alır ve özeleştiri yapabilir, bağımsız girişimlerde bulunabilir, sürekli akademik/profesyonel gelişim için hayat boyu öğrenmenin sorumluluğunu taşır.    X
8. Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve topluma aktarır, çevre konuları ile ilgili toplumsal davranışlar üzerinde düşünür, inceler ve gerekli gördüğü durumlarda değiştirmek için öncü rol oynar, bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle hareket eder.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek