ENV722 - BİLGİSAYAR TABANLI ÇEVRE YÖNETİMİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİLGİSAYAR TABANLI ÇEVRE YÖNETİMİ | ENV722 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Örnek Olay İncelemesi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Yrd. Doç. Dr. Hatice Yüksel | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı bilgisayar tabanlı çevre yönetiminin, YDD, ATM, CBS yöntemlerinin ve bu yöntemlerin çevre mühendisliği uygulamalarının tanıtılmasıdır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Bilgisayar Tabanlı Çevre Yönetimine Giriş 2. Yaşam döngüsü perspektifi, kökeni, zamanla gelişimi. 3. ISO (Uluslararası Standartlaştırma Organizasyonu) 14040 serisi: terimler ve tanımlamalar. YDD süreci. Amaç ve kapsam. 4. Proses YDD. Çevresel girdi-çıktı YDD. Hybrit YDD. 5. Yaşam döngüsü envanter analizi. Veri kalitesi, analizi ve yönetimi. Etki analizi. Etki değerlendirme metotları. 6. İyileştirme, hassasiyet ve belirsizlik analizi. Monte Carlo analizi 7. YDD bilgisayar programları. YDD örnek uygulamaları. YDD ve ürün geliştirme, yeşil pazarlama. 8. Çevre Yönetiminde Ajan Tabanlı Modelleme 9. Çevre Yönetiminde Coğrafik Bilgi Sistemleri (CBS) 10. Örnek Uygulamalar | |||||
Kaynaklar | 1. Wasser V. Computer-based environmental management. Wiley-VCH. 2003. 2. Brimicombe A. GIS, environmental modeling and engineering. CRC Press. Second edition. 2010. 3. Mcdonough W. and Braugart M. Cradle to Cradle. Northpoint Press. 2002. 4. Baumann H. and Tillman A. The hitch hiker?s guide to LCA: An orientation in life cycle assessment methodology and application. 2004. 5. Heijungs R. and Suh S. The computational structure of life cycle assessment. Kluwer Academic Publisher.2002. 6. Guinee JB et al. Handbook on life cycle assessment. Operational Guide to the ISO standards. Kluwer Academic Publisher.2002. 7. Horne R., Grant T., and Verghese K. Life Cycle Assessment: Principles, Practice and Prospects. CSIRO Publishing. 2009. 8. Hendrickson C.T., Lave L.B., and Matthews H.S. Environmental Life Cycle Assessment of Goods and Services: An Input-Output Approach by. Resources for the Future. 2006. 9. Ciambrone, DF. Environmental Life Cycle Analysis. Lewis Publishers. NY. 1997. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bilgisayar Tabanlı Çevre Yönetimine Giriş |
2. Hafta | Yaşam döngüsü perspektifi, kökeni, zamanla gelişimi |
3. Hafta | ISO (Uluslararası Standartlaştırma Organizasyonu) 14040 serisi: terimler ve tanımlamalar. YDD süreci. Amaç ve kapsam |
4. Hafta | Proses YDD. Çevresel girdi-çıktı YDD. Hibrit YDD |
5. Hafta | Yaşam döngüsü envanter analizi. Veri kalitesi analizi ve yönetimi. Etki analizi. Etki değerlendirme metotları |
6. Hafta | 1. Ara Sınav |
7. Hafta | İyileştirme, hassasiyet ve belirsizlik analizi. Monte Carlo analizİ |
8. Hafta | YDD bilgisayar programları. YDD örnek uygulamaları. YDD ve ürün geliştirme, yeşil pazarlama |
9. Hafta | Ajan Tabanlı Modelleme |
10. Hafta | 2. Ara Sınav |
11. Hafta | Çevre Yönetiminde Ajan Tabanlı Modelleme |
12. Hafta | Çevre Yönetiminde Coğrafik Bilgi Sistemleri (CBS) |
13. Hafta | Çevre Yönetiminde Coğrafik Bilgi Sistemleri (CBS) |
14. Hafta | Örnek Uygulamalar |
15. Hafta | - |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 1 | 10 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 70 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 2 | 30 | 60 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 24 | 48 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 36 | 132 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Çevre mühendisliği ile ilgili tüm temel bilimleri ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar, alanında yeni bilgiler de dâhil olmak üzere geniş bilgi sahibidir, bilgiyi farklı akademik veya profesyonel durumlar için analiz edebilir, bütünleştirebilir, değerlendirebilir ve uygulayabilir. | X | ||||
2. Araştırma yaparak araştırma camiası tarafından kabul görür nitelikte yeni bilgi ortaya çıkarabilir, yorumlayabilir, bilginin değerini değerlendirebilir. | X | ||||
3. İlgili bilim ve mühendislik dallarından mevcut bilgiyi araştırma yolu ile saptar, edinir, bütünleştirir, eksik bilgiyi tamamlar, farklı akademik veya profesyonel durumlarda, yenilikçi yöntemler uygulayarak veya geliştirerek problem kurgulayabilir ve çözebilir, çözümde özgün fikirler ortaya koyabilir ve uygun bilişim teknolojilerinden/yazılım programlarından yararlanabilir. | X | ||||
4. Çevre mühendisliği alanındaki en yeni bilgileri kavrayarak bilime veya teknolojiye yenilik getiren bir araştırma tasarlayabilir, araştırma sürecini yöneterek başarıyla tamamlayabilir. | X | ||||
5. Farklı bilim ve mühendislik dallarından mevcut bilgiyi araştırma yolu ile edinir, anlar, uygular, analiz eder, bütünleştirir, değerlendirir, eksik bilgiyi tamamlar ve farklı akademik veya profesyonel durumlarda problem kurgulamada ve çözmede uygular. Gerekli durumlarda yeni/özgün fikir, yöntemler, ve çözümler geliştirir. | X | ||||
6. Çevre mühendisliği alanındaki en son gelişmeleri göz önünde bulundurarak ve gerekli yöntem ve becerileri kullanarak; yenilik getiren bir araştırma yaparak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur ve katkıyı yazılı ya da sözlü aktarabilir, bilimsel ve sosyal topluluklarla (ana dilinde veya İngilizce) etkin iletişim kurar. | X | ||||
7. Ekip çalışmasına katılabilir, farklı profesyonel seviyelerde, çok disiplinli takımlarda liderlik yapabilir, karmaşık ve tahmin edilemeyen durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir, stratejik düşünebilir ve hızlı karar verebilir, üst düzeyde sorumluluk alır ve özeleştiri yapabilir, bağımsız girişimlerde bulunabilir, sürekli akademik/profesyonel gelişim için hayat boyu öğrenmenin sorumluluğunu taşır. | X | ||||
8. Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve topluma aktarır, çevre konuları ile ilgili toplumsal davranışlar üzerinde düşünür, inceler ve gerekli gördüğü durumlarda değiştirmek için öncü rol oynar, bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle hareket eder. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek